Kolesteroli, tyypin 2 diabetes, sydänsairaudet... 8 hyötyä terveydelle: Näin vaihdat rasvat paremmiksi

Julkaistu:

Rasvat
Unohda tarinat pitkäikäisistä mummoista, jotka söivät voita ja kermaa päivittäin.
Kovien rasvojen aiheuttamat terveyshaitat eivät ole uusi tieto, mutta suomalaisten lautasilla olisi tässä asiassa vielä paljon korjattavaa.

– Yli puolella suomalaisista haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuus on kohonnut. Tutkimukset osoittavat selkeästi, että tyydyttynyt eli kova rasva suurentaa veren LDL-kolesterolia, sanoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Pusa on huomannut, että vaikka tietoa on, moni saattaa ajatella, ettei se koske itseä tai asiaa ei osata toteuttaa käytännössä.

– Kerrotaan tarinoita, että mummokin eli 90-vuotiaaksi ja söi voita ja kermaa päivittäin.

– Eivät kaikki tupakoitsijatkaan sairastu keuhkosyöpään tai sydäninfarktiin, hän vertaa.

Kiinnitä huomio rasvojen laatuun

Yksittäiset tapaukset eivät kuitenkaan sovellu suosituksen pohjaksi, koska sairastumiseen vaikuttavat hyvin monet tekijät, esimerkiksi perimä.

– Rasvojen laatuun pitäisi kaikkien kiinnittää huomiota. Tämä on myös Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus.

Pusa muistuttaa, että ateroskleroosi, eli verisuonten ahtautumisen hidas prosessi, alkaa jo lapsuudessa.

– Siksi olisi tärkeää huolehtia hyvistä rasvoista aivan varhaislapsuudesta lähtien.

Suotuisia muutoksia omaan terveyteen voi saada aikaan missä iässä tahansa.

– Sikäli ei ole koskaan liian myöhäistä, että aina voi tehdä muutoksen parempaan.

Vaihda pehmeään

Rasvan laadun korjaaminen ei tarkoita vain vähentämistä, vaan kovan rasvan vaihtamista terveellisempään tyydyttymättömään eli pehmeään rasvaan.

Käytännöllinen tapa erottaa terveellisemmät rasvat epäterveellisistä on tarkastella niiden koostumusta jääkaappilämpötilassa.

– Runsaasti kovaa rasvaa sisältävä rasvatuote on jääkaappilämpötilassa kiinteää ja kovaa. Jos taas tuotteessa on paljon pehmeää rasvaa, se on juoksevaa ja öljymäistä jääkaapissakin.


Kookosöljy on kovaa rasvaa

Viime vuosina kookosöljy on kasvattanut suosiotaan valtavasti. Vaikka kyseessä on kasviöljy, kookosöljyn rasva on kuitenkin kovaa.

– On totta, että siinä on hiukan erilainen rasvahappokoostumus kuin esimerkiksi maitorasvassa tai muissa eläinperäisissä rasvoissa. Kookosöljyssä ei välttämättä ole aivan yhtä paljon kolesterolia nostavia rasvahappoja, Pusa sanoo.

Hän muistuttaa, että kookosöljystä kuitenkin puuttuvat välttämättömät rasvahapot, joita pehmeistä rasvoista saa.

– Kookosöljy ei ehkä ole niin paha kuin aikaisemmin on ajateltu, mutta se ei ole lähellekään yhtä hyvä kuin muut kasviöljyt ja margariinit, hän tiivistää.


8 syytä luopua kovista rasvoista

1. Kolesteroli alenee

Kovan rasvan vähentäminen ja pehmeän ottaminen tilalle alentaa nimenomaan haitallista LDL-kolesterolia. Yli puolella suomalaisista on kohonnut LDL-kolesterolipitoisuus.

2. Sokeriaineenvaihdunta paranee

Rasvan vaihto vaikuttaa myös veren sokeripitoisuuksiin. Insuliinin toiminta paranee elimistössä, millä on myönteinen vaikutus tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn tai jo puhjenneen sairauden hoitotasapainoon.

3. Sydänsairauksien vaara pienenee

Riski sydän- ja verisuonitauteihin sairastumiseen sekä sydäninfarktin ilmaantumiseen pienenee. Jos on jo sepelvaltimotauti, uusiutuvat sepelvaltimotautitapahtumat vähenevät.

4. Aivojen terveys kohenee

Valtimoita on myös aivoissa, ja niiden hyvällä kunnolla on myönteinen vaikutus muistiin sekä muihin tiedollisiin toimintoihin sekä aivoverenkiertohäiriöiden ehkäisyyn.

5. Matala-asteinen tulehdus vähenee

Rasvojen korjaaminen sammuttaa matala-asteista tulehdusta, eli jatkuvasti käynnissä olevaa elimistön lievää tulehdustilaa.

6. Saat välttämättömiä rasvahappoja

Pehmeä rasva sisältää välttämättömiä rasvahappoja. Rasvan laatu vaikuttaa solukalvoihin sekä solujen toimintaan ja sitä kautta moniin elimistön toimintoihin – esimerkiksi hermostoon ja näkökykyyn.

7. Valtimoiden terveys kohenee

Valtimoita on joka puolella kehoa, ja niiden kunto vaikuttaa esimerkiksi potenssiin ja muistisairauksien ehkäisyyn.

8. Mm. ihon ja luuston kunto saattaa parantua

Pehmeällä rasvalla on tärkeä vaikutus myös ihoterveyteen. Uusimpien tutkimusten mukaan rasvan suositeltava laatu on eduksi myös luuston kunnon kannalta ja edesauttaa ikääntyneillä lihasmassan ylläpitoa.

Näin vaihdat rasvat paremmiksi

  • Vaihda sekä näkyvät että piilorasvat pehmeämpiin vaihtoehtoihin.
  • Näkyvä rasva tarkoittaa leivän päälle laitettavaa sekä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa käytettävää rasvaa.
  • Vaihda nämä sellaisiin rasvoihin, jotka pysyvät jääkaappilämpötilassa pehmeinä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voi ja voikasviöljyseokset vaihdetaan margariineihin tai öljyihin.
  • Piilorasvaa on maito- ja lihatuotteissa.
  • Vaihda maito rasvattomaan tai kasvimaitoon.
  • Valitse kermaksi tuote, jossa osa rasvasta on korvattu öljyllä tai vaihda kaura- ja soijakermoihin.
  • Juusto on suomalaisilla keskeinen kovan rasvan lähde. Pohdi vaihdatko sen vähärasvaisempaan laatuun vai käytätkö kohtuullisesti ja harvemmin. Sama koskee vegaanisia juustoja, jotka sisältävät pitkälti kovaa kookosrasvaa.
  • Suosi lihan sijaan kalaa, sen rasvan laatu on todella hyvä.
  • Valitse jauhelihasta vähärasvaisempi versio tai vaihda kasviproteiiniin. Soijarouheen lisäksi kauppoihin on tullut runsaasti muitakin vaihtoehtoja, kuten nyhtis, härkis ja quorn. Suosi myös papuja, herneitä ja linssejä lihan sijaan.
  • Pehmeitä rasvoja on myös pähkinöissä, siemenissä ja avokadossa.
  • Pakkauksessa oleva sydänmerkki auttaa valitsemaan parempia rasvoja sisältäviä tuotteita.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt