Kohonnut verenpaine on riski, jota ei saa jäädä vain seurailemaan – 11 keinoa alentamiseen

Julkaistu:

Verenpaine
Kohonnutta verenpainetta ei saa jäädä vain seurailemaan, sanoo asiantuntija.
Kohonnut verenpaine ei välttämättä oireile millään tavalla, mutta se voi aiheuttaa monenlaista haittaa.

Korkea verenpaine esimerkiksi vaurioittaa ja kovettaa valtimoita. Tästä on haittaa erityisesti aivoille, sydämelle ja munuaisille. Seurauksena voi olla myös sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja eteisvärinä.

Lisäksi kohonnut verenpaine altistaa sekä aivoinfarktille että aivoverenvuodolle, ja se voi edesauttaa muistisairauden kehittymistä.

Sydänliiton kehittämispäällikkö, terveystieteiden maisteri Mari Blek-Vehkaluoto korostaakin, että kohonnut verenpaine on hoidettava.

– Verenpainetta ei saa jäädä vain seurailemaan, vaan se on hoidettava napakasti kuntoon.

11 keinoa alentaa verenpainetta:

1. Vähennä suolaa

Tehokas keino on valita leipä ja pääruoka vähäsuolaisina. Kokeile valmistaa ruoka lisäämättä siihen suolaa, totut vähäsuolaisuuteen pikkuhiljaa.

2. Alkoholia vain kohtuullisesti

Jos käytät alkoholia, käytä sitä vain kohtuullisesti. Kohtuullisuus tarkoittaa naisilla yhtä ravintola-annosta ja miehillä korkeintaan kahta ravintola-annosta päivässä, mutta ei päivittäin.

3. Syö vihanneksia ja hedelmiä

Syö runsaasti juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Aloita vaikka lisäämällä kourallinen kasviksia joka aterialle.

4. Vältä tummia makeisia

Nauti harkiten tummia makeisia. Yksilöllinen herkkyys lakritsiuutetta sisältäville tuotteille vaihtelee. Herkimmillä jo pussillinen lakritsia voi nostaa verenpainetta useiksi viikoiksi.

5. Harrasta liikuntaa säännöllisesti

Hengästy ja hikoile vähintään viisi kertaa viikossa ainakin 30 minuuttia kerralla. Valitse itsellesi mieluisat tavat liikkua. Liikkuminen on hyödyllistä lyhyemmissäkin jaksoissa.

6. Ylipaino on vaaraksi

Pyri vähentämään ylipainoa. Jo pienikin painonlasku on hyödyllistä.

7. Nikotiinivalmisteet nostavat painetta

Vältä tupakkaa, nuuskaa ja muita nikotiinivalmisteita. Kaikki nikotiinia sisältävät valmisteet nostavat verenpainetta.

8. Pyri vähentämään stressiä

Kokeilemalla löydät tavat rentoutua. Riittävä uni ja liikunta toimivat monella. Kiinnitä huomio myönteisiin asioihin elämässäsi.

9. Nuku riittävästi

Varaa unelle riittävästi aikaa. Säännöllinen päivä- ja unirytmi auttavat nukahtamaan ja parantavat unen laatua.

10. Hanki oma mittari

Jos olet keski-ikäinen, hanki verenpainemittari ja mittaa verenpainetta säännöllisesti varsinkin, jos tiedät, että sinulla on perinnöllistä alttiutta verenpaineeseen, jos tunnet huimausta tai päänsärkyä, nukut huonosti, pidät suolaisesta ruuasta, alat lihoa tai jos käytät paljon alkoholia.

11. Mene tarvittaessa lääkärille

Jos elintapojen muuttaminen ei auta, kannattaa ehdottomasti hakeutua lääkärin pakeille. Verenpainetta tulee seurata myös lääkityksen aikana, sillä usein ensimmäinen lääke ei tepsi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt