Vaivaako hiirikäsi? Pidä oireet loitolla helpolla rannejumpalla, jonka ehdit tehdä kesken työpäivän

rac

Julkaistu:

Hiirikäsi
Rannejumppa on erinomainen apu kaikille käsillään paljon työskenteleville ja esimerkiksi käsitöiden harrastajille.
Työskenteletkö paljon tietokoneen ääressä?

Jos päivät kuluvat pitkälti tietokoneen ja hiiren kanssa, kätesi saattavat rasittua tästä toistuvasta kyynärvarsien ja ranteiden yksipuolisesta liikkeestä. Tästä aiheutuu ikävää kuormitusta ja oireilua kyynärvarren, ranteiden ja sormien lihaksissa, jolloin lihakset ovat kipeät, paineluarat ja kireät.

Kuulostaako tutulta? Saatat kärsiä hiirikädestä.
  • Katso yllä olevalta videolta helppo ja nopea jumppa, joka huoltaa käsien lihaksia ja ehkäisee rasitustiloja.
Hiirikäsi-termiä käytetään kyynärvarren, ranteiden ja sormien rasitusoireista, jotka johtuvat yleensä tietokoneella työskentelystä. Rasitus ja oireet voivat johtua myös muusta työstä tai kuormituksesta, jossa kädet altistuvat toistuvasti yksitoikkoisille liikkeille ja asennoille kuten tietokoneella näpyttäessä. Tällaiset staattiset, toistuvat asennot kyynärvarressa ja ranteessa aiheuttavat ikävää rasitusta, mutta niistä aiheutuvia kiputiloja voi ennaltaehkäistä ja huoltaa helposti tekemällä käsien lihaksille sopivaa jumppaa.

Jumppa huoltaa lihaksia ja ehkäisee rasitustiloja

Hiirikäsijumpan voit tehdä nopeasti työskentelyn lomassa! Yllä olevalta videolta näet mallia, kuinka jumppaat ja huollat hiirikäsioireita sekä ennaltaehkäiset kiputuloja.

Jumppa on erinomainen myös kaikille muille käsillään paljon työskenteleville, kuten käsitöiden harrastajille. Nouse siis työpisteeltäsi ylös ja kurkkaa videolta ohjeet rannejumppaan!

Voit tulostaa kuvalliset ohjeet tästä.

Jumppa menee näin:

Nouse seisomaan. Ojenna kätesi suorina eteenpäin kämmenet alaspäin, ja nosta sitten sormet kohti kattoa. Voit kuvitella, että kämmeniä vasten olisi seinä vastassa. Lähde pumppailemaan sormia nyrkkiin ja auki. Pidä käsivarret koko ajan suorina. Tee kymmenen toistoa ja käännä sitten sormet alaspäin. Pumppaile taas sormia nyrkkiin ja auki kymmenen kertaa.

Tuo olkavarret kylkien viereen ja pidä kyynärvarret suorina eteenpäin.

Toista samanlaiset pumppailut sormilla kymmenen kertaa ensin sormet ylöspäin ja sitten alaspäin.

Tämän lämmittelyn jälkeen tehdään kämmenille nousuja. Videolta näet, mikä osa kämmenestä pysyy pöydässä kiinni.

Helpoin vaihe on pitää sormet eteenpäin, ja nousta sieltä käsillä ylös.

Laita painoa käsille sen verran, kun tuntuu hyvältä. Lihaksissa saa tuntua painetta mutta ei kipua.

Hieman haastavampi versio on tehdä liike sormet sivullepäin. Nouse käsillä niin ylös kuin pystyt.

Jos nämäkään eivät tunnu tarpeeksi venyttävältä, haastavin versio on tehdä liike sormet itseesi päin. Uskalla antaa päivä päivältä enemmän painoa käsille!

Ota seuraavaan liikkeeseen avuksi jokin pehmuste pöydälle, kuten pyyhe tai viltti. Laita kädet nyrkkiin ja aseta rystyset pehmusteeseen, kämmenet ovat toisiaan kohti. Pidä kyynärpäät suorina ja lähde viemään painoa peukaloiden puolelle ja takaisin. Tämä nyrkkivieritys tehoaa erityisen hyvin hiirikyynärpään oireisiin, kun saat hyvän venytyksen peukun puolelle kyynärvartta. Uskalla antaa käsille painoa kunnolla niin, että se tuntuu mutta ei käy kipeää. Pyörittele lopuksi vielä ranteita kevyesti.

Tee rannejumppa 2–3 kertaa päivässä, jotta saisit parhaat tulokset.


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Näin juokset ensimmäisen kilometrisi – tällä 3 viikon ohjelmalla onnistut yllättävän helposti

Sporttiset ja vahvat jalat kotitreenillä! 3 teholiikettä riittää

Kääntyvätkö olkapääsi eteenpäin? Korjaa etukumara ryhti ja elvytä lihakset tällä jumpalla – ehkäiset hartiajumeja

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt