Syksy saapuu, milloin pitää taas alkaa syödä D-vitamiinia purkista? Asiantuntija vastaa

Julkaistu:

D-vitamiini
Monet suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan. D-vitamiinilisät voivat olla tarpeen varsinkin, jos ei syö paljon D-vitamiinia sisältäviä ruokia.
Kesä kääntyy kohti syksyä. Auringonvalo on kesäisin merkittävin D-vitamiinin lähde, joten pitääkö jo raottaa D-vitamiinipurkin kantta?

Ravitsemussuositusten mukaan D-vitamiini on se, josta on eniten puutosta.

Kysyimme THL:n erikoistutkija Susanna Rauliolta 4 kysymystä:

1. Missä kohtaa syksyä on syytä taas alkaa syödä D-vitamiinia purkista?

D-vitamiini varastoituu elimistöön, ja kesän jälkeen sitä riittää suurin piirtein lokakuulle. D-vitamiinilisää suositellaan otettavan lokakuusta maaliskuuhun, jos ruokavalio ei sisällä D-vitamiinilla täydennettyjä maitovalmisteita ja ravintorasvoja.

Alle 17-vuotiaille D-vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden, samoin yli 75-vuotiaille sekä raskaana oleville ja imettäville naisille.

2. Mikä on sopiva määrä?

Se riippuu omasta ruokavaliosta. Kymmenen mikrogrammaa pimeään vuodenaikaan on suositus, jos ei juurikaan syö kalaa tai käytä D-vitaminoituja elintarvikkeita, kuten maitotuotteita ja ravintorasvoja.

Ei kuitenkaan kannata syödä huonosti ja ajatella, että korvaa yksipuolisen ruokavalion pillerillä. Monipuolinen ruokavalio on tärkeää kaikkien vitamiinien saannin kannalta.

3. Miksi D-vitamiini on niin tärkeä?

D-vitamiini vaikuttaa elimistössä moniin prosesseihin, muun muassa luun, suoliston ja munuaisten kalsiumtasapainon säätelyyn. D-vitamiinin puutteessa kalsiumin imeytyminen heikkenee.

4. Millainen annostus menee jo liiallisuuksiin?

Kun syö monipuolisesti ja ottaa lisänä 10 mikrogrammaa, haittoja ei vielä tule. Tarkalleen ei toistaiseksi tiedetä sitä, mitä isomman määrän saamisesta pitkäaikaisesti voi seurata.

Enemmän ei aina ole parempi, joten kohtuus on tässäkin hyvä. Enenevässä määrin on tutkimuksia, joiden mukaan vitamiinista saatavat hyödyt tasaantuvat tietyssä kohtaa. Joitain vuosia sitten D-vitamiinia otettiin vaivaan kuin vaivaan, jopa mega-annoksina, joiden turvallisuutta ei voi taata.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt