10 terveydestä kertovaa lukua, jotka jokaisen on syytä tietää – ne ovat paljon tärkeämpiä kuin paino

Julkaistu:

Terveys
Esimerkiksi oman vyötärön mitat on syytä tuntea. Vyötärölihavuuteen liittyvien sairauksien lista on pitkä.
Paino ei kerro kaikkea – se näkyy esimerkiksi näistä kuvapareista. Vaaka ei erota rasvaa lihaksesta, vaikka kehonkoostumuksella on terveyden kannalta merkitystä.

Lihasmassa tehostaa aineenvaihduntaa ja lisää energiankulutusta. Rasvan vähentäminen puolestaan tervehdyttää aineenvaihduntaa. Jos et liiku ja syöt epäterveellisesti, rasvaa voi kertyä myös sisäelinten ympärille. Se on haitallista.

Jos olet aidosti kiinnostunut terveydestäsi, tarkkaile esimerkiksi näitä kymmentä lukua:

1. Vyötärönympärys

Keskivartalon ylimääräinen rasva on terveydelle kaikkein haitallisinta. Vyötärölihavuudesta on kyse silloin, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 90 senttiä ja miehillä 100 senttiä.

Vyötärölihavuuteen liittyvien sairauksien lista on pitkä. Niitä ovat esimerkiksi tyypin 2 diabetes, kohonnut verenpaine, uniapnea ja sydänsairaudet.

2. Verenpaine

Kohonneen verenpaineen vaaroista on puhuttu pitkään. Tunnetusti se on riski esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudeille.

Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa), ja ihanteellinen, kun se on alle 120/80. Kohonneen verenpaineen lukemat ovat 140/90 tai enemmän.

3. Verensokeri

Kohonnut verensokeri ei välttämättä tunnu miltään, mutta siitä voi koitua monenlaista haittaa terveydelle. Tavallinen seuraus on tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen, mutta samalla kasvaa myös riski sydäninfarktin tai aivoverenkiertohäiriön saamiseen.

Normaali verensokeri on aamulla ja ennen aterioita 4–6 mmol/l ja syömisen jälkeen alle 7,8 mmol/l.

4. Kolesteroli

Korkea kolesteroli aiheuttaa verisuonten ahtautumista, joka voi johtaa sydän- tai aivoinfarktiin.

Paras tapa tunnistaa korkea kolesteroli on käynti verikokeissa. Etenkin jos omilla vanhemmilla on todettu korkea kolesteroli tai sukulaisilla on ilmennyt sydänkohtauksia tai aivoinfarkteja, tutkimuksiin kannattaa hakeutua. Viimeistään kolesterolitaso kannattaa käydä mittauttamassa 30–40-vuotiaana.

Kolesteroli on jaettu hyvään (HDL) ja huonoon (LDL). Yleisten suositusten mukaan LDL:n tulisi olla alle 3, mutta sydän- ja verisuonisairautta potevalla alle 1,8.

5. Liikuntamäärät

Liikuntasuositusten mukaan työikäisen suomalaisen tulisi liikkua ja parantaa kestävyyskuntoaan viikoittain 2,5 tuntia reippaalla tai 75 minuuttia rasittavalla tasolla. Tämän lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi tuntia viikossa.

Runsas istuminen ja makoilu aiheuttavat monenlaisia ongelmia. Pahimmillaan jatkuva paikallaanolo ilman liikuntaa voi johtaa masennukseen, vakaviin terveysongelmiin ja työkyvyn menettämiseen.

6. Uni

Unen voi päätellä olevan riittävää silloin, kun herää aamulla virkeänä ja jaksaa iltaan saakka virkeänä ilman päiväunia. Keskimäärin aikuinen ihminen tarvitsee unta 7–8 tuntia yössä. Unentarve on kuitenkin yksilöllinen: 40-vuotias henkilö saattaa pärjätä hyvin kuuden tunnin unilla, mutta toinen samanikäinen voikin tarvita unta yhdeksän tuntia joka yö.

Uniongelmat heikentävät heti hyvinvointia ja murentavat vähitellen toimintakykyä.

7. Juomasi vesi

Virallisten suositusten mukaan vettä tulisi juoda vähintään 1–1,5 litraa päivässä. Kesähelteellä nesteiden tarve kasvaa.

Keho tarvitsee tarpeeksi nestettä pysyäkseen terveenä. Liian vähäinen vedenjuonti voi aiheuttaa pitkällä aikavälillä muun muassa nivelreumaa, migreeniä, angiinaa, koliittia, ylävatsavaivoja, kohonnutta verenpainetta, ylipainoa sekä peräpukamia.

Ylimääräisen paljon ei silti kannata kulautella, sillä liika määrä voi esimerkiksi horjuttaa elimistön suolatasapainoa.

8. Syömäsi kasvikset

Puoli kiloa päivässä! Tämä hokema on tuttu monille. Mutta toteutuuko sen käytännössä?

Puoli kiloa päivässä tarkoittaa eli 5–6 annosta, ja annos tarkoittaa yhtä keskikokoista hedelmää, desilitraa marjoja tai 1,5 desilitraa salaattia tai raastetta.

Hedelmät ja vihanneksen muun muassa laskevat veren kolesterolitasoa ja verenpainetta ja voivat ehkäistä syöpien muodostumista.

9. Alkoholi

Vähäisenäkin pidetty määrä alkoholia – miehillä kaksi annosta ja naisilla yksi annos – heikentää jo esimerkiksi yöunia ja palautumista oleellisesti. Alkoholi näkyy nopeasti myös vyötäröllä ja vaikuttaa muun muassa aivojen ja maksan toimintaan.

Kohtuukäytön raja on naisilla 7 ja miehillä 14 annosta viikossa.

10. Läheisesi lukemat

Perimällä on osuutensa monessa kansansairaudessa. On hyvä ajatus selvittää, millä mallilla esimerkiksi verenpaine ja kolesteroliarvot ovat lähisukulaisillasi ja onko suvussasi tautitaakkaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt