Nämä nostavat verenpainetta: suola, alkoholi, stressi – pussi lakritsia voi vaikuttaa viikkojen ajan

Julkaistu:

Verenpaine
Verenpainetauti kehittyy huomaamatta, eikä kohonnut verenpaine välttämättä oireile millään tavalla.
Joka toinen aikuinen suomalainen kärsii kohonneesta verenpaineesta. Verenpainetta voi alentaa elämäntapamuutoksilla, mutta aina ne eivät auta: paine voi olla koholla, vaikka ihminen liikkuisi ja söisi terveellisesti.

Sydänliiton kehittämispäällikön, terveystieteiden maisterin Mari Blek-Vehkaluodon mukaan yli miljoonalla suomalaisella on verenpainelääkitys, mutta heistä vain 40 prosentilla verenpaine on hoitotavoitteessa. Tämä tarkoittaa, että 60 prosentilla verenpainelääkkeitä syövistä paine on edelleen koholla.

– Tämä onkin iso ongelma. Ensimmäinen lääkitys osuu harvoin kohdalle, eli pitää kokeilla monia lääkkeitä. Useimmat tarvitsevat kahden tai kolmen lääkkeen yhdistelmän, hän sanoo.

– Verenpainetta ei saa jäädä vain seurailemaan, vaan se on hoidettava napakasti kuntoon.

Kotikonsti toimii tehokkaasti

Tehokas kotikonsti verenpaineen alentamiseen on suolan käytön vähentäminen: kannattaa valita vähäsuolaisia leipiä ja pääruokia.

– Kaupassa hyvänä apuna toimii Sydänmerkki, joka kertoo muun muassa vähäsuolaisuudesta.
Myös alkoholi nostaa verenpainetta, samoin stressi, liikkumattomuus ja ylipaino.

Yksilöllinen herkkyys lakritsiuutetta sisältäville tuotteille vaihtelee. Herkimmillä jo pussillinen lakritsia voi nostaa verenpainetta useiksi viikoiksi.

Verenpainetauti kehittyy salakavalasti

Verenpainetauti kehittyy huomaamatta, eikä kohonnut verenpaine välttämättä oireile millään tavalla.

– Jos oireita tulee, verenpaine on yleensä jo hälyttävän korkea. Pääasiassa se ei tunnu miltään, mutta joskus voi olla päänsärkyä, huimausta tai muuten outoa oloa.

Verenpainetaso selviää vain mittaamalla.

– Jos kertamittauksessa huomaa, että paine on koholla (140/90 mm Hg tai yli), tilannetta kannattaa seurata viikon ajan. Jos mittausten keskiarvo on 140/90 tai yli, lääkärin arvio on paikallaan.

Tarkempia ohjeita mittauksesta löytyy esimerkiksi Sydänliiton sivuilta.

Verenpaineen tavoitearvot:

  • Optimaalinen verenpaine alle 120/80 mmHg
  • Normaali verenpaine 120–129/80–84 mmHg
  • Tyydyttävä verenpaine 130–139/85–89 mmHg
  • Kohonnut verenpaine 140/90 mmHg tai enemmän

Jos elintapamuutokset eivät auta, tarvitaan lääkitys

Blek-Vehkaluoto muistuttaa elintapamuutosten olevan aina verenpaineen hoidon perusta.

– Elintapojen muuttaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki ”kiva” olisi kiellettyä. Täydellinen ei siis tarvitse olla. Pääasia on, että suuret linjat elintavoissa ovat kohdillaan tai ainakin sitä kohti menossa.

– Jos elintapahoito ei riitä laskemaan verenpainetta, lääkitystä tarvitaan ehdottomasti.

Verenpaineen haitat

  • Verenpaine vaurioittaa ja kovettaa valtimoita. Tästä on haittaa erityisesti aivoille, sydämelle ja munuaisille.
  • Kohonnut verenpaine altistaa sekä aivoinfarktille että aivoverenvuodolle ja se voi edesauttaa muistisairauden kehittymistä.
  • Seurauksena voi olla sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja eteisvärinä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt