Maalaislääkäri Kiminkisen vinkit: Näin saat vahvan sydämen – 6 tapaa, jotka kannattaa sisäistää nyt

rac

Julkaistu:

Terveys
Jos sydämen toiminta loppuu, loppuu elämä. Helli siis sydäntäsi, sanoo maalaislääkäri Kiminkinen.
– Tupakka, viina ja villit naiset, lohkaisee maalaislääkäri Tapani Kiminkinen.

Ne eivät juurikaan edistä sydänterveyttä. Kuten eivät myöskään runsaasti kovaa rasvaa sisältävä ruokavalio ja liian vähäinen liikunta.

Monella suomalaisella olisi syytä pitää pumpustaan parempaa huolta. Esimerkiksi sepelvaltimotauti on merkittävä kansansairaus, johon kuolee vuosittain yhä runsaat 12 000 suomalaista.

Sepelvaltimotauti johtuu valtimoiden seinämien kovettumisesta ja ahtautumisesta. Tauti voi aiheuttaa muun muassa rintakipuja tai sydäninfarktin. Joskus ensimmäinen oire on äkkikuolema.
  • Katso videolta Tapani Kiminkisen vinkit siihen, miten sydän pysyy kunnossa.

”Tupakat pois ja rasvat pehmeiksi”

Vaikka kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin on vähentynyt huomattavasti 1970-luvulta lähtien, ne aiheuttavat THL:n mukaan edelleen vajaan puolet työikäisten kuolemista Suomessa.

Tilastot eivät ilahduta Kiminkistä, vaikka huomattavasti parempaan suuntaan onkin menty – kiitos professori Pekka Puskan, jonka Pohjois-Karjala -projektin opit vähensivät sydäntautikuolleisuutta merkittävästi.

– Tupakat pitäisi saada pois hampaista ja rasvat pehmeiksi, aivan kuin rojektin aikana Karjalassa, Kiminkinen sanoo.

Tupakointi kaksinkertaistaa sepelvaltimotautiriskin.

Pikkupaholainen kolesteroli

Kovien rasvojen runsas syöminen puolestaan johtaa haitallisen LDL-kolesterolin lisääntymiseen veressä. Pienen pieni pahanlaatuisen kolesterolin molekyyli on Kiminkisen mukaan varsinainen paholainen.

– Se menee valtimon seinämään, jää sinne kiinni ja alkaa kehittää hitaasti ja hivuttamalla ahtaumaa. Ja miten kolesteroli saadaan pois elimistöstä? Se pitää paskoa.

Toisin sanoen kolesterolin on kuljettava elimistön puhdistuskoneen eli maksan kautta. Se on melkoinen jätteenkäsittelylaitos.


Voit itse vaikuttaa

Fiksuinta olisi ehkäistä sydänriskit jo ennalta itse. Kuten vaihtamalla kovat rasvat pehmeisiin ja pistämällä omat rasva-arvot sekä verenpaineen seurantaan.

Verenpainetauti on yksi merkittävä sydänriski. Suomessa korkeaa verenpainetta potee noin puolet miehistä ja kolmannes naisista.

– Kannattaa myös selvittää, onko omassa suvussa sydän- ja verisuonitauteja, Kiminkinen muistuttaa.

Perimällä on osansa tautiriskissä. Sepelvaltimotauti aiheutuu kuitenkin monen eri tekijän yhteisvaikutuksesta.

– On iso asia saada yksikin vaara pois.

6 tapaa saada vahva sydän

  1. Selvitä, onko suvussasi sydän- ja verisuonitauteja. Jos on, pidä erityisen hyvää huolta terveellisistä elintavoista.
  2. Lopeta tupakan polttaminen. Tupakointi tuplaa riskin sairastus sepelvaltimotautiin.
  3. Tarkistuta rasva-arvosi. Jos haitallinen kolesterolisi on koholla, sydäntautiriskisi on suurentunut.
  4. Pidä paino normaalin rajoissa. Etenkin metaboliseen oireyhtymään kuuluvalla vyötärölihavuudella on yhteys valtimonkovettumatautiin. Metabolisen oireyhtymän mukana tulee toistakymmentä vaaratekijää valtimoiden ahtautumiselle.
  5. Vaihda kovat rasvat pehmeisiin. Kovista rasvoista, kuten voista ja runsasrasvaisesta lihasta luopuminen vähentää sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen ja infarktien riskiä.
  6. Liiku. Se auttaa painonhallinnassa ja parantaa sepelvaltimotaudin ennustetta. Liikunta kohentaa myös sydämen pumppaustehoa sekä verenkiertoelimistön kuntoa.
Lähteitä: Terveyskirjasto, Sydänliitto, THL

Tunnista sepelvaltimotaudin tavallisin oire

Sepelvaltimotaudin tavallisin oire on rintakipu, joka toistuu samanlaisena.
  • Kipu alkaa ruumiillisessa rasituksessa, mutta voi tulla myös ruokailun jälkeen ja henkisessä ponnistelussa
  • Tuntuu yleensä keskellä rintaa puristavana tai muutoin epämiellyttävänä tuntemuksena
  • Voi säteillä mm. olka- ja käsivarsiin, lapojen väliin tai ylävatsalle
  • Helpottuu yleensä levossa ja nitrolääkkeellä muutamassa minuutissa
  • Joskus oireena voi olla vain rasituksessa tuntuva ohimenevä hengenahdistus

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt