Kova stressi tuhoaa aivosoluja – kuormittuneen tilanteen voi pelastaa yksinkertaisilla asioilla

Julkaistu:

Aivot
Kova stressi tuhoaa aivosoluja, mutta peli ei ole menetetty. Tärkeintä on vähentää stressihormonin määrää.
Aivoja kannattaa hoitaa, jotta pää toimisi vielä vanhanakin. Tärkeintä on vähentää stressihormonin määrää, sillä jatkuva stressi tai stressaava elämä tuhoaa hermosoluja ja voi johtaa jopa aivojen kutistumiseen.

Aivot onneksi toipuvat, eli hermosolut eivät tuhoudu lopullisesti.

Työterveyslaitoksen tutkija Sampsa Puttonen kertoo unen olevan kaikkein parasta lääkettä kuormittuneille aivoille. Stressaavassa tilanteessa usein unen laatu kärsii, joten stressiä on syytä hillitä kaikin tavoin. Puttonen suosittelee avuksi liikuntaa.

– Liikunta tasapainottaa stressihormonitasoja. Jos on huolissaan aivojen hyvinvoinnista, kannattaa harrastaa varsinkin aerobista liikuntaa, sillä se aktivoi hermosolujen uudelleenmuodostumista ja haaroittumista. Tutkimusten mukaan paljon liikkuvilla ihmisillä aivot ovat paremmassa kunnossa kuin niillä, jotka eivät liiku tai liikkuvat vain vähän. Tämä pätee kaikenikäisiin.

Myös rauhoittuminen edistää aivojen hyvinvointia.

– Hermoston ja hormonaalisen järjestelmän rauhoittaminen on tärkeä mekanismi. Olisi hyvä löytää itselle sopiva rauhoittumisen tapa: se voi olla meditointia, joogaa, mindfulnessia tai vaikka kalastamista.

Huoli ja murehtiminen pitävät yllä kuormitusta

Maailmassa riittää asioita, joista voi huolestua. Huoli ja murehtiminen pitävät yllä kuormitusta. Sampsa Puttosen mielestä olisikin hyvä miettiä omaa suhtautumista huolta herättäviin asioihin.

– Se miten suhtautuu asioihin, vaikuttaa suoraan stressihormonin reaktion suuruuteen. Asioita pitäisi opetella suhteuttamaan.

Omaan työhön ja ympäristöön voi vaikuttaa niin ikään. Puttonen kehottaa ottamaan puheeksi asioita, jotka aiheuttavat stressiä – niin työpaikalla kuin perheen, puolison ja ystävienkin kanssa. Myös muiden stressitekijöiden karsiminen on paikallaan.

Murra noidankehä

Kovassa henkisessä paineessa syntyy helposti noidankehä, joka johtaa asiasta toiseen: päivittäinen liikunta jää, yöunet jäävät lyhyiksi ja syöminen on mitä sattuu.

– Kannattaa pitää kiinni ainakin parista hyvästä jutusta, kuten vaikka lenkillä käymisestä tai aikaisesta nukkumaanmenosta.

Normaalit elämän stressitekijät eivät tutkijan mukaan tuhoa aivoja. Kuinka paljon stressiä sitten tarvitaan, jotta aivot alkavat kärsiä?

– Stressin pitää olla todella voimakasta ja pitkäkestoista. Jos kyse on traumanjälkeisestä stressihäiriöstä, tai masennuksesta, silloin tietenkin stressi on kova ja kuormittava. Avun hakeminen on silloin tarpeen.

Stressin vaikutuksesta aivoihin kirjoitti ensin Helsingin Sanomat.

Näin hallitset stressiä

  • Nuku ja lepää riittävästi.
  • Ulkoile ja harrasta liikuntaa.
  • Syö terveellisesti ja säännöllisesti.
  • Ole välillä jouten.
  • Ota kaaoksessa aikalisä.
  • Pidä huoli rajoistasi.
  • Laadi aikataulu ja työjärjestys.
  • Opettele suhtautumaan asioihin rennommin.
  • Kuuntele musiikkia.
  • Joogaa tai meditoi.
  • Vietä aikaa perheen kanssa.
  • Rapsuta lemmikkiä.
  • Puhu, hae tukea ystäviltä.
Lue myös:
Lähteet: Mielenterveysseura, Aivoliitto.

Näin parannat unen laatua

  • Harrasta hengästyttävä ja sykettä nostavaa liikuntaa, ja ajoita liikunta alkuillalle. Anna elimistön rauhoittua ennen nukkumaanmenoa.
  • Pidä huolipäiväkirjaa, tai varaa iltaan 15–30 minuutin pituinen hetki huolien käsittelyyn. Huolihetki on hyvä pitää hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
  • Rauhoitu. Sammuta läppäri ja muut viestintävälineet. Sängyssä ei kannata käyttää kännykkää tai läppäriä.
  • Kokeile eri rentoutumiskeinoja: kuuntele vaikka rentoutumismusiikkia tai luonnon ääniä.
  • Jos uni ei tule noin 15 minuutissa, nouse ylös ja tee jotakin rauhoittavaa.
  • Vältä pitkiä päiväunia, sillä ne vaikeuttavat unen saantia illalla.
  • Älä jätä univelkaa, sillä se ei helpota nukahtamista.
  • Vältä syömistä ennen nukkumaanmenoa. Syö iltapala noin kaksi tuntia aiemmin.
  • Vältä rasvaisia ruokia ja alkoholia illalla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt