16 hyvää muutosta, jotka tapahtuvat, kun vähennät alkoholinkäytön riskirajan alle: ”Osa hyödyistä tulee nopeastikin”

Yli puoli miljoonaa suomalaista juo yli riskirajojen.

Yllättävän monenlaisia hyötyjä saa jo sillä, että vähentää juomismääriä.

9.4.2019 10:37

Terveyden kannalta ainut täysin turvallinen alkoholinkäytön raja on nolla, mutta yllättävän monenlaisia hyötyjä terveydelle ja hyvinvoinnille saa jo sillä, että vähentää juomismääriä.

Päihdelääketieteen työelämäprofessorin ja A-klinikka Oy:n ylilääkärin Kaarlo Simojoen mielestä vähentämisen hyödyistä pitäisi puhua enemmän.

– Täytyy pitää mielessä, että alkoholi on hermomyrkky. Jo pelkästään juomisen vähentämisestä on aina hyötyä, Simojoki sanoo.

– Vähentämisen edut näkyvät varsinkin pidemmän päälle, mutta osa tulee nopeastikin.

Riski kohonnut yli puolella miljoonalla

Alkoholinkäytön lääketieteellisen riskin määritelmä on kolmiportainen: vähäinen, kohtalainen ja korkea.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viimevuotisen juomatapatutkimuksen mukaan vähintään 13 prosenttia väestöstä käyttää alkoholia siinä määrin, että heillä on kohonnut pitkäaikaisten terveyshaittojen riski. Tämä vastaa yli 560 000:ta suomalaista.

Riskirajaksi tutkimuksessa oli määritelty naisilla 7 annosta viikossa tai enemmän ja miehillä 14 annosta tai enemmän viikossa, mitä pidetään kohtalaisen riskin rajana.

– Raja perustuu siihen, että maksa-arvoissa alkaa näkyä nousua jo siinä vaiheessa, kun nouset vähäisen riskin ryhmästä kohtalaisen riskin puolelle.

Sitä mukaa kun alkoholinkäyttö lisääntyy, kasvavat muutkin riskit.

– Paino nousee, jonka myötä diabetesriski kohoaa. Unen laatu, keskittyminen ja palautuminen heikentyvät. Myöhemmin alkaa näkyä muun muassa hormonaalisia haittoja, sydänlihashaittoja ja vaikutuksia hermostossa, Simojoki kertoo.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Riskit vaihtelevat paljon yksilöllisesti

Ylilääkäri korostaa, että riskirajat on määritelty nuorelle, perusterveelle ihmiselle, joka ei tupakoi eikä ole ylipainoinen.

– Kun ikää tulee lisää, tai jos on jokin perussairaus tai lääkitys, rajoja pitäisi laskea alaspäin.

Sekin kannattaa huomata, että riskit vaihtelevat hyvin paljon yksilöllisesti.

– Riskiarviot perustuvat keskiarvoon. On mahdollista, että joku tissuttelee ja polttaa sikaria yhdeksänkymppiseksi, kun toinen saa haimatulehduksen yhden reippaan juomiskerran jälkeen.

Moni vähentäjä yllättyy, kuinka olo kohenee

Lääkärin työssään Simojoki on nähnyt monen hämmästyvän siitä, kuinka merkittävä vaikutus alkoholinkäytön vähentämisellä on hyvinvoinnin ja olon kohenemiseen.

– Moni on yllättynyt siitä, kuinka paljon energisyys lisääntyy ja mieliala paranee.

Yksi haaste vähentämisessä on se, että riskirajoilla tissuttelevat käyttävät alkoholia tunnetilojen muokkaamiseen – esimerkiksi stressin lievitykseen.

– Kun vähennät, joudut kohtaamaan nämä tunnetilat ilman alkoholin apua, ja se ahdistaa aluksi hiukan – mutta pääset siitä yli, huomaat pärjääväsi paljon paremmin kuin aikaisemmin.

A-klinikan ylilääkäri Kaarlo Simojoki listasi 16 hyötyä terveydelle ja hyvinvoinnille, jotka saat vähentämällä alkoholinkäyttösi vähäisen riskin tasolle. Vähäisen riskin taso tarkoittaa naisilla enintään 6 annosta ja miehillä enintään 13 annosta viikossa.

16 hyötyä vähentämisestä

  1. Nukkuminen paranee. Tämän muutoksen voit huomata hyvin nopeastikin.

  2. Yleisvointi kohenee, kun uni on parempaa.

  3. Keskittymiskyky paranee.

  4. Ylipaino laskee kohtuullisen nopeasti, ellet lisää syömistä.

  5. Verenpaine saattaa laskea painonlaskun myötä.

  6. Maksa alkaa toimia paremmin, kun sen rasva vähenee. Samalla pienenee tulevien maksaongelmien riski.

  7. Miehet voivat huomata positiivisia vaikutuksia libidoon ja erektioon, sillä alkoholi vähentää miessukuhormonin erittymistä.

  8. Naisilla kuukautishäiriöt voivat tasaantua ja hedelmällisyys saattaa parantua. Alkoholin pitkäaikainen säännöllinen käyttö vaikuttaa molempiin.

  9. Tyypin 2 diabetekseen sairastumisen riski laskee.

  10. Sydänperäisten ongelmien, kuten eteisvärinän, riski vähenee.

  11. Syöpäriski pienenee. Runsas alkoholinkäyttö lisää suun, nielun, kurkunpään ja ruokatorven syövän sekä mahasyövän riskiä.

  12. Alkoholiriippuvuuden riski vähenee. Osalla pitkittynyt riskikäyttö johtaa lopulta riippuvuuteen.

  13. Aivot voivat paremmin. Olet skarpimpi, ja muisti voi parantua, mikäli pysyviä vaurioita ei ole vielä syntynyt.

  14. Ulkonäkö kohenee, sillä alkoholin aiheuttamat muutokset esimerkiksi hormonituotannossa näkyvät myös kasvoissa ja ihon kunnossa.

  15. Mielenterveysongelmat lievittyvät. Alkoholi pahentaa ahdistuneisuutta, masennusta ja persoonallisuushäiriötä sekä heikentää niiden lääkityksen tehoa.

  16. Mieliala kohoaa. Vaikket kärsisi varsinaisesta masennuksesta, alkoholi madaltaa pidemmän päälle mielialaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?