Vältä hyvin yleinen virhe ruokavaliossa, joka voi johtaa salakavalasti rasvamaksaan – melkein kaikki suomalaiset joutuvat katsomaan peiliin

Julkaistu:

Maksa
Syy yhä useamman suomalaisen maksan rasvoittumiseen löytyy lautaselta.
Kerroimme viime viikolla, että suomalaisista aikuisista jopa joka neljännellä on rasvamaksa – ja entistä tavallisemmin syy siihen on epäterveellinen ruokavalio ja ylipaino eikä alkoholi.
Ruokavaliossa maksan kannalta keskeinen korjaus on rasvan laadun kohentaminen. Lähes kaikilla suomalaisilla on ruokavaliossaan liikaa kovaa rasvaa.

Ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta kertoi, että tutkimukset osoittavat täysin selvästi sen, että kova rasva rasvoittaa maksaa.

– Suomalaisista miehistä ainoastaan 3 prosentilla ja naisista vain 6 prosentilla on riittävän vähän kovaa rasvaa ruokavaliossaan. Melkein kaikki meistä joutuvat katsomaan peiliin tässä asiassa, Schwab sanoi.

Nämä ensimmäiseksi pois

Jos maksan tila mietityttää, Schwab neuvoi ensimmäiseksi jättämään leivältä ja ruoanvalmistuksesta pois voita sisältävät rasvat ja käyttämään niiden sijaan margariinia, pullomargariineja ja öljyjä.

– Ruokajuomana voi käyttää sitä, mitä on tottunut käyttämään – kunhan ei käytä rasvaa sisältävää maitoa tai piimää – mutta aterioiden välissä janojuoman pitäisi aina olla vesi.

Näin erotat terveellisemmät rasvat epäterveellisistä

Myös Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa on korostanut, että suomalaisten pitäisi huolehtia hyvistä rasvoista – aivan varhaislapsuudesta lähtien.

– Rasvojen laatuun pitäisi kaikkien kiinnittää huomiota. Tämä on myös Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus, Pusa sanoi.

Rasvan laadun korjaaminen ei tarkoita vain vähentämistä, vaan kovan rasvan vaihtamista terveellisempään tyydyttymättömään eli pehmeään rasvaan.

Käytännöllinen tapa erottaa terveellisemmät rasvat epäterveellisistä on tarkastella niiden koostumusta jääkaappilämpötilassa.

– Runsaasti kovaa rasvaa sisältävä rasvatuote on jääkaappilämpötilassa kiinteää ja kovaa. Jos taas tuotteessa on paljon pehmeää rasvaa, se on juoksevaa ja öljymäistä jääkaapissakin.

Tuija Pusa antoi ohjeet, kuinka korjaat rasvat paremmiksi:

Vaihda rasvat näin

  • Vaihda sekä näkyvät että piilorasvat pehmeämpiin vaihtoehtoihin.
  • Näkyvä rasva tarkoittaa leivän päälle laitettavaa sekä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa käytettävää rasvaa.
  • Vaihda nämä sellaisiin rasvoihin, jotka pysyvät jääkaappilämpötilassa pehmeinä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voi ja voikasviöljyseokset vaihdetaan margariineihin tai öljyihin.
  • Piilorasvaa on maito- ja lihatuotteissa.
  • Vaihda maito rasvattomaan tai kasvimaitoon.
  • Valitse kermaksi tuote, jossa osa rasvasta on korvattu öljyllä tai vaihda kaura- ja soijakermoihin.
  • Juusto on suomalaisilla keskeinen kovan rasvan lähde. Pohdi vaihdatko sen vähärasvaisempaan laatuun vai käytätkö kohtuullisesti ja harvemmin. Sama koskee vegaanisia juustoja, jotka sisältävät pitkälti kovaa kookosrasvaa.
  • Suosi lihan sijaan kalaa, sen rasvan laatu on todella hyvä.
  • Valitse jauhelihasta vähärasvaisempi versio tai vaihda kasviproteiiniin.
  • Soijarouheen lisäksi kauppoihin on tullut runsaasti muitakin vaihtoehtoja, kuten nyhtis, härkis ja quorn. Suosi myös papuja, herneitä ja linssejä lihan sijaan.
  • Pehmeitä rasvoja on myös pähkinöissä, siemenissä ja avokadossa.
  • Pakkauksessa oleva sydänmerkki auttaa valitsemaan parempia rasvoja sisältäviä tuotteita.

Rasvamaksa on merkittävä terveysriski

  • Rasvamaksalla tarkoitetaan rasvan runsasta kertymistä maksasolujen sisään.
  • Kun yli 5 prosenttia maksakudoksesta koostuu rasvapisaroista, puhutaan rasvamaksataudista.
  • Rasvamaksa todetaan tavallisesti 40–60 vuoden iässä, mutta lihavuuden yleistymisen vuoksi se on tullut yleisemmäksi myös lapsilla ja nuorilla aikuisilla.
  • Osalla ihmisistä rasvamaksaan liittyy tulehdusreaktio, joka vuosien mittaan johtaa maksakirroosiin.
  • Rasvamaksa on myös sydän- ja verisuonitautien sekä tyypin 2 diabeteksen merkittävä riskitekijä.
Lähde: Terveyskirjasto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt