Mitä ja miten vuorotyöläisen kannattaa syödä? Näin lääkäri vastaa

rac

Julkaistu:

Ilta-Sanomien uudessa Elä hyvin ja nauti -erikoisjulkaisussa lääkäri Pippa Laukka vastaa lukijoiden lähettämiin terveyskysymyksiin.
IS:n lukijoilta tuli paljon uneen, stressiin, syömiseen ja liikkumiseen liittyviä kysymyksiä, joissa usein toistuivat tietyt aihepiirit. Kysymyksiä ja vastauksia julkaistaan kesän mittaan.

”Olen 57-vuotias bussinkuljettaja, työni on vuorotyötä ja ruokailut on melko hankalaa järjestää työaikana. Miten ja mitä voisi syödä, että paino pysyisi edes jotenkin kurissa? Nyt 181/90.” - Mies, 57

Lääkäri Pippa Laukka vastaa:

”Aivan mahtava kysymys, kiitos paljon. Moni samanlaisessa tilanteessa oleva istuma- tai vuorotyöläinen tuskailee asiaa ja olenkin joskus ajatellut, että olisi hyvä kerätä porukoita yhteen korjaamaan epäsäännöllisiä syömis- ja liikuntatottumuksia. Ryhmän tuki ja tsemppi lisäävät onnistumiseen ulkoista motivaatiota ja positiivista painetta.

Taikasana syömisen korjaamiseen on ennakointi. Valmistele ruokia etukäteen, varaa eväitä, suunnittele, ota selvää taukopaikkojen ruokatarjonnasta. Tunnista nälkä ja ateriarytmi, luo siitä itsellesi oikea tapa rytmittää työpäivää ja taukoja. Siitä se lähtee, pienin askelin!”

Voit lukea lisää kehon ja mielen hyvinvoinnista Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt