Turpoaako vatsasi herkästi? Syynä ei välttämättä ole syöty ruoka – 5 vähemmän tunnettua selitystä vatsavaivoille

Julkaistu:

Vatsavaivat
Ravinnon imeytymisongelmiin on monia muitakin selityksiä kuin laktoosi-intoleranssi.
Toistuva turpoamisen tunne, väsymys, vatsakrampit ja heikkous voivat kieliä enemmän ravinnon imeytymisongelmista kuin syödystä ruoasta. Listasimme viisi selitystä imeytymisongelmille.

1. Viljojen vitsaus

Laktoosi-intoleranssin ohella tunnetuin imeytymiseen liittyvä häiriötila on keliakia. Keliaakikolla viljatuotteiden sisältämä valkuaisaine gluteeni vaurioittaa ohutsuolen limakalvon nukkaa. Tyypillisiä keliakian oireita ovat suolisto-oireet, kuten vatsaväänteet, ripuli ja oksentelu. Keliakia voi viestiä itsestään myös ulkoisesti iho-oireina. Ihokeliakia voi aiheuttaa kutinaa ja rakkuloita.

Keliakiaa sairastaa noin yksi prosentti väestöstä, mutta arviolta jopa 70 prosenttia kaikista keliakiaa sairastavista lapsista ja aikuisista on kuitenkin ilman diagnoosia.

Jotkut kokevat gluteeniherkkyyttä ilman, että heillä on keliakiaa. He kokevat saavansa vatsaoireita vehnän, ohran ja rukiin sisältämästä gluteenista. Gastroenterology-lehdessä vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen perusteella tällainen herkkyys ei kuitenkaan juonnu gluteenista vaan fruktaanista. Se on sokerimolekyyli, jota löytyy viljojen ohella muun muassa sipulista, valkosipulista, kikherneistä, kaalista ja artisokasta.


Jos kokee viljat ongelmalliseksi ilman, että kyse on keliakiasta, on aiheellista varmistaa, ettei syynä ole ärtyvä suoli tai muu suolistosairaus.

2. Hapot uupuvat, B12 ei imeydy

Jos koet anemiaa tai lihasheikkoutta tai tunnon ja muistin häiriöitä, saatat kärsiä B12-vitamiinin puutteesta. Puutostila voi ilmetä vasta 3–6 vuoden kuluessa.

Merkittävin häirikkö B12:sta imeytymiselle on atrofinen gastriitti, joka myös hapottomana mahana tunnetaan. Hapottomuuden vuoksi mahalaukun pinta ei tuota B12-vitamiinin imeytymiseen tarvittavaa niin kutsuttua sisäistä tekijää. Taudin esiintyminen on todennäköisempää iäkkäillä ihmisillä, koska mahahapon tuotanto tippuu luonnostaan ikääntyessä.

B12-vitamiinin imeytymisen puutetta ilmenee normaalia useammin myös ruoansulatuselimistön sairaudentiloissa, kuten keliakiassa, Chronin taudissa ja lihavuusleikkauksen läpikäyneillä, koska leikkaus häiritsee kehon kykyä imeä B12-vitamiinia ruoasta. Yleisesti käytetyt närästyslääkkeet, varsinkin happosalpaajat, voivat pitkään käytettynä olla yksi juurisyy B12-vitamiinin huonolle imeytymiselle.

B12-vitamiinin hoidossa voidaan tarvittaessa käyttää vitamiinipistoksia tai suussa liukenevia vitamiinitabletteja, joissa B12-vitamiinipitoisuus on korkea. SYNLABin asiantuntijalääkärin Risto Laitilan mukaan korkea pitoisuus mahdollistaa usein vitamiinin riittävän imeytymisen, vaikka sisäinen tekijä puuttuisikin.

3. Entsyymitoiminta ehtynyt

Rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit eivät hajoa elimistössä oikein ilman sappea ja haiman tuottamia entsyymejä. Ruoansulatusentsyymien eritys suolikanavaan on yleisesti runsasta, mutta esimerkiksi stressi, sairaudet, rasitustilat ja ikääntyminen saattavat häiritä ruoansulatusentsyymien eritystä.

Näiden puutosta voi esiintyä esimerkiksi maksan ja haiman sairauksissa, kuten kystisessä fibroosissa, joka estää haiman entsyymejä pääsemästä ruoansulatuskanavaan. Hälyttäviä oireita ovat muun muassa tahaton painonlasku, oksentelu, kuume, jatkuva ripuli tai verinen uloste.

Ravitsemusterapeutti Jan Verhon mukaan markkinoilla myytäville entsyymivalmisteille ei normaalioloissa ole tarvetta, mutta toisaalta niiden käytöstä ei tiedetä olevan haittaakaan, ja niitä voi käyttää esimerkiksi vatsavaivoissa.


Jos tietyt kasvikset, kuten kaali, laittaa vatsan turpoamaan, alfa-galaktosidaasientsyymistä voi löytyä apua. Se pilkkoo näissä ruoka-aineissa olevia sidoksia, joihin ihmisen omat entsyymit eivät pysty. Laktaasientsyymi puolestaan auttaa niitä, joilla on laktoosi-intoleranssi.

Jos hakee helpotusta proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja sisältävien annosten käsittelyyn, kannattaa valikoida valmisteita, joissa on kaikkia näitä hajottavia entsyymejä eli proteaasia, lipaasia ja amylaasia.

4. Tunkeilijat ohutsuolessa

Toisinaan bakteereja voi pesiytyä liikaa ohutsuoleen, jolloin uhkaa kehkeytyä ohutsuolen bakteeriston liikakasvu (SIBO). Oireyhtymän seurauksena häiriintyy monien ravintoaineiden, mukaan lukien B12-vitamiinin imeytyminen. SIBO voi selittää sitä, miksi terveellisesti syövälläkin ilmenee oireilua, kuten turvotusta, vatsakipuja ja väsymystä.

SIBO yhdistyy vahvasti ärtyvän suolen oireyhtymään (IBS). Ravitsemusterapeutti Leena Putkosen mukaan SIBO onkin erityisen haastava diagnosoitavaksi juuri siksi, että sitä on käytännössä mahdoton erottaa IBS:sta.

Närästykseen käytetyt happosalpaajat saattavat pitkässä käytössä altistaa SIBO:lle, koska mahahapon yksi tehtävistä on tuhota haitalliset bakteerit. Lisäksi iso altistava tekijä SIBO:lle on suolen motiliteetti- eli liikkuvuushäiriö. Tämä tarkoittaa, että suolikanava ei puhdistu niin tehokkaasti kuin pitäisi.

SIBO:n ehkäisemiseksi kannattaa pitää riittävästi taukoja ruokailujen välillä eikä ainakaan napostella jatkuvasti. SIBO:a voidaan hoitaa antibiooteilla, mutta ruokavalion rooli korostuu pitkässä juoksussa. Putkosen mukaan SIBO:n hoidossa hyviä kokemuksia on saatu FODMAP-ruokavalion avulla.

5. Rauta hukassa

Rauta on elintärkeä mineraali, joka muun muassa tukee hapen kuljetusta veressä. Raudan puute voi johtaa moniin oireisiin, kuten anemiaan, väsymykseen ja huimaukseen.


Korkean riskin ryhmässä ovat hedelmällisessä iässä olevat naiset kuukautisvuodon takia. Muilla sen syynä on lähes aina verenvuoto mahalaukussa, suolistossa tai peräpukamista. Myös keliakia tai muut ravinnon imeytymiseen vaikuttavat tilat voivat johtaa raudanpuutteeseen.

Ravitsemusterapian professorin Ursula Schwabin mukaan raudan imeytymisessä voi ilmetä ongelmia, jos maitovalmisteita käytetään reippaasti yli käyttösuosituksen, joka on 5–6 desilitraa nestemäisiä maitovalmisteita päivässä ja tämän lisäksi 2–3 viipaletta juustoa. Tässä suhteessa ilmenee kuitenkin yksilöllisiä eroja.

Raudan imeytymistä voi häiritä myös runsas teen juonti sekä fytaattien saanti. Fytaatteja on muun muassa soijassa, täysjyväviljatuotteissa ja erityisesti leseissä.

Kaikkein parhaiten rauta imeytyy eläinkunnan tuotteista. Keskimäärin 20–25 prosenttia lihan raudasta imeytyy, kun taas kasvikunnan tuotteissa vastaava lukema on vain kaksi prosenttia. Toisaalta kasvisten runsas C-vitamiinipitoisuus edistää raudan imeytymistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt