Yksi kuva kertoo, juotko tarpeeksi vettä – tunnista nestehukan varoitusmerkit

Julkaistu:

Vesi
Nestehukka aiheuttaa monenlaisia oireita etenkin vanhemmilla ihmisillä ja pienillä lapsilla.
Kesä on jo ehtinyt väläytellä hellelukemiaan. Jos säätiedotteita on yhtään uskominen, on lämpimiä päiviä luvassa jatkossakin.

Kuumalla kelillä on tärkeää pitää huoli ennen kaikkea riittävästä nesteytyksestä, muistuttaa Terveystalon yleislääkäri Emilia Lagus. Kysyimme Lagukselta, millaisia oireita liian vähäinen vedenjuonti aiheuttaa.

Tapaturma-alttius lisääntyy

Lagus painottaa, että jano on jo myöhäinen signaali siitä, että kroppa tarvitsee nesteitä. Sitä ei kannatakaan jäädä sinnikkäästi odottelemaan ennen juomapulloon tarttumista.

– Ensiksi nestehukka aiheuttaa väsymystä ja ärtyneisyyttä hyvin nopeastikin. Myös pientä päänsärkyä voi esiintyä, yleislääkäri kertoo.

Ylipäätänsä suorituskyky kärsii, kun vettä ei juo tarpeeksi. Lisäksi voi esiintyä psyykkistä oirehdintaa, ja töissä saattaa olla aiempaa hankalampaa saavuttaa tavoitteita ja keskittyä.

– Tapaturma-alttius lisääntyy, eli vahinkoja sattuu herkemmin. Etenkin fyysistä työtä tekevillä lihakset kramppaavat enemmän kuin tavallisesti, yleislääkäri kertoo.

Tajunnantason laskua ja kouristuksia

Liian vähäinen juominen voi tuoda mukanaan myös pahoinvointia ja huimausta, kun nestehukasta kärsivä ihminen tavallaan ylikuumenee.

Hellelukemat taasen voivat aiheuttaa ripulia, ja jos on samalla päässyt kuivumaan, seurauksena saattaa olla ummetusta.

Pidempiaikainen nestehukka liittyy lämpöuupumukseen, vaikka sitä ei aina osatakaan yhdistää kuivumiseen. Se aiheuttaa suorituskyvyn alenemista ja huonoa oloa, joka vain tuntuu jatkuvan.

Pahimmillaan vedenjuonnin unohtaminen saattaa helteessä aiheuttaa tajunnantason laskua ja jopa kouristuksia.

– Tässä vaiheessa potilaalle on soitettava apua tai vietävä hänet sairaalaan, Lagus muistuttaa.


Hikoilun loppuminen on jo vakava merkki

Runsas hikoilu saa aikaan sen, että nesteet ovat vähissä. Samalla, kun ihminen kärsii nestevajauksesta, myös suolat ovat vähissä.

– Jos ihminen ei kuitenkaan enää hikoile ollenkaan, ja iho on viileän ja nihkeän tuntuinen, on se jo vakava merkki.

Laguksen mukaan nestehukka ei iske kaikkiin samalla tavalla. Sekä iällä sekä kehon koostumuksella on suuri merkitys siihen, kuinka paljon vähäinen nesteiden nauttiminen vaikuttaa.

Eritoten vanhemmat ihmiset, etusijalla naiset, sekä pienet lapset voivat saada pahoja oireita nestehukasta.

– Vanhempien ihmisten kuolemanvaara lisääntyy helteillä jopa 20 prosentin verran, joten kannattaa todella olla tarkkana, niin auringossa olon kuin veden juomisen suhteen. Pahimmassa tapauksessahan vähäinen vedenjuonti näin helteillä voi johtaa kuolemaan.

Kuinka paljon vettä tulee juoda?

Ihminen voi hikoilla helteellä jopa 12 litran verran pois vettä kehostaan. Tämä vaatii kuitenkin kovaa, fyysistä rasitusta, Lagus korostaa.

Vettä on joka tapauksessa hyvä saada päivittäin noin 2,5 litraa. Tästä määrästä noin puolet tulee ruuasta nesteiden mukana, ja erityisesti hedelmät ja vihannekset sisältävät runsaasti nestettä. Niitä kannattaa siis suosia hellepäivinä, jotta varmistaa riittävän vedensaannin.

Helteellä tarvittava määrä nestettä voi helposti tuplaantua, etenkin, jos huhkii ulkona raiskaiden töiden parissa.

Toisaalta pelkän veden juominen kuluttaa kehon omia suoloja runsaasti. Tämä voi aiheuttaa nestetasapainon järkkymistä. Tämän vuoksi Lagus suosittelee nauttimaan veden lisäksi elektrolyyttejä sisältäviä vissyjä sekä mehuja.

Alkoholi ja kofeiini sen sijaan lisäävät kuivumista ja virtsan eritystä. Jokaisen alkoholiannoksen tai kahvikupin jälkeen onkin paikallaan juoda ainakin lasi vettä, jotta tasapaino säilyy.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt