10 asiaa, jotka tapahtuvat, kun lakkaat syömästä punaista lihaa

rac

Julkaistu:

Liha
Etenkin miehet syövät punaista lihaa reippaasti yli suositellun enimmäismäärän.
Peräti 41 prosenttia suomalaisista kertoi hiljattain Taloustutkimuksen kyselyssä vähentäneensä punaisen lihan kulutusta, ja 10 prosenttia sanoi luopuneensa punaisesta lihasta kokonaan.

Taloustutkimus pyysi tammikuun lopulla tehdyssä kyselyssä suomalaisia kertomaan, mitä he ovat tehneet torjuakseen ilmastonmuutosta, ja vastausten perusteella suosituin keino on punaisen lihan kulutuksen vähentäminen.

Kulutusta onkin varaa vähentää; myös terveyden kannalta.

Tutkimusten mukaan etenkin miehet syövät punaista lihaa – eli naudan- tai sianlihaa tai näistä prosessoituja lihavalmisteita – reippaasti yli suositellun enimmäismäärän.

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaan punaista lihaa ja prosessoituja lihatuotteita tulisi syödä viikossa kypsänä korkeintaan 500 grammaa.

– Suomalaisilla miehillä tämä määrä ylittyy. Punaista lihaa syödään keskimäärin noin 800 grammaa viikossa. Naisilla saanti on puolen kilon paikkeilla, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Hän muistuttaa, että syövän ehkäisemiseksi on esitetty vielä tiukempi enimmäismäärä.

– Syöpäsäätiön ja Maailman syöpätutkimussäätiön punaisen lihan suositus on korkeintaan 300 grammaa viikossa.
  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta, miltä näyttää 500 grammaa lihaa viikossa
Ravitsemusterapeutti kertoo 10 asiaa, jotka voivat tapahtua, kun punaisen lihan korvaa ruokavaliossa kanalla, kalalla tai kasviproteiineilla:

1. Proteiinin saanti ei vähene

Punaista lihaa ei ole tarkoitus vain poistaa lautaselta, vaan korvata se muilla vaihtoehdoilla. Proteiinia saa aivan samalla tavalla kanasta, kalasta, kananmunasta, maitotaloustuotteista tai palkokasveista.

– Esimerkiksi nyhtökaurassa on painoyksikköä kohden enemmän proteiinia kuin punaisessa lihassa, Reijo Laatikainen sanoo.

2. B-vitamiinin saanti säilyy

B-vitamiinista ei tule puutetta, sillä sitä saa samalla tavalla myös muista eläinkunnan tuotteista tai kasviproteiinista.

– Poikkeus on vegaaniruokavalio, jota on täydennettävä B12-vitamiinilla.

3. Hemiraudan määrä ruokavaliossa vähenee

Erityisesti naudanliha sisältää hemirautaa, joka on raudan parhaiten imeytyvä muoto.

– Tämä voi olla punaisen lihan syönnin lopettamisen huono puoli esimerkiksi naiselle, jonka hemoglobiini- ja ferritiiniarvot ovat pysyneet nipin napin suositellulla tasolla, kun hän on syönyt naudan jauhelihaa muutaman kerran viikossa.

– Raudan voi toki ottaa muullakin tavalla. Arvot pysyvät yleensä suosituksissa, kun syö korvaavia proteiineja ja ottaa rautapillereitä muutaman kuukauden vuodessa.

4. D-vitamiinin ja jodin saanti nousee

Näin tapahtuu erityisesti silloin, jos vaihtaa punaisen lihan kalaan.

5. Kuitua saa enemmän

Jos vaihtaa kasvikunnan proteiineihin, terveydelle edullisen kuidun saanti kasvaa.

– Kasviproteiinit sisältävät proteiinin lisäksi merkittävän määrän kuitua.

6. Tyydyttyneen rasvan saanti vähenee

Punainen liha on merkittävä tyydyttyneen eli terveydelle haitallisen kovan rasvan lähde.

– Rasvan laatu muuttuu paremmaksi, vaikka punainen liha vaihtuisi edes kanaan – puhumattakaan siitä, jos se vaihtuu kalaan tai kasviproteiineihin.

7. Painonhallinta ei välttämättä helpotu

– Käytännössä siihen ei tule muutosta – paitsi siinä tapauksessa, että on aiemmin syönyt hyvin rasvaista lihaa tai paljon prosessoituja lihatuotteita kuten pekonia.

– Kokonaan kasvisruokavalioon siirtyminen sen sijaan voi helpottaa painonhallintaa.

8. Suolistosyövän riski pienenee

Suolistosyövän riski on selvästi muita suurempi niillä, jotka käyttävät prosessoituja lihatuotteita.

Jonkin verran muita suurempi syöpäriski on myös niillä, jotka käyttävät paljon tuoretta punaista lihaa, kuten punaista jauhelihaa tai pihvejä.

9. Riski sairastua tyypin 2 diabetekseen vähenee

Kakkostyypin diabetes liittyy punaiseen lihaan esimerkiksi runsaan raudansaannin kautta.

– Raudallakin on kaksi puolta. Jos sitä on verenkierrossa paljon, se aiheuttaa hapetusstressiä, ja on muun muassa tätä kautta tyypin 2 diabeteksen riskitekijä.

10. Aivoinfarktin ja sepelvaltimotaudin riski pienenee

– Myös näiden sairauksien riski vähenee, jos punaisesta lihasta suuri osa on ollut prosessoituja lihavalmisteita – kuten kinkkua ja meetvurstia, joissa on nitriittiä, tyydyttynyttä rasvaa ja paljon suolaa.

Terveysriskejä saa pienennettyä myös vähentämällä

Reijo Laatikaisesta olisi hyvä, jos ravinnon suhteen luovuttaisiin mustavalkoisesta ajattelusta.

– Punainen liha ei ole hirveä myrkky eikä sen syömistä tarvitse kokonaan lopettaa, mutta kyllä sitä olisi hyvä vähentää, hän sanoo.

– Tämä on oikeasti tulevaisuudessa tärkeä juttu – paitsi ympäristövaikutusten myös jokaisen yksilön terveyden kannalta.

Jos punaisesta lihasta ei halua luopua kokonaan, terveyshyötyjä saa jo pienentämällä viikoittaista kulutusta.

– Jos se tippuu syöpätutkijoiden suositteleman 300 gramman paikkeille, silloin suolistosyövän ja tyypin 2 diabeteksen riski ei enää lisäänny.

– Käytännössä tämä määrä tarkoittaa kahta pihviateriaa tai kahta normaalikokoista lihapulla-annosta viikossa, Laatikainen antaa esimerkin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt