Harkitsetko applikaatiota liikuntatsemppariksi? Nämä ominaisuudet tekevät treenisovelluksesta toimivan

Julkaistu:

Treenisovellukset
Tuntuuko sohva vetävän jälleen kovasti puoleensa syksyn alkaessa? Olisiko liikunta-applikaatiosta sopivaksi motivoijaksi treenin aloittamiseen? Tutkijat selvittivät hiljattain, millaiset ominaisuudet applikaatiossa saavat sinut tehokkaimmin liikkeelle!
Applikaatioiden tehoa treeninmotivaation ja liikunnan jatkuvuuden lisääjinä on jo tutkittu jonkin verran. Aikaisemmissa yhteenvedoissa on huomattu, että noin puolet tutkimuksista viittaa siihen, että ne eivät lisää treenimotivaatiota. Ja toinen puolet siihen, että ne tehoavat.

Nyt tutkijoita kiinnosti seuraava asia: Jos applikaatioissa kerran on potentiaalia, mitkä ominaisuudet lisäävät niiden tehoa ja tekevät niistä tehokkaan?

Tutkijat kävivät läpi satoja tutkimuksia ja valitsivat joukosta 41 laadukkaimmin toteutettua. Sen jälkeen oli aika analysoida, mitkä applikaatioiden toiminnalliset ominaisuudet vaikuttavat eniten niiden tehoon treenimotivaation lisääjänä.

Analyysi paljasti seuraavan tehojärjestyksen applikaatioiden ominaisuuksissa motivaation buustaajina. Voit hyödyntää tätä listaa lähtökohtana, kun valitset applikaatiota tai painotat sen ominaisuuksien käyttöä:

1. Palaute

Applikaation antama palaute tekemisen määrästä ja edistymisestä oli merkittävin niiden tehoa lisäävä tekijä. Kun applikaatio kertoo esimerkiksi askeltesi määrän ja ilmoittaa, tulisiko määrää lisätä vai vähentää, tämä lisää motivaatiota liikkua.


2. Tavoitteenasettelu

Tavoitteenasettelun teho tunnetaan liikuntapuolella yleisesti. Tavoitteenasettelu näyttää olevan toiseksi tärkein applikaation tehoa määrittelevä tekijä. Tavoitteet ohjaavat ihmisen tekemistä ja antavat sille suuntaan. Applikaatioon asetettu tavoite näyttää myös olevan tärkeä ominaisuus. Melko helppo tavoite osoittautui hieman haastavia tavoitteita tehokkaammaksi, joten aseta mieluummin aluksi sellainen tavoite, jonka varmemmin saavutat. Esimerkiksi 7 000 askelta 12 000 askeleen sijasta. Sitten voit lisätä tavoitteen haastavuutta.

3. Kilpailut ja tulosten jakaminen tutuille

Erilaiset kilpailut lisäsivät keskimäärin motivaatiota. Tutkijat havaitsivat, että tulosten jakaminen tutuille ja lähipiirille lisäsi applikaation tehoa toisin kuin niiden jakaminen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa isolle joukolle, joissa suuri osa ei ole ainakaan läheisiä tuttuja. Myös tämä vinkki kannattaa pistää korvan taakse hyvänä lähtökohtana.


4. Palkkiot ja tulosten jakaminen tuntemattomille

Applikaation virtuaalisilla palkkioilla ja tulosten jakamisella vieraille ihmisille oli vertailluista muuttujista heikoin teho. Siksi tällainen jakaminen ei välttämättä ole hyvä lähtökohta. Muista, että tulokset ovat keskiarvoja. Joillain kilpailuhenkisillä palkkiot ja kilpailutulosten jakaminen isollekin joukolle saattavat lisätä tehokkaasti liikunnan määrää.

Valitse helppokäyttöinen applikaatio ja tarkista asenteesi

Tutkimuksessa havaittiin myös, että applikaation helppokäyttöisyys vaikutti sen tehoon. Samoin tutkittavan ennakkoasenne applikaatioita kohtaan yleensä. Kannattaa valita helppokäyttöinen applikaatio.

Tarkista myös ennakkoasenteesi: jos uskot applikaatioiden olevan kukkua, todennäköisesti uskomuksestasi tulee itseään toteuttava ennuste!

SuomiMies seikkailee -kampanjalla kannustetaan suomalaisia miehiä terveellisen ja liikunnallisen elämäntavan pariin.

Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä: www.suomimies.fi ja Facebookissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt