Liikunnan lisääminen auttaa vielä keski-iässäkin – lisävuosia saa, kun säännöllisen harrastamisen aloittaa 40–60-vuotiaana

Vaikuttaa siltä, ettei liikunnan aloittaminen ole myöhäistä vielä keski-iässäkään.

Säännöllinen liikunta kannattaa ottaa tavaksi vielä 40–60-vuotiaanakin.

22.3.2019 9:46

Liikunnan terveyshyötyjä voi saada, vaikka harrastamisen aloittaisi vasta keski-iässä. Tuoreen tutkimuksen perusteella lisävuosia saa silloinkin, kun säännölliseen liikuntaharrastukseen ryhtyy 40–60-vuotiaana.

Tulosten perusteella halki elämän jatkuvasti liikkuneet ja liikuntaa vapaa-ajallaan harrastaneet menehtyivät kolmetoistavuotisen seurannan aikana noin kolmanneksen epätodennäköisemmin kuin osallistujat, jotka eivät harrastaneet liikuntaa lainkaan.

Nuoresta saakka liikunnallisten osalta tulokset olivat odotettuja, mutta samansuuruinen vaikutus nähtiin myös osallistujilla, jotka aloittivat vapaa-ajan liikunnan vasta 40–61-vuotiaina. Yhteys koski sydänperäisiä ja syövästä johtuvia kuolemia.

Tulokset pitää varmistaa lisätutkimuksissa, mutta samansuuntaisia havaintoja on tehty aiemminkin. Vaikuttaakin siltä, että vaikka halki elämän jatkuvat liikuntaharrastukset suojaavat monilta sairauksilta ja pidentävät elinikää, liikunnan aloittaminen ei ole myöhäistä vielä keski-iässäkään.

Tutkimukseen osallistui 315 000 miestä ja naista, joiden liikuntaharrastuksia kyseltiin osallistujien ollessa 50–71-vuotiaita. Tutkittavia seurattiin kolmetoista vuotta, ja sinä aikana 71 000 heistä menehtyi.

Tutkimus julkaistiin JAMA Network Open -lehdessä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?