Miten keski-ikäinen nainen saa jatkuvan mahan turvotuksen loppumaan? Lääkäri neuvoo yksinkertaiset ohjeet

rac

Julkaistu:

Ilta-Sanomien uudessa Elä hyvin ja nauti -erikoisjulkaisussa lääkäri Pippa Laukka vastaa lukijoiden lähettämiin terveyskysymyksiin.
IS:n lukijoilta tuli paljon uneen, stressiin, syömiseen ja liikkumiseen liittyviä kysymyksiä, joissa usein toistuivat tietyt aihepiirit. Kysymyksiä ja vastauksia julkaistaan kesän mittaan.

”Miten istumatyötä tekevä keski-ikäinen nainen saa jatkuvan mahan turvotuksen loppumaan? Kävelen lenkkejä töiden jälkeen, mutta ei tunnut auttavan. Polvet eivät kestä juoksemista.” - Nainen, 51 entinen urheilija

Lääkäri Pippa Laukka vastaa:

”Mukava kuulla, että kävely kuuluu arkeesi, se on lajina erinomainen ja sopii lähes kaikille. Aineenvaihdunnan ja mahaturvotuksen kannalta suosittelen nostamaan pepun penkistä työpäivän aikana. Tee tunnin välein ainakin muutaman minuutin jaloitteluja, ehkä jopa lyhyt jumppa kuminauhalla sopisi työpäiväsi lomaan?

Oletko muuten kokeillut työskennellä seisomapöydän äärellä? Istumiseen verrattuna pelkkä seisominen vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja aktivoi kehoa. Mahaturvotuksen vuoksi suosittelen myös, että kiinnität huomiota ruokavalioosi.

Moni kuvittelee, että esimerkiksi kuidut turvottavat vatsaa, mutta usein turvotuksen, painonnousun ja toiminnallisten vatsavaivojen syy piilee suoliston epätyydyttävässä bakteeritasapainossa. Iso osa suomalaisista saa liian vähän kuituja, jotka siis parantavat suoliston bakteerikantaa sekä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa.

Kuituja saat leseistä, marjoista, täysjyväviljasta sekä monista vihanneksista ja kasviksista. Itse syön usein aamuisin ruispuuroa, jossa on rouhittua pellavansiemeniä ja varmistan jo tällä, että ruokavaliossani piisaa kuituja riittävästi.”

Voit lukea lisää kehon ja mielen hyvinvoinnista Ilta-Sanomien uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt