Kohonnut verenpaine, runsas vyötärövarustus ja ”tosi paha tilanne kunnon puolesta” – näin lääkäri vastaa Annikin pulmaan

rac

Julkaistu:

Ilta-Sanomien Elä hyvin ja nauti -erikoisjulkaisussa lääkäri Pippa Laukka vastaa lukijoiden lähettämiin terveyskysymyksiin.
IS:n lukijoilta tuli paljon uneen, stressiin, syömiseen ja liikkumiseen liittyviä kysymyksiä, joissa usein toistuivat tietyt aihepiirit.

”Mikä on hyvä tapa aloittaa liikunta kun on kohonnut verenpaine ja runsas vyötärövarustus? Voiko tehdä HIIT-harjoitteita, vai onko ensin vahvistettava peruskuntoa? Päivät menee istuen niin työssä kuin työmatkoilla. Tosi paha tilanne kunnon puolesta.” -Annikki

Lääkäri Pippa Laukka vastaa:

”Heippa Annikki, paikallaan paljon ollut keho tottuu vähitellen liikkeeseen ja siksi kannattaa aloittaa liikunta maltilla matalatehoisesta liikunnasta. HIIT-treeni voi olla hyvä lisä peruskuntotreenin oheen mutta en suosittele aloittamaan kovatehoisesta treenistä aivan elämäntapamuutoksen alussa.

Kovatehoisessa treenissä piilee vammojen ja rasitusvaivojen vaara etenkin tottumattomalla ja huonokuntoisella vastoinkäymiset saattavat nopeastikin syödä motivaatiota. HIIT-treeni on hyvä lisä esimerkiksi siinä vaiheessa, kun liikunta on jo pari viikkoa ollut hyvässä vauhdissa. Tsemppiä projektiin!

Lisää ohjeita HIIT-treeniin voit katsoa jutun pääkuvana olevalta videolta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt