Pystytkö tähän liikkeeseen? Petollisen helpolta näyttävä pikkukyykky paljastaa kehostasi paljon

Julkaistu:

Sport
Pikkukyykky on syväkyykyn tehokas muunnelma.
Liikkujien yleisimpiä virheitä on turhan yksipuolinen keskivartalotreeni. Lankutus ja istumaannousu eivät riitä, jos tahdot monipuolisesti vahvan kehon.

Vielä yksittäisten lihasten voimaa tärkeämpää on, että ne toimivat saumattomasti yhdessä. Tätä yhteistyökykyä tarvitaan arjessa, mutta myös lähes kaikissa urheilulajeissa, joissa käytät koko kehoa: uinnista juoksuun, kävelystä tanssiin.

Kyykyn voima

Jos istut paljon tai hinkkaat samoja treenejä viikosta toiseen, voi olla, että lihakset ovat laiskistuneet. Jos paikat ovat jumissa, lihakset eivät välttämättä aktivoidu oikein.

Yksi monipuolisimmista liikkeistä ala- ja keskivartalon lihasten ominaisuuksien parantamiseen on kyykky.

– Harva mieltää kyykyn lisäpainolla keskivartaloliikkeeksi, vaikka siinä vatsa- ja selkälihakset tekevät valtavasti enemmän töitä kuin monissa lattiaharjoitteissa, jotka mielletään selkälihasliikkeiksi, urheilufysioterapeutti, personal trainer Sampsa Kautto kertoo.

Miten omat ala- ja keskivartalon lihaksesi toimivat yhdessä? Testaa tätä pientä, mutta tehokasta syväkyykyn variaatiota, joka kertoo kehostasi paljon.

Liike alkaa syväkyykystä, mutta siihen yhdistetään ala- ja keskivartalon lihasten aktivointi. Se vaatii liikkuvuutta lonkilta ja selältä, mutta myös voimaa reisiltä, pakaroilta ja keskivartalolta.

Jotta saat selän suoristettua, lihasten täytyy toimia sulavasti yhdessä. Koska liike on pieni, se ei onnistu, ellet osaa aktivoida juuri oikeita lihaksia. Fuskaamaan ei siis pääse.

Liike on myös loistava valmistava harjoitus, jos haluat oppia kyykkäämään oikein.

Tee se näin:


Syväkyykyssä kannattaa testata myös tehokasta syväkyykkykiertoa, joka avaa paikkoja ja vähentää jumeja tehokkaasti. Sen avulla lisäät erityisesti polvien, nilkkojen, selän ja lonkkien liikkuvuutta. Katso kuvalliset ohjeet kiertoliikkeeseen Sport-lehden aiemmasta jutusta.

Jalkojesi kuntoa voit kartoittaa nopealla kyykkytestillä, jossa heikot jalat menevät helposti jumiin. Terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti Marjo Rinne kertoi Me Naisille aiemmin, että kyykkytesti sopii hyvin mittaamaan jalkojen kehitystä ja kestävyyttä. Ohjeet testiin löydän tästä linkistä.

Tämä Sport-lehden juttu on julkaistu alun perin MeNaiset-sivustolla.

Lue myös:

”Varma tapa lihoa” – väärät käsitykset kevyestä syömisestä ovat yleisiä, sanoo asiantuntija ja kertoo isoimman virheen

Istutko paljon? Testaa, pystytkö tekemään tämän lahjomattoman liikkeen – avaa jumit, parantaa liikkuvuutta ja vahvistaa selkää

Yksi timanttinen liike herättää tehokkaasti puutuneen takamuksen – vahvistaa myös keskivartaloa

Tätä koko kropan superliikettä jokaisen kannattaisi tehdä salilla – ja ei, se ei ole kyykky

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt