Selkäkivun taustalla on usein syy, joka unohtuu monilta – vaikka sen voisi korjata helposti

Julkaistu:

Sport
Selkäjumien taustalla on yllättävän usein vääränlainen hengittäminen.
Selkä jumissa, mutta venyttely ei auta? Tuttu tarina. Tiesitkö, että selkäkipujen syynä on usein vääränlainen hengitys?

Pallea on tehokkain hengityslihaksistoon kuuluva lihas. Toisin kuin pinnallinen hengitys, jossa happi kulkee vain rintakehän yläosaan, syvä palleahengitys rauhoittaa ja lievittää ahdistuksen tunnetta. Elimistön nestekierto vilkastuu, ja hapensaanti kudoksiin lisääntyy.

Palleahegitys vaikuttaa vagushermoon, tärkeimpään parasympaattiseen hermoon, jonka tehtävänä on rauhoittaa kehoa. Vagushermo risteilee vatsan alueella, kiertää ruokatorven ympäri ja päättyy kaulalle, vasemman korvan alle. Syvä palleahengitys paitsi rentouttaa, myös vilkastuttaa ruoansulatuselimistön toimintaa.

Syvällä palleahengityksellä on toinenkin tärkeä rooli, joka usein unohdetaan: se lievittää selkäkipuja.

Pinnallinen hengitys tuottaa jännitystä

Kun ilma jää vain rintakehän yläosaan, alaselän lihakset jäkittävät paikoillaan. Jos olet tottunut hengittämään pinnallisesti ja ehkä vielä vetämään vatsaa sisään, syvät hengityslihakset saattavat olla jumissa eikä pallea toimi.

Kovaa treenaavilla voi olla timmit vatsalihakset, mutta jos liikkuvuusharjoittelu unohtuu, vatsalihaksiin kiinnittyvä sidekudos vetää myös hengityslihakset jumiin.

Kun pallea toimii oikein, sisäänhengityksessä se laskeutuu, ilma virtaa keuhkoihin ja vatsa pullistuu kevyesti. Uloshengityksessä pallea nousee ylöspäin ja rentoutuu, keuhkot tyhjenevät ja vatsa litistyy.

Liike ei juuri näy eikä tunnu ulospäin, mutta lihas liikkuu pitkän matkan navan ja rintojen välisellä alueella.

Kun opit syvän hengityksen, selkälihakset ja välilevyt saavat jokaisella hengityskierroksella lempeää liikettä ja niiden aineenvaihdunta paranee. Sen jälkeen voit sanoa heipat jumeille.

Pallean voit oppia löytämään seuraavalla helpolla harjoituksella

  1. Asetu makuulle ja laita toinen käsi vatsan päälle ja toinen rintakehän yläosan päälle.
  2. Kuvittele vatsan kohdalle iso ilmapallo. Hengittäessäsi sisään ilmapallo kasvaa ja käsi vatsan päällä nousee ylös. Rintakehä ja sen päällä oleva käsi pysyvät paikallaan.
  3. Uloshengityksellä ilmapallo lytistyy ja vatsan päällä oleva käsi painuu alas. Rintakehän yläosa ei liiku.
Katso toinen ohje palleahengitykseen täältä.

Tämä artikkeli on julkaistu alun perin Me Naisissa. Voit lukea alkuperäisen jutun täällä.

Lue myös:

Onko selkäsi jumissa? Tee pikatesti – jos tunnet kipua tässä asennossa, kaikki ei ole kunnossa

Pika-apu selkäjumeihin: superliike skorpioni avaa vielä hartiatkin

Onko sinullakin seksiselkä? Kivulla yllättävät vaikutukset

Sattuu joka asennossa – ja 7 muuta vaarallisen selkäkivun merkkiä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt