7 tavallista tapaa, joilla lisäät vaivihkaa riskiäsi sairastua syöpään – varo näitä

rac

Julkaistu:

Syöpä
Esimerkiksi runsas punaisen lihan syönti, liikunnan puute ja ylikilot nostavat syöpäriskiä.
Ihmepilleriä syövän ehkäisemiseksi ei ole, mutta riskeihin voit itse vaikuttaa. Isostikin. Itse asiassa jopa 40 prosenttia syövistä voitaisiin välttää, mikäli ihmisten oma toiminta olisi optimaalista.

Tässä 7 asiaa, jotka tutkitusti nostavat syöpäriskiä.

1. Et karista ylikiloja

Ylipainolla ja lihavuudella on aiemmin tiedettyä enemmän vaikutusta syövän syntyyn. On arvioitu, että noin kuusi prosenttia kaikista syövistä johtuu lihavuudesta ja diabeteksesta.

– Toivoisin ihmisten ymmärtävän sen, että syövän ehkäisyssä painonhallinta on aivan keskeistä. Sillä ja ruokavalion kokonaisuudella voi oikeasti vaikuttaa syöpään sairastumiseen, sanoi laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen jutussamme.

2. Syöt runsaasti punaista lihaa

Runsas punaisen lihan ja erityisesti prosessoitujen lihatuotteiden runsas syöminen suurentaa syöpäriskiä.

Suolistosyövän riski on selvästi muita suurempi niillä, jotka käyttävät prosessoituja lihatuotteita. Jonkin verran muita suurempi syöpäriski on myös niillä, jotka käyttävät paljon tuoretta punaista lihaa, kuten punaista jauhelihaa tai pihvejä.

3. Makaat auringossa ilman suojavoiteita

Jopa arviolta 95 prosenttia ihosyöpien määrästä voidaan estää suojautumalla kunnolla auringon säteilyltä.

Tehokas suojautuminen tarkoittaa esimerkiksi vaatteita, hattuja ja varjossa pysymistä sekä suojavoiteita, joissa on kunnon kertoimet. Pelkkä korkea suojakerroinkaan ei riitä, ellei voidetta levitä iholle tarpeeksi paksua kerrosta – ja tarpeeksi usein.

Pidä myös mielessäsi, että aurinkorannalla makoilija saa nelinkertaisen määrän säteilyä pystyasennossa puuhailevaan verrattuna.

4. Lautasellasi ei juurikaan näy kasviksia

Kasvisten puuttuminen ruokavaliosta on selvä terveysriski. Jopa kolmannes syövistä voitaisiin välttää terveellisellä ravinnolla ja riittävällä liikunnalla.

Kasvisten sisältävät erilaiset tehoaineet voivat pienentää sairastumisriskiä esimerkiksi rinta-, eturauhas- ja keuhkosyöpään. Syövän taustalla voi vaikuttaa myös matala-asteinen tulehdus, jota kasvikset ehkäisevät.

5. Viihdyt lähinnä istuma-asennossa

Liikunnan tärkeys syöpien ehkäisyssä on vahvistunut sitä mukaan, kun liikunnan vaikutuksia terveyteen on tutkittu enemmän.

Liikunta voi alentaa syöpäriskiä suoraan tai välillisesti. Se tehostaa esimerkiksi suoliston liikkuvuutta, mikä alentaa paksusuolen syövän riskiä.

Toisaalta liikunta lisää insuliiniherkkyyttä, vaikuttaa muun muassa hormonitasapainoon ja aineenvaihduntaan sekä ennaltaehkäisee syöpäriskiin vaikuttavaa ylipainoa.

6. Poltat tupakkaa

Tupakointi suurentaa selvästi muun muassa rintasyövän riskiä – ja se on keuhkosyöpäriski vielä vuosikymmeniä lopettamisen jälkeenkin. Naisten sairastuminen keuhkosyöpään on lisääntynyt, koska he tupakoivat aiempaa enemmän.


7. Korkki on tiuhaan auki

Syöpäjärjestöjen mukaan alkoholi lisää useilla eri tavoilla monen syövän riskiä. Määrällisesti se aiheuttaa eniten suolisto- ja rintasyöpiä.

Alkoholinkäytön ei tarvitse olla edes erityisen runsasta, jos se on säännöllistä. Niin sanottua turvarajaa ei ole. Myös pitkään jatkunut alkoholipitoisten suuvesien käyttö voi lisätä suusyövän riskiä.