Moni aikoo nyt kesällä pistää elämäntavat kuntoon ja tekee virheen jo lähdössä – lue lääkärin ohjeet

Julkaistu:

Moni lataa lomalle kovia odotuksia elämäntapojen muuttamisesta. Lääkäri Pippa Laukka vastaa IS:n lukijoiden kysymyksiin, jotka askarruttavat muutosten keskellä.
Viimeinkin aikaa nukkua kunnon yöunet. Vihdoinkin ehtii lähteä luontoon rauhoittavalle lenkille. Nyt jos koskaan ehtii laittaa lautaselle salaattia ja täysjyvää pika-aterian sijaan.

Moni meistä suunnittelee pistävänsä kesällä loman aikana kuntoon elintavat, jotka ovat päässeet rapistumaan kiireisen arjen höykytyksessä. Kun normaali stressitaso laskee ja ajatus kulkee, saattaa päähän pälkähtää myös hyvin olennainen kysymys. Mitä minun pitäisi oikeasti tehdä?

Tunnettu lääkäri Pippa Laukka tietää kokemuksesta, että juuri tällä hetkellä ihmisten mielissä kiertää erityisesti oikeanlainen syöminen.

– Tällä hetkellä askarruttaa, mikä on oikea tai terveellinen ruokavalio, mitä pitäisi syödä ja onko yksittäistä ruoka-ainetta, joka tekee terveydelle ihmeitä, Laukka kertoo.

– Lisäksi uni, suolisto ja muisti ovat kiinnostavia aiheita, kun puhutaan hyvinvoinnista.

Lääkäri on havainnut, ettei naisten ja miesten elintapakysymyksissä ole suurta eroa. Ei ainakaan niin suurta eroa, mikä näkyy eri ikäryhmien kiinnostuksen kohteissa.

– Etenkin nuorten aikuisten keskuudessa painottuu kiinnostus ulkonäköön ja lihasten saantiin, kun taas ikääntyessä ihmiset alkavat pohtia enemmän terveyttä ja sitä, miten torjua sairauksia.

Kun kevään unelmat ja kesän realismi kohtaavat, voi jälki olla lopulta sellaista, ettei sitä syksyllä enää halua muistella. Elämäntaparemontti voi mennä pieleen ihan siksi, että yritetään tehdä liian paljon liian nopeasti. Aluksi kannattaakin todella suunnitella, miten muutoksen aikoo tehdä.

– Yleisin virhe on ehdottomasti se, että aloitetaan elämäntaparemontti liian suurin muutoksin tai liian rankalla treenillä, Pippa Laukka sanoo.

– Toinen tavallinen virhe on se, että kun laitetaan elämäntavat kuntoon, unohdetaan huomioida palautuminen ja uni.

Laukan mukaan suurimmalle osalle ihmisistä oma ja läheisten terveys ja hyvinvointi ovat tärkeimpiä syitä ylläpitää motivaatiota. Joskus taas tarvitaan ulkoista motivaatiota, joka voi toimia kannustimena.

– Se voi olla vaikkapa urheilutapahtumaan osallistuminen, uusi vaate tai pieni matka. Mielelläni kerron ihmisille siitä miten hyvä fyysinen ja henkinen kunto antavat enemmän energiaa, joka auttaa jaksamaan paremmin.

– Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että pysyy terveempänä, työteho paranee ja jaksaa myös arjessa paremmin.

Moni saattaa huomata loman alkaessa, miten väsynyt oikeastaan onkaan ollut tavallisen arjen keskellä. Se on hyvä herätys, sillä riittävään uneen kannattaa todella kiinnittää huomiota.

Se on myös asia, johon lääkäri Pippa Laukka itse kiinnittää huomiota omassa hyvinvoinnissaan.

– Nyt kun ikää on enemmän, omassa hyvinvoinnissa tärkeysjärjestyksen kärjessä on riittävä uni. En oikeastaan koskaan tingi unesta, kun suunnittelen aikataulujani.

– Riittävän unen ja laadukkaan palautumisen merkitystä ei kannata vähätellä, sillä se on oikeastaan koko terveyden perusta.

IS:n lukijat lähettivät kysymyksiä elämäntaparemonttiin liittyen ja lääkäri Pippa Laukka vastasi niihin. Lue kysymykset ja vastaukset sekä paljon muuta mielenkiintoista hyvinvointiin liittyen IS:n uudesta erikoisjulkaisusta Elä hyvin ja nauti!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt