Tyypin 2 diabetes on todettu jo yli 300 000 suomalaisella – nämä muutokset syömisessä voivat estää sairastumista

Julkaistu:

Tyypin 2 diabetes
Tyypin 2 diabeteksen taustalla ovat aina sairaudelle altistavat perintötekijät, mutta myös elintavoilla on iso merkitys siihen, kuka lopulta sairastuu.
Suomessa tyypin 2 eli vanhemmalta nimeltään aikuistyypin diabeetikoita on tiedossa vajaa 350 000.

Diabetesliiton ylilääkäri Pirjo Ilanne-Parikka kertoo, että noin kolmasosalla aikuisena tyypin 2 diabetekseen sairastuvista kyse on insuliinipuutosdiabeteksesta, joka voi kehittyä hitaasti tai nopeamminkin.

– Silloin vika on ensisijaisesti haimassa. Useista eri syistä johtuen haiman insuliinia tuottavat solut eivät toimi kunnolla.

Toinen kolmannes taas sairastaa pääasiassa elintapoihin liittyvää tyypin 2 diabetesta.

– Heillä taustalla on lihavuus ja siihen liittyvä insuliinin lisääntynyt tarve, jota haiman insuliinieritys ei riitä kompensoimaan.

Lopuilla sairastuminen liittyy lähinnä ikääntymisen aiheuttamiin muutoksiin, mutta osin myös elintapoihin.

Muuta sairastumiselle altistavia ruokailutottumuksia

Hyvä uutinen on, että elintavoilla on mahdollista myös ehkäistä tyypin 2 diabetes.

– Jos sairauden puhkeamisen taustalla ovat vahvasti elintapatekijät, niitä korjaamalla verensokeri voidaan saada normaaliksi, Ilanne-Parikka sanoo.

Verensokerin kuriin saamisessa auttavat arkiaktiivisuuden ja liikunnan lisääminen sekä se, että lihaskunnosta huolehditaan myös ikääntyessä.

– Ei anneta painon nousta, muutetaan diabetekselle altistavia ruokailutottumuksia, korjataan unta ja yritetään hillitä stressiä, ylilääkäri opastaa.
Pirjo Ilanne-Parikka antaa myös tarkemmat ohjeet ruokailutottumuksista, joiden avulla tyypin 2 diabetesta on mahdollista ehkäistä:

1. Koeta saada paino hallintaan

Tärkein tavoite elintapamuutoksissa on painonhallinta. Pyri normaalipainoon ja siihen, ettet syö enempää kuin kulutat.

2. Laimenna ruoan energiatiheyttä

Tutkimukset osoittavat, että suomalaiset syövät kasviksia suositusta vähemmän.

– Lisää kasvisten määrä vähintään puoleen kiloon päivässä. Käytännössä se tarkoittaa noin kuutta kourallista, Ilanne-Parikka sanoo.

3. Vältä napostelua

Ruokailu pitäisi keskittää 3–5 ateriakokonaisuuteen, ja näin pitää yllä ruokarytmiä.

– Jatkuva napostelu on iso haitta. Usein naposteltavat ovat jotakin makeaa, mikä lisää haiman työtä jatkuvasti.

4. Satsaa laadukkaisiin hiilihydraatteihin

Energiaravintoaineiden laadun lisäksi myös niiden määrään tulee kiinnittää huomiota, Ilanne-Parikka sanoo.

– Hiilihydraattien on syytä olla niin sanotusti hitaampia, eli täysjyvätuotteita, tummaa pastaa sekä tummaa riisiä. Myös hiilihydraattien annoskokoa voi olla aiheellista rajoittaa.

5. Korjaa rasvan laatu

– Kova rasva on haitallista maksalle, ja rasvamaksan kehittymisen kautta insuliiniresistenssille sekä verisuoniterveydelle.

Jopa peruutus mahdollista

Muutoksia syömiseen ja ruokailutottumuksiin kannattaa tehdä, sillä parhaassa tapauksessa tyypin 2 diabeteksen voi saada jopa ”peruutettua”.

– Osalla henkilöistä sen saa peruutettua – toisilla pysyvämmin, ja toisilla siirretään sairauden puhkeamista, Ilanne-Parikka sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt