5 asiaa, joista tunnistat, onko ruokavaliosi hyväksi sydämellesi

Julkaistu:

Sydän
Tarkista, syötkö sydänterveyttä edistävällä tavalla.
Sydänystävällinen eli sydänterveyttä edistävä ravinto ei tarkoita mitään erityisruokavaliota vaan kaikille suomalaisille suositeltavaa monipuolista ruokaa.

Sydänliiton mukaan sydänystävällisessä ruokavaliossa kiinnitetään huomiota erityisesti kasvisten, marjojen ja hedelmien sekä täysjyväviljavalmisteiden käyttöön, rasvan ja hiilihydraattien laatuun sekä suolan ja sokerin määrään.

Ravinnon merkitystä sydänterveyteen ei voi ohittaa

Asiantuntijat korostavat, että ravinnon merkitystä sydämen terveyteen ei voi ohittaa.

– Ruokavaliolla voi vaikuttaa veren korkeaan kolesterolipitoisuuteen, kohonneeseen verenpaineeseen ja ylipainoon, eli pienentää sydän- ja verisuonitautien keskeisiä riskitekijöitä, kertoi Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Hän muistutti, että terveellinen ruokavalio on paitsi sydänsairauksien ehkäisykeino myös hyvä apu niiden hoidossa.

– Erityisesti silloin jos on jo todettu sydänongelmia, ruokavaliota tulisi tarkastella kriittisesti. Vaikka käytössä olisi lääkitys, terveellinen ruokavalio on aina tärkeä osa hoitoa.

Terveyskylä on tiivistänyt sydänystävällisen ruokavalion pääpointit. Tarkista, kuinka hyvin nämä toteutuvat omassa ruokavaliossasi!

Sydänystävällinen ruokavalio sisältää erityisesti:

  1. Kasvipohjaisia, pehmeitä rasvoja sekä ruoanvalmistuksessa että levitteissä.
  2. Rasvattomia tai vähärasvaisia maitovalmisteita.
  3. Erilaisia kaloja.
  4. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tuoreena ja kypsennettynä. Suositus on viisi kourallista eli puoli kiloa per päivä, peruna poislaskettuna.
  5. Täysjyväviljatuotteita, esimerkiksi ruisleipä, täysjyväpasta, täysjyväleivät.
Suositeltavien valintojen ohella Terveyskylä mainitsee myös kolme asiaa, joita lautasella olisi hyvä välttää mahdollisuuksien mukaan.

Näitä tuotteita tulee nauttia mahdollisimman vähän:

  1. Paljon sokeria sisältävät mehut (myös tuoremehut), keksit, leivonnaiset, makeiset jne.
  2. Voimakassuolaiset leikkeleet, makkarat, juustot, leivät, sipsit jne.
  3. Punainen liha.

Sydänmerkki kertoo terveellisyydestä omassa tuoteryhmässä

Ruokakaupassa valinnanvaikeutta helpottaa Sydänmerkki, joka tarkoittaa, että tuote on omassa tuoteryhmässään parempi valinta.

Sydänmerkin saavat vain sellaiset elintarvikkeet, joiden rasva on hyvälaatuista ja suolan määrää on vähennetty.

Joissakin tuoteryhmissä Sydänmerkin saamiseksi vaaditaan myös enemmän kuitua ja vähemmän sokeria.

Lähteet: Sydänliitto, Terveyskylä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt