Kevätsäteet alkavat rypistää ihoa heti – muista nämä 4 asiaa ennen kuin ryntäät ulos aurinkoon

rac

Julkaistu:

Iho
Auringon UV-säteily vaikuttaa vaikka ei paistaisikaan. Se voi lisätä syöpäriskiä ja vanhentaa ihoa.
Siitepölykaudesta odotetaan tänä keväänä allergisille vaikeaa, Allergia-, Iho- ja astmaliitto tietää kertoa. Kevään tulo tietää pulmia myös herkkäihoisille sekä monille iho-ongelmista kärsiville.

Muistathan nämä asiat ennen kuin pistät nenän pidemmäksi aikaa pihalle:

1. Suojaa, suojaa!

Talven jäljiltä iho on erityisen herkkä, joten auringossa kannattaa oleilla vähän aikaa kerrallaan. Liika auringonpalvonta voi lisätä ihosyövän ja aurinkokeratoosin riskiä.

Se, kuinka kauan auringossa on turvallista olla, riippuu muun muassa säteilyn voimakkuudesta, omasta ihotyypistä ja aiemmasta altistushistoriasta. Kanarialla talvella herkän ihon palamisannos keskipäivän auringossa voi täyttyä jo 20–30 minuutissa.

Suojavoide kannattaa ottaa käyttöön viimeistään nyt eikä sen käytössä kannata säästellä. Jos ihosi palaa 10 minuutissa ilman voidetta, 30 suojakertoimen voiteella voit teoriassa olla auringossa 30 kertaa 10 minuuttia palamatta.

Suojavoide ei siis anna lupaa oleilla auringossa mielin määrin. Aurinkolasit, hatut ja vaatteet antavat tarpeellista lisäsuojaa.
  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta havainnollistavat esimerkit siitä, kuinka paljon aikuinen ja lapsi oikeasti tarvitsevat aurinkorasvaa.

2. Punakka ruusufinni voi puhjeta tai pahentua

Ruusufinni on yleinen krooninen ihosairaus, jonka puhkeaminen tai paheneminen voi yllättää juuri keväiseen aikaan.

Ruusufinnin tunnusmerkkejä ovat poskiin, nenään, otsaan tai leukaan ilmestyvä punoitus, hiusverisuonet ja märkäpäät. Joskus iho voi myös olla kipeä ja kutiseva.
Auringolta suojautuminen on olennaista, sillä säteilyn on arveltu vaikuttavan sairauden puhkeamiseen ja pahenemiseen. Suojavoiteessa on oltava sekä UVB- että UVA-suoja ja suojakerroin 30 tai sitä suurempi.


3. Auringon ahnehtiminen vanhentaa enemmän kuin uskotkaan

Päivetys näyttää ehkä kivalta, mutta fakta on se, että aurinko vanhentaa.

Australialaistutkimuksessa joukko keski-ikäisiä koehenkilöitä käytti aurinkorasvaa neljän vuoden ajan päivittäin. Valtaosalla heistä iho ei ikääntynyt. Osalla iho oli jopa nuoremman näköinen kuin ennen koejaksoa.

On arveltu, että jopa vähintään kolme neljäsosaa näkyvistä ikääntymisen merkeistä on kirjaimellisesti ennenaikaisia.

Pahin ryppyjen aiheuttaja on UVA-säteily, joten valitse voide, jossa on suoja sekä UVA- että UVB-säteitä vastaan.

4. Valoihottuma voi villiintyä

Karaistumaton iho on aurinkoihottumalle altteimmillaan. Aurinkoihottuma on ihon yliherkkyysreaktio. Ihottuma syntyy, kun iho saa liian suuren annoksen aurinkoa kestokykyynsä nähden.


Ihottuman oireita voivat olla muun muassa punaiset näppylät, hilseilevät läiskät, kutina tai pelkkä punoitus.

Keväisenä aurinkoisena päivänä paljaana olleet ihoalueet alkavat Terveyskirjaston mukaan kutista voimakkaasti yleensä muutaman tunnin sisällä auringolle altistumisesta.

Paras tapa ehkäistä ihottumaa on annostella aurinkoa varovasti ja suojautua siltä kunnolla. Oireita voi hillitä hydrokortisonivoiteella tai reseptillä saatavilla kortisonivoiteilla.

Suojaudu näin

  • Annostele aurinkoa maltillisesti.
  • Ota aurinkosuojavoide tai suojan sisältävä päivävoide käyttöön jo nyt.
  • Varmista, että voiteessa on sekä UVA- että UVB-suojat.
  • Valitse suojakerroin 30–50.
  • Älä säästele: kasvoille sopiva määrä voidetta on noin teelusikallinen.
  • Muista levittää suojavoidetta myös silmänympärysiholle – se on erityisen herkkä.
  • Lisää voidetta muutaman tunnin välein.
  • Pysy pois keskipäivän auringosta, säteily on silloin voimakkaimmillaan.
  • Suojaa myös pää. Aurinkolasit ovat hyvä ajatus kirkkaalla säällä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt