7 arkista tapaa, joilla saatat tajuamattasi nakertaa suolistosi hyvinvointia

Julkaistu:

Suolisto
Voit itse edistää suoliston ja vatsan hyvinvointia elintavoillasi.
Kesälomalla saa relata, mutta tuntuuko, että kesä on kulunut liiaksikin herkkujen parissa? Sen seurauksena olo voi olla turvonnut ja nahkea.

Kuumuus, suolaiset ruuat, sokeripitoiset herkut ja juomat tuntuvat ja näkyvät kehossa herkästi – tämän huomasi myös hyvinvointibloggaaja Anna Saivosalmi. Onneksi ylimääräisen kesäturvotuksen saa haihtumaan melko nopeastikin.
Vatsan ja suoliston hyvinvointiin vaikuttavat kuitenkin myös arkiset tavat ja tottumukset. Listasimme 7 asiaa, joilla voit tehdä hyvinvoinnillesi liki huomaamattasi hallaa.

1. Syöt liian nopeasti

Ahminen ja hotkiminen eivät tunnetusti tee hyvää terveydelle. Hotkiessa syö helposti liikaa, ja se voi kerätä ilmaa suolistoon. Kaasut voivat turvottaa. Hotkimisen seurauksena voi saada myös närästystä ja ylävatsakipuja.

Hotkiessa ruoka menee mahaan isoina paloina. Se aiheuttaa suolistolle ylimääräistä työtä ja vaikeuttaa ravintoaineiden imeytymistä.


Toisaalta kannattaa muistaa, että ilmavaivat voivat olla hyvän ja terveen ruokavalion merkki: silloin bakteereilla on riittävästi ravintoa.

2. Unohdat pureskella

Se, miten syöt, on yhtä tärkeää kuin mitä syöt. Viisainta on syödä rauhallisesti ja pureskella huolellisesti, sillä ruoansulatus alkaa jo suussa. Pureskelu ja syljestä erittyvät ruoansulatusentsyymit tekevät ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää.

3. Tankkaat pastaa ja vaalea vehnäleipää

Tutkimusten perusteella täysjyväviljat ja pitkälle prosessoitu vilja ovat kaksi täysin eri asiaa. Viljatuotteen laatu on sitä parempi, mitä enemmän siinä on kuitua ja vähemmän sokeria. Kuidut taas ovat hyvien suolistobakteerien suosimaa ravintoa.

Vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetut viljatuotteet voivat aiheuttaa ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiville vatsanväänteitä. Ne ovat niin kutsuttuja FODMAP-hiilihydraatteja, jotka imeytyvät ohutsuolessa huonosti ja päätyvät siksi paksusuoleen. Siellä bakteerit alkavat fermentoida eli käyttää niitä. Tavallisesti fermentaatio on hyväksi terveydelle, mutta ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivällä prosessi aiheuttaa tukalia vatsaoireita.


4. Syöt tosi myöhään

Suolistolla, kuten mahahapon erittymisellä, on oma vuorokausirytminsä. Mahalaukun tyhjentyminen unen aikana on hitaampaa kuin valveessa, ja ruoka myös kulkee ja imeytyminen ohutsuolessa hitaammin. Suoliston toiminta vähenee unen aikana.

Runsas iltasyöminen voi lisätä esimerkiksi närästystä. Se voi tehdä hallaa myös yöunen saannille. Etenkin isot hiilihydraattipitoiset ateriat voivat unitutkijan mukaan aiheuttaa sisäisen kellon jätättämistä.

5. Napostelet jatkuvasti

Vatsa ei pidä jatkuvasta napostelusta. Aterioiden välillä kannattaa pitää riittävästi taukoa, jotta vatsalaukku ehtii tyhjentyä, suolisto saa levätä ja valmistautua seuraavaan ruokailuun.

Syö ateriat esimerkiksi noin kolmen tunnin välein, jolloin aineenvaihduntasikin pysyy hereillä, eikä nälkäkään yllätä.

6. Ruokavaliosi sisältää runsaasti lihaa ja rasvaa

Rasvaisten ruokien sulattaminen voi olla elimistölle vaikeaa, sillä rasva hidastaa ja rasittaa ruoansulatusjärjestelmää.

Kaikkein helpoimmalla ruoansulatuselimistö pääsee hedelmien ja marjojen kanssa, sillä ne sulavat jo yhden tunnin aikana. Punainen ja prosessoitu liha ovat elimistölle vaikeita pilkottavia, joten liharuoka voi majailla hyvinkin kauan elimistössä. Proteiinipitoisista ruokalajeista suhteellisen helposti sulaviin ruokiin lukeutuu esimerkiksi kanamuna, kana, kalkkuna ja lohi.


7. Istut paljon

Vähäinen liikunta ei tee hyvää suolistolle. Se voi aiheuttaa esimerkiksi ummetusta.

Jos vielä istut koko ajan paikallasi, asento on suolelle hankalin. Työskentelystä seisoma-asennossa voi olla apua, ja vielä parempi on, jos työpäivän aikana pystyy tekemään pieniä kävelyjä.

Lähteitä: Yliopiston apteekki, Terveyskirjasto, Aikakauskirja Duodecim

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt