Onkohan kolesterolini koholla? Tunnista ja hoida elimistösi salakavala ongelma – 8 keinoa - Terveys - Ilta-Sanomat

Onkohan kolesterolini koholla? Tunnista ja hoida elimistösi salakavala ongelma – 8 keinoa

Korkea kolesteroli voi vaivata monen eri painoisia ihmisiä.

Korkea kolesteroli voi vaivata monen eri painoisia ihmisiä.

Julkaistu: 5.5.2019 14:00

Oma kolesterolitaso kannattaa käydä mittauttamassa viimeistään 30–40-vuotiaana.

Korkea kolesteroli on varsinainen kansanvitsaus, joka on viime vuosina näyttänyt olevan lisääntymään päin.

Keho tarvitsee kolesterolia, mutta turhan korkea kolesteroli aiheuttaa verisuonten ahtautumista, joka voi johtaa sydän- tai aivoinfarktiin.

Mistä korkean kolesterolin oireet voi tunnistaa? Ei välttämättä mistään. Korkean kolesterolin vaikutukset näkyvät usein vasta vuosien päästä, joten asia voi tulla täytenä yllätyksenä.

Korkean kolesterolin riskiä lisäävät runsaasti kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio ja ylipaino. Ne myös estävät kolesterolin poistumista verenkierrosta maksan kautta. Silloin sepelvaltimoihin kertyvän ”pahan” kolesterolin määrä lisääntyy, ja kolesterolista tulee vaarallista ongelmajätettä, Terveyskirjastossa muistutetaan.

Verikokeissa käyminen ei ole turha juttu

Kyse ei ole ainoastaan ylipainoisten vaivasta. Vaikka elintavat olisivatkin kunnossa ja liikuntaa harrastaisi säännöllisesti, voi kolesteroli silti olla koholla.

– Korkeasta kolesterolista kärsivät voivat olla erittäin aktiivisia ja elämäntavoiltaan lähes esimerkillisiä. Tärkeä tekijä onkin perinnölliset geenit, sanoo lääkäri tässä jutussamme.

Paras tapa tunnistaa korkea kolesteroli on käynti verikokeissa. Etenkin jos omilla vanhemmilla on todettu korkea kolesteroli tai sukulaisilla on ilmennyt sydänkohtauksia tai aivoinfarkteja, tutkimuksiin kannattaa hakeutua.

Viimeistään kolesterolitaso kannattaa käydä mittauttamassa 30–40-vuotiaana.

Rasvainen kala, pähkinät, avokado ja oliiviöljy ovat kaikki hyvien rasvojen lähteitä. Kovien rasvojen, kuten voin sijaan, kannattaa suosia niitä.

Rasvainen kala, pähkinät, avokado ja oliiviöljy ovat kaikki hyvien rasvojen lähteitä. Kovien rasvojen, kuten voin sijaan, kannattaa suosia niitä.

Kohenna itse kolesteroli kuntoon – 8 neuvoa

  1. Selvitä, onko vanhemmillasi todettu korkea kolesteroli. Jos on, tarkista omat arvosi.

  2. Mikäli sinulla on ylipainoa, laihduta.

  3. Vältä kovien rasvojen nauttimista, suosi hyviä rasvoja.

  4. Syö sydänterveellisiä ruokia, kuten kalaa ja kasviksia.

  5. Lopeta tupakointi.

  6. Harrasta säännöllisesti liikuntaa.

  7. Muista kuidut! Eniten kuitua saa kokojyväviljatuotteista.

  8. Kokeile kasvisteroleita tai -stanoleita sisältäviä valmisteita, jotka vähentävät ravinnon kolesterolin imeytymistä verenkiertoon. Niitä on muun muassa leipälevitteissä.

Jos kolesteroli ei laske, neuvottele mahdollisesta lääkityksestä lääkärin kanssa. Yleisin hoitomuoto korkeaan kolesteroliin on elintapojen parantamisen jälkeen statiinilääkitys.

Tuoreimmat osastosta