Ikävien selkäsärkyjen syy saattaa löytyä unohdetusta lihasryhmästä – peili paljastaa ongelman

Julkaistu:

Me Naiset
Kehossa on yksi tärkeä tukilihas, jonka suurin osa laiminlyö. Onneksi helppo täsmäliike korjaa tilanteen.
Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Ehkä muistat treenata vielä coren ja syvät pakaralihaksetkin.

Mutta oletko ikinä tullut ajatelleeksi, missä kunnossa kaulasi ja niskasi ovat?

Personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäen mukaan varsinkin istumatyöläisillä on usein heiveröiset kaularangan lihakset, etenkin kaulan etupuolella. Siitä voi seurata ajan mittaan kipuja ja jumeja niskaan, kaulaan ja jopa selkään.

Peili paljastaa

Peili vie ongelman jäljille. Heikko kaularanka paljastuu someköyrynä, eli pää roikkuu edessä. Kännykkää räplätessä tai tietokoneella pulma korostuu.

– Huono ryhti kertoo usein siitä, että jossain on heikkoja ja jossain dominoivia lihaksia. Pää painaa monta kiloa, eli jos asento ei ole ryhdikäs, se kostautuu, kun muut lihakset tekevät ylitöitä.

Jalomäen mukaan päätä pitäisi työntää koko ajan vähän taakse, kuin tekisi itselleen kaksoisleuan. Tähän perustuu myös tekstariniskan korjaus, täsmäliike, jolla saat kaulan ja niskan lihaksia aktivoitua ja vahvistettua. Ota liike ohjelmaan vaikka päivittäin, niin asento paranee ja lihakset vahvistuvat.


Tee näin:

Seiso selkä suorana ja keskivartalo tiukkana, jalat pienessä haarassa, kädet vartalon sivuilla. Työnnä sitten leukaa niin pitkälle eteen kuin pystyt. Vedä sen jälkeen leuka korostetusti taakse tekemällä itsellesi ”kaksoisleuka”.

Tee liikettä usein, monia kertoja päivässä. Tarkoitus ei ole väsyttää lihaksia loppuun asti vaan hakea tuntumaa oikeille lihaksille.

– Tukilihasliikkeet voi tehdä vaikka työpisteellä. Ne ovat myös hyvä lämmittely ennen muuta treeniä, jos haluat saada paremmin tuntumaa lintsaaville lihaksille.

Lue myös:

Perinteinen venyttely ei olekaan paras lääke selkäjumiin: testaa superliike skorpioni, joka avaa hartiatkin

Ikävän niska- ja selkäsäryn syy saattaakin löytyä lonkankoukistajista – fysioterapeutin helppo testi paljastaa häiriön

Pika-apu lihasjumeihin – yksi venytys herättää lähes kaikki kehon lihakset ja tuntuu selässä taivaalliselta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt