Tuoremehustakin saa helposti liikaa sokeria – runsas hedelmäsokerin saanti voi rasvoittaa maksaa ja edistää insuliiniresistenssiä

Julkaistu:

Mehut
Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan sokerijuomia – riippumatta siitä, ovatko ne virvoitusjuomia vai hedelmämehuja – olisi rajoitettava.
Viime vuosien kova terveystrendi on ollut herkulliset ja terveelliset smoothiet ja mehut. Yritys toisen perään tuovat kauppojen hyllyille uusia makuja jokaiseen tarkoitukseen, oli se sitten energiaa tai vastustuskykyä lisäämään.

Suomessa suosion mittakaavasta kertoo kotimainen menestysyritys Jungle Juice Bar, jonka liikevaihto on 17 miljoonan euron luokkaa.

Myös hedelmäsokerin nautittuun määrään tulisi kuitenkin kiinnittää tarkasti huomiota, siinä missä sokerilimonadienkin kohdalla. Liikaa nautittuna myös hedelmäsokeri altistaa sairauksille.

Täysmehun sokerit ovat melko samanlaisia kuin muidenkin juomien sokerit

Sokeroitujen juomien terveyshaitoista on tehty monia tutkimuksia, ja niiden runsas käyttö on liitetty muun muassa hampaiden hajoamiseen, painonnousuun, tyypin 2 diabetekseen, rasvamaksaan sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Täysmehujen terveysvaikutuksista ei kuitenkaan ole tehty juurikaan tutkimusta.

Tuore Jama Network Openissa julkaistu yhdysvaltalaistutkimus linkittää liikaa sokeria sisältävien juomien nauttimisen, jopa luonnolliset täysmehut, lisääntyneeseen varhaisen kuoleman riskiin. Tutkimuksesta kertoo CNN.

Tutkimuksen mukaan liiallisen hedelmämehun nauttiminen voi johtaa ennenaikaisen kuoleman riskiin, joka vaihtelee 9–42 prosentin välillä. Vaikka täysappelsiinimehussa esiintyvät sokerit ovat luonnollisia, ne ovat lopulta melko samanlaisia kuin makeutettuihin juomiin lisättävät sokerit.

Lukuisat tutkimukset osoittavat, että sokeriset juomat lisäävät insuliiniresistenssiä, joka nostaa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Hedelmäsokerin käyttäminen voi myös stimuloida hormoneja, jotka edistävät painon nousua vyötärön ympärillä.

Runsas hedelmäsokerin saanti voi edistää insuliiniresistenssiä

Insuliiniresistenssin kehittymisestä on tehty myös Suomessa tutkimusta. Turun yliopiston erikoistutkija Miikka-Juhani Honka perehtyi väitöskirjassaan erityisesti sen taustatekijöihin.

Insuliiniresistenssi kehittyy, kun energian saanti on runsasta kulutukseen nähden, eikä ihonalainen rasvakudos pysty varastoimaan saadusta ravinnosta yli jäänyttä energiaa normaalilla tavalla. Tämän vuoksi rasvaa kertyy sisäelinten ympärille, maksaan ja lihaksiin. Samalla rasvojen aineenvaihdunta on häiriintynyttä ja rasva-aineenvaihdunnan välituotteet estävät insuliinin vaikutuksia näissä kudoksissa.
– Ruokavalio vaikuttaa insuliiniresistenssin syntyyn suoraan energiaylimäärän perusteella, mutta ravinnon laatu on myös tärkeä tekijä. Runsaskuituinen ravinto ehkäisee insuliiniresistenssiä ja samoin tyydyttyneiden rasvojen korvaaminen ravinnossa monityydyttämättömillä rasvoilla, Honka kertoo.

Hän toteaa, että sokerijuomat ovat helppo tapa nauttia liikaa kaloreita, joka voi johtaa insuliiniresistenssin syntyyn.

– Hedelmäsokeria muunnetaan maksassa tyydyttyneeksi rasvaksi, ja runsas hedelmäsokerin saanti voi siten edistää maksan rasvoittumista ja insuliiniresistenssin syntyä maksassa. Eli kohtuus kaikessa, Honka muistuttaa.

Myös yhdysvaltalaistutkimuksessa todetaan, että hedelmämehut eivät välttämättä ole yhtä haitallisia kuin sokeroidut virvokkeet, mutta niiden kulutuksen tulisi olla maltillista sekä lapsilla että aikuisilla.

– Sokerijuomia, riippumatta siitä, ovatko ne virvoitusjuomia tai hedelmämehuja, olisi rajoitettava, tutkimuksessa todetaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt