Näin säilytät hyvän terveyden tulevina vuosina – laita nämä 9 asiaa kuntoon keski-iässä

Julkaistu:

Terveys
Vaikka olisi perinyt sairastumisalttiuden, siihenkin voi vaikuttaa omilla elintavoilla.
Keski-iässä moni havahtuu tosissaan pohtimaan omaa terveydentilaansa. Samalla saattaa iskeä pieni pelkokin – onko jo liian myöhäistä korjata elintapoja terveellisemmiksi?

– Ei ollenkaan, siitä on hyvinkin paljon hyötyä, vastaa yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall lääkärikeskus Mehiläisestä.

Rosenvall kertoo, että tyypillisesti keski-ikäisillä on kaksi syytä kiinnostua elintapojen ja terveydentilan tarkastelusta.

– Juuri kukaan ei elä terveellisesti siksi, että näin pitää tehdä, vaan siihen täytyy olla jokin henkilökohtainen motivaatiotekijä.

Tällainen tekijä voi olla esimerkiksi oman vanhemman tai työkaverin sairastuminen.

– Huoli toisen terveydentilasta tuo samalla esiin huolen myös omasta sairastumisen mahdollisuudesta.

Toinen syy ovat kaikkia koskevat väestön yleiset riskit.

– Tiedämme, että suomalaiset sairastuvat liikaa sydän- ja verisuonitauteihin.

”Omilla valinnoilla suurempi vaikutus”

Terveellisten elämäntapojen merkityksestä ei turhaan puhuta paljon.

– Vaikka olisi perintötekijöitä sairauksiin, niin se mitä perimme, on yleensä alttius tai taipumus johonkin, Rosenvall muistuttaa.

Alttiuden toteutuminen ei riipu geeneistä vaan elintavoistamme, sekä muista elämän aikana tapahtuvista asioista.

– Tässä mielessä ihmisen omilla valinnoilla on suurempi vaikutus kuin millään muilla tekijöillä, Rosenvall sanoo.


Sairastumisriskin ohella keski-iän elintavat vaikuttavat myös tulevien vuosien elämänlaatuun.

– Terveellisen elämän ei ole tarkoitus olla kurjaa sääntöjen noudattamista siksi, että eläisimme pitkään.

– Päinvastoin, kun teet terveellisiä asioita, joista nautit – esimerkiksi harrastat itsellesi mieluista liikuntaa – saat ikään kuin sivuvaikutuksena paremman elämänlaadun ja toimintakykysi säilyy pidempään.

Laita nämä 9 asiaa kuntoon keski-iässä:

Yleislääketieteen erikoislääkäri Ari Rosenvall kertoo, mitkä asiat kannattaa tarkistaa ja laittaa kuntoon keski-iässä, jos haluaa yrittää tulevina vuosinakin pysyä mahdollisimman terveenä.

1. Tarkista kolesteroli ja verenpaine

Nämä kaksi asiaa kaikkien tulisi mittauttaa, sillä ne kertovat paljon yksilöllisistä sairastumisriskeistä.

– Koska ylisairastuvuus sydänsairauksiin on suomalaisille tyypillistä, jokaisen kannattaa tietää, ovatko nämä arvot kunnossa, Ari Rosenvall sanoo.

2. Tunne sukuriskisi

Mitä enemmän ikää tulee, sitä yksilöllisempiä sairastumisriskit ovat.

– Ammattilaisen kanssa kannattaa yhdessä selvittää, mitä sukutekijät ja omat riskitekijät – esimerkiksi kohonnut kolesteroli – merkitsevät oman terveyden kannalta.

3. Estä kilojen kertyminen

Rosenvall sanoo, että laihduttamisen sijaan kannattaa keskittyä liikkumiseen ja hyvin syömiseen. Samalla painokin pysyy hallinnassa.

– 40 vuotta täyttäneille käy usein niin, että vuodessa tulee kilo tai kaksi lisää. Koeta pitää huolta siitä, ettei näin pääse käymään.

4. Tarkista ruokavalio

Sydänterveellinen ruokavalio on hyväksi koko keholle ja myös aivojen terveydelle.

– Paljon kasviksia ja kuituja eikä liikaa rasvaa. Suosi kovan rasvan sijaan kalaa ja kasvisrasvaa.


5. Pysy liikkeellä

Rosenvall muistuttaa, ettei hikiliikunta ole ainut liikunnan muoto, vaan kaikki muukin liikkuminen merkitsee.

– Terveyden kannalta ei ole tärkeää, liikutko pururadalla vai jossain muualla – kunhan liikut säännöllisesti. Siksi kannattaa etsiä itselle mieluisa liikuntaharrastus ja omaksua liikunnallinen elämäntapa, jossa käytät portaita ja kuljet kävellen aina kun se on mahdollista.

6. Pyri säännölliseen rytmiin

Säännöllinen vuorokausirytmi on tärkeää niin keholle kuin psyykkiselle jaksamisellekin.

– Kun liikkeellä olemisen ja levon aika sekä ateria-ajat ovat säännölliset, monet jaksamiseen liittyvät asiat asettuvat kohdallaan automaattisesti.

– Keskellä pahimpia ruuhkavuosia säännöllinen rytmi ei aina onnistu, mutta sitä kohti kannattaa silti pyrkiä.

7. Lopeta tupakointi

Tupakoinnin suuret haitat ovat tiedossa. Lopettamisesta saa aina hyötyjä, ja siksi se kannattaa vielä siinäkin vaiheessa, vaikka tupakoinnin takia olisi jo sairastunut.

– Hitaimmin poistuu kohonnut syöpävaara. Menee parikymmentä vuotta ennen kuin se on poissa, mutta muut haitat alkavat hävitä heti.

8. Arvioi alkoholinkäyttöäsi

Osalla ihmisistä alkoholinkäyttö johtaa vuosien mittaan sairauksiin tai riippuvuuden kehittymiseen.

– Käytännön kokemukseni potilastyöstä on, että nykyään yhä useampi päättää, ettei tarvitse enää alkoholia. Taustalla ei tarvitse olla minkäänlaisia ongelmia, vaan havainto esimerkiksi siitä, että ilman alkoholia nukkuu ja jaksaa paremmin.

9. Pidä hyvää huolta ihmissuhteista

– Terveyden ylläpito on hyvän elämän ylläpitoa nyt ja tulevaisuudessa. Siihen kuuluu henkinen ja sosiaalinen aktiivisuus yhtä lailla kuin fyysinen aktiivisuus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt