Lihaskato voi alkaa jo keski-iässä – vastaa 8 kysymykseen ja selvitä, onko haurastumisriskisi kasvanut

Julkaistu:

Ikääntyminen
Gerasteniassa keho haurastuu ja heikentyy. Se ei kuitenkaan ole normaalia ikääntymistä.
Gerastenia eli haurastuminen lisääntyy iän myötä, mutta se ei kuulu normaaliin vanhenemiseen, sanoo fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri Annele Urtamo.

Urtamolta ja ravitsemustieteilijä Satu Jyväkorvelta on juuri ilmestynyt tietokirja Voimaa vuosiin – Vaali vireyttäsi ja jaksamistasi (Kirjapaja), jossa kerrotaan terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisestä keski-iässä ja seniorina. Kirjassa käsitellään muun muassa gerastenia-oireyhtymää ja keinoja ehkäistä sitä.

Gerasteniassa ikääntyneen terveydentila on heikko ja elimistö toimii resurssien äärirajoilla, jolloin sen stressinsietokyky on alentunut. Oireita ei voida liittää mihinkään muuhun sairauteen.

Fysiologiset muutokset kuuluvat ikääntymiseen, mutta gerasteniassa ne kiihtyvät. Oireyhtymään liittyy tahatonta laihtumista, uupumusta, vähäistä fyysistä aktiivisuutta, hitautta ja heikkoutta. Jos vähintään kolme näistä tekijöistä toteutuu, kyse voi olla gerasteniasta.

Alttius oireyhtymään on osin geneettistä, mutta suuri vaikutus on elintavoilla keski-iästä lähtien. Myös sairaudet ja vammat voivat edesauttaa gerastenian kehittymistä.

Jaksatko nousta portaat?

Käytännössä ensimmäinen merkki alkavasta gerasteniasta voi olla liikkumiskyvyn heikentyminen – esimerkiksi portaiden nouseminen vaikeutuu.

– Monet havahtuvat huomaamaan, että kun ovat aina tottuneet käyttämään hissiä, portaiden kävely ei yhtäkkiä onnistukaan entiseen tapaan. Täytyy ottaa kaiteesta tukea, eikä meinaa jaksaa nousta kerrosta.

Myös tasapaino heikkenee.

– Nopeat lihassolut surkastuvat ensimmäisinä, mikä hidastaa kävelyvauhtia ja vaikeuttaa tasapainon säilyttämistä äkillisissä tilanteissa.

Vaikka oireyhtymä liittyy vanhuuteen, Urtamo kertoo, että gerastenian esiaste lihaskato saattaa alkaa jo huomattavan paljon varhaisemmassa vaiheessa.

 

Viimeistään 40–50-vuotiaana tulisi herätä elintapa-asioihin.

Riskissä ovat etenkin ne, joilla ravitsemus on huonolaatuista ja liikunta minimissä.

– Lihasvoimien häviäminen on ensimerkki. Jos ei ole liikkunut ollenkaan, jo keski-iässä lihasmassaa voi olla korvautunut rasvalla.

Käyttämättömät lihakset alkavat heikentyä jonkinasteisesti jo kolmikymppisenä.

– Vähäisellä liikunnalla ja virheellisillä ravitsemustottumuksilla on aika kauaskantoisia seurauksia. Viimeistään 40–50-vuotiaana tulisi herätä elintapa-asioihin.
Tutkimusten mukaan gerasteniaa esiintyy jopa 40 prosentilla 80-vuotiaista ja suurimmalla osalla laitoksissa asuvista vanhuksista.

– He ovat monesti juuri siksi laitoshoidossa, että tila on mennyt niin heikoksi.

 

Jopa hyvin hauraiden vanhusten toimintakyky parani säännöllisellä liikuntaharjoittelulla.

Gerastenian esiastetta, yhden tai kahden oireen esiintymistä, on raportoitu tutkimuksissa 45 prosentilla yli 65-vuotiaista.

– Oireyhtymä kehittyy vähitellen iän myötä, mutta se ei ole normaali vanhenemisilmiö, Urtamo sanoo.

Hän muistuttaa, että ikääntymiseen liittyvää toimintakyvyn heikentymistä voi lykätä sillä, että pitää itsestään huolta.

Syö monipuolisesti ja liiku säännöllisesti

Parhaat keinot välttyä gerastenialta ovat monipuolinen ravinto ja säännöllinen liikunta – erityisesti kävely sekä lihasvoima- ja tasapainoharjoittelu.

Urtamo korostaa, että kaikilla vanhuksilla ei ole lihaskatoa.

– Jos elämäntavat ovat kunnossa, se ei ole asia, joka väistämättä tapahtuu vanhuuden myötä.

Mikäli liikuntaa ei ole tullut harrastaneeksi, ei sen aloittaminen ole koskaan liian myöhäistä. Nousujohteinen lihasvoimaharjoittelu ylläpitää ja lisää tutkimusten mukaan lihasmassaa ja -voimaa vielä hyvin iäkkäänäkin.

– Yhdysvaltalaistutkimuksessa saatiin erittäin kannustavia tuloksia: jopa gerasteniaa sairastavien hyvin hauraiden vanhusten toimintakyky parani säännöllisellä liikuntaharjoittelulla.

 

Hyvää vanhuutta voi omilla elintavoilla edistää, ja se kyllä kannattaa.

Liikunnan ohessa on tärkeää huolehtia, että ravinnossa on tarpeeksi proteiinia ja kasviksia ja siitä saa tarpeeksi energiaa.

– Lihakset eivät kehity ilman proteiinia. Jos taas energiaa ei saada riittävästi, keho ottaa sen helposti lihaksista.

Hyvää vanhuutta voi edistää omilla elintavoilla

Urtamo kertoo, että gerastenian tutkimiseen on kansainvälisestikin havahduttu toden teolla viime vuosina.

– Nyt on herätty siihen, että oireyhtymä aiheuttaa paljon inhimillistä kärsimystä ja sille pitää tehdä jotain. Lääkehoitoa pyritään löytämään, mutta liikunta ja ravitsemus ovat ihan avainasemassa.

Aihe on erittäin merkittävä myös ikääntyvän väestön Suomessa.

– Kun halutaan edistää sitä, että itsenäinen selviytyminen ja kotona asuminen säilyvät, juuri gerastenian ehkäisy on asia, johon pitäisi vaikuttaa.

Yhteiskunnallisen merkityksen lisäksi asia on tärkeä myös jokaiselle ikääntyvälle.

– Kyse on omaan vanhenemiseen vaikuttamisesta. Hyvää vanhuutta voi omilla elintavoilla edistää, ja se kyllä kannattaa – näin saa vuosia lisää hyvää elämää.

Testaa, oletko riskiryhmässä

Testin kysymykset kartoittavat lihaskadon ja gerastenian eli haurastumisen riskiä.

Jos kyllä-vastauksia on vähintään kolme, sinulla voi mahdollisesti olla suurentunut riski gerasteniaan.

1. Oletko laihtunut tahattomasti viimeisimmän kuluneen vuoden aikana?

Kyllä

En

2 .Oletko ollut viime kuukausina tavallista uupuneempi ilman selvää syytä?

Kyllä

En

3. Onko liikkumisesi vähentynyt viimeisen vuoden aikana aikaisempaan vuoteen verrattuna?

Kyllä

Ei

4. Tuottaako sinulle vaikeuksia nousta portaita ylös omin voimin?

Kyllä

Ei

5. Onko sinulla vaikeuksia nostaa tai kantaa tavanomaista ruokaostoskassia?

Kyllä

Ei

6. Onko sinulla vaikeuksia nousta ylös tuolista ilman käsien tai muun tuen apua?

Kyllä

Ei

7. Onko ravinnonsaantisi vähentynyt viimeisen kolmen kuukauden aikana ruokahaluttomuuden, ruoansulatusongelmien tai puremis- tai nielemisvaikeuksien takia?

Kyllä

Ei

8. Syötkö päivässä vähemmän kuin kaksi täysipainoista ateriaa (sisältää proteiinin lähteen, kasviksia, lisukkeen ja ruokajuoman)?

Kyllä

En

Lähde: Satu Jyväkorpi ja Annele Urtamo: Voimaa vuosiin – Vaali vireyttäsi ja jaksamistasi, (Kirjapaja).

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt