Helli suolistoa kesäherkuilla – mutta tunnista ne, jotka voivat vain aiheuttaa lisää vatsavaivoja

Julkaistu:

Vatsa
Osa kesäherkuista voi aiheuttaa suolistovaivoja. Apua voi kuitenkin saada muista kesän antimista.
Mansikoista on jo päästy nauttimaan, ja pikkuhiljaa kypsyvät myös muut kotimaiset marjat. Jos haluat pitää suolistostasi huolta, niistä kannattaa nyt ottaa hyöty irti.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen kertoo marjojen sisältävän paljon kuitua ja antioksidantteja, jotka molemmat ovat hyödyksi suolistobakteereille. Hän ei nosta yhtä marjaa ylitse muiden, vaikka asuukin tunnetussa mansikkapitäjässä Leppävirralla.

– Marjoja kannattaa syödä monipuolisesti, sillä niissä kaikissa on erityyppisiä kuituja. Järkevintä on nauttia marjoista satokauden mukaan ja kerätä koko potti, mielellään kaikkia lajeja.

Herukat saattavat olla haasteellisia

Herkkävatsaiselle herukat voivat Putkosen mukaan olla vähän haasteellisia, sillä ne sisältävät paljon sorbitolia.

– On hyvä ensin vähän testailla, että missä määrin vatsa sietää herukoita. Vatsakipuja toki voi tulla mistä marjoista tahansa, jos niitä syö litrakaupalla ähkyyn asti. Kannattaa siis pysyä kohtuudessa.

– Sopivasta määrästä on vaikea antaa tarkkaa ohjetta, sillä vaikutukset ovat yksilöllisiä. Ehkä lähtisin parista päiväannoksesta, eli noin neljästä desistä liikkeelle.


Marjojen terveyshyödyt ovat Putkosen mukaan niin merkittävät, että satokaudesta kannattaa ottaa kaikki irti.

– Jos on erityissairauksia, voi olla järkevää jutella farmaseutin tai ravitsemusterapeutin kanssa. Diabeetikoilla verensokerin seuraaminen on tärkeää, jos syö paljon esimerkiksi mansikoita. Marjoilla kyllä on mielenkiintoinen kyky tasata verensokerin nousua, vaikka ne sisältävätkin paljon sokeria.

Ilmavaivat voivatkin olla terveen ruokavalion merkki

Kesäherkuista palkokasvit, kuten tuoreet herneet voivat aiheuttaa ilmavaivoja, mutta niitäkään ei Putkosen mukaan pidä säikähtää.

– Palkokasveissa on sellaisia kuituja, joita ihmisen omat entsyymit eivät pysty pilkkomaan. Pilkkominen jää suolistobakteerien tehtäväksi. Bakteerikanta on yksilöllinen, ja on kiinni suoliston mikrobitasosta, miten hyvin se pystyy pilkkomaan näitä huonosti imeytyviä hiilihydraatteja.

Palkokasveja, kuten tuoreita herneitä voi ja kannattaa syödä, vaikka ne aiheuttaisivat ilmavaivoja.

– Esimerkiksi tuoreet herneet sisältävät kuituyhdisteitä, joita bifidobakteerit hyödyntävät, ja siinäkin mielessä ne ovat terveellisiä.

Putkonen ehdottaa kokeilemaan apteekista saatavaa alfagalaktosidaasia, joka tutkitusti lieventää palkokasvien aiheuttamia oireita myös herkkävatsaisilla.

– Ihmisten on vaikea ymmärtää, että ilmavaivat voivat olla hyvän ja terveen ruokavalion merkki: silloin bakteereilla on riittävästi ravintoa. Sosiaaliset haitat tietysti voivat olla ongelma. Ja jos on ärtyvä suoli, kerääntyvä kaasu venyttää suolistoa ja aiheuttaa kipua.

Kokeile nauriita ja eri kaaleja

Kesän kasviksia Putkonen suosittelee nauttimaan mahdollisimman monipuolisesti. Niin ikään hän kannustaa kokeilemaan kasviksia ja juureksia, jotka eivät välttämättä kuulu omaan päivittäiseen ruokavalioon.

– Suomalaisten salaatinsyöminen on valitettavasti aika yksipuolista. On porkkanaa, kurkkua ja amerikansalaattia, jotka ainoina kasviksina eivät ole kuitupitoisuudeltaan tai ravintosisällöltään ihan erityisen hyviä. Jos vaikka kokeilisi kaalia ja kuitupitoisempia juureksia, kuten kyssäkaalia ja naurista. Kasviksia voi myös grillata, hän muistuttaa.

Syö uudet perunat kuorineen

Kesäkurpitsat, munakoisot, tomaatit ja paprikat käyvät yleensä myös herkkävatsaisille, mutta sen sijaan sipuli voi aiheuttaa suolistovaivoja. Samoin parsakaalista voi tulla vatsavaivoja, jos määrät ovat suuria.

– Valkoinen osa voi tehdä ilmavaivoja, mutta esimerkiksi kevätsipulin ja purjon vihreä osa käy yleensä kaikille.

Uudet perunat ravitsemusterapeutti neuvoo nauttimaan kuorineen, jotta kuitua tulisi enemmän.

– Uudet perunat on kevyt, verenpainetta laskevan kaliumin lähde, vallan mainio kesäherkku siis.

Syö näitä, vältä näitä

Näistä suolisto kiittää:
  1. Kotimaiset marjat mansikasta vadelmaan, mustikkaan ja herukkaan.
  2. Tuoreet, kuitupitoiset kasvikset ja juurekset, kuten herneet, porkkanat, retiisit, nauriit ja tomaatit.
  3. Vesi, jonka voi maustaa kurkkusiivuilla, yrteillä tai marjoilla.
  4. Säännölliset ruokailuajat ja tasainen ruokarytmi.
  5. Lenkkeily, uinti ja kaikenlainen liikunta.
Vältä näitä:
  1. Alkoholin jatkuva lipittely ei ole hyväksi suolistolle, sillä se närästää ja yksipuolistaa suoliston mikrobistoa.
  2. Sokeripitoiset limsat: runsas sokeri voi olla haitallista suolistomikrobiston kannalta.
  3. Kuplajuomat voivat aiheuttaa närästystä, röyhtäilyä ja ilmavaivoja.
  4. Jäätelössä on paljon laktoosientsyymiä, jotka aiheuttavat monille vatsavaivoja. Joillakin suolisto voi aktivoitua jäätelön kylmyyden takia. Laktaasientsyymivalmisteista on apua.
  5. Prosessoitu liha, kuten makkara, jonka sisältämät nitriitit muuttuvat suolistossa karsinogeenisiksi nitrosoamiineiksi. Punaisen lihan ja etenkin prosessoidun lihan syönti lisää riskiä sairastua suolistoalueen syöpiin.
Muista myös:
  • Rasvainen grilliruoka voi ärsyttää mahan limakalvoja ja sappea, jos on taipumusta sappivaivoihin.
  • Raaka sipuli, paistetut ruuat ja voimakkaat mausteet voivat ärsyttää vatsaa, mistä voi seurata refluksivaivaa.
  • Närästys saattaa vaivata, jos syö liikaa eikä liiku. Samasta syystä ei kannata mennä täydellä vatsalla nukkumaan.
  • Liikkumattomuudesta voi seurata myös ummetus.
  • Ruokien oikea säilytys on tärkeää kesällä, sillä ruoka pilaantuu herkästi lämpiminä kesäpäivinä, mikä voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen.
  • Huolehdi käsihygieniasta ruuanvalmistuksessa.
  • Syö grilliruokien kanssa paljon kasviksia ja hedelmiä, ja muista, että myös kasviksista syntyy herkullisia grilliruokia.
Lähde: Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt