Jo joka neljäs suomalainen saa rasvamaksan – kysy itseltäsi nämä 9 kysymystä, ja saat selville, elätkö maksaa rasittaen

Julkaistu:

Maksa
Noin miljoonalla suomalaisella aikuisella on rasvamaksa. Yleisin syy siihen on vyötärölihavuus.
Länsimaisten elintapojen aiheuttama rasvamaksa lisääntyy räjähdysmäisesti. Jo noin miljoonan suomalaisen maksa on rasvoittunut, Munuais- ja maksaliitto muistuttaa maksaviikolla.

Suuri osa ei ole rasvoittuneesta maksastaan itse tietoinen eikä sen toteamiseksi ole mitään yhtä testiä. Rasvamaksa eteneekin usein salaa, ja rasvoittuminen aiheuttaa yleensä oireita vasta kun maksan toiminta on jo heikentynyt.
Maksasta kannattaa ja voi kuitenkin pitää huolta. Ilman sitä ei pärjää.

Elätkö maksaa rasittaen?

Kysy itseltäsi nämä 9 kysymystä ja voit saada osviittaa siitä, elätkö maksaasi kuormittaen.
  1. Syötkö runsaasti nopeita hiilihydraatteja ja fruktoosia eli hedelmäsokeria? Niiden runsas käyttö lisää rasvamaksaa.
  2. Sisältääkö ruokavaliosi runsaasti eläinrasvaa? Joidenkin tutkimusten mukaan punaisen ja prosessoidun lihan runsas käyttö voi aiheuttaa maksan rasvoittumista.
  3. Maistuvatko juustot ja voi? Tyydyttyneitä rasvoja kannattaa välttää, mikäli mielii pitää maksan terveenä.
  4. Oletko liki koko päivän paikallasi? Liikunnan lisääminen vähentää maksan rasvoittumista sellaisenaankin.
  5. Jojoileeko painosi pikakuurista toiseen ylipainoon palaten? Ylipainoisista jopa 80 prosentilla on rasvamaksa. Ihmedieetit eivät kuitenkaan puhdista maksaa tai vähennä sen rasvoittumista.
  6. Onko vyötärönympäryksesi leveä? Yleisin rasvamaksan syy on vyötärölihavuus, mutta myös normaalipainoisen maksa voi olla rasvoittunut.
  7. Onko läheisilläsi rasvamaksa? Asia kannattaa selvittää. Mikäli vastaus on kyllä, omat elintavat on viimeistään syytä tarkistaa. Perinnöllinen taipumus rasvamaksaan on hyvin yleinen.
  8. Tissutteletko arkenakin ahkerasti? Jos olet hiukan ylipainoinen, yksikin annos päivässä vie melko varmasti siihen, että maksa rasvoittuu tissuttelun myötä.
  9. Stressaatko koko ajan, vuodesta toiseen? Tuoreen tutkimuksen mukaan pitkittynyt stressi voi aiheuttaa maksan rasvoittumista.

Ryhdy toimenpiteisiin

Ylipainon lisäksi ravinnon määrä ja laatu vaikuttavat maksan rasvoittumiseen.

Näin voit vaikuttaa maksasi kuntoon:
  • Vähennä punaisen lihan käyttöä 1–2 kertaan viikossa.
  • Pidä paino normaalina, mutta pudota kiloja maltillisesti. Korkeintaan kilo viikossa ja 10 prosenttia vuodessa on hyvä tahti.
  • Vältä liiallista hedelmäsokerin käyttöä. Jätä sokeripitoiset virvoitusjuomat kaupan hyllylle.
  • Pidä alkoholinkäyttö kohtuullisena.
  • Liiku! Liikunta hillitsee rasvan kertymistä maksaan, vaikka paino ei putoaisikaan.
  • Vältä kovia rasvoja. Suositeltavia rasvanlähteitä ruokavalioon ovat esimerkiksi kasviöljyt, pähkinät ja kala.
Rasvamaksa voi edetä maksasolujen tulehdukseksi. Pitkään jatkuva tulehdus aiheuttaa viidesosalle sairastuneista maksakirroosin, joka voi kehittyä maksasyöväksi.

Rasvan kertyminen altistaa myös diabetekselle, verenpaineen nousulle, veren rasva-arvojen muutoksille ja muille sairauksille.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt