Maalaislääkäri Tapani Kiminkinen antaa 14 terveysvinkkiä – näin säästyt vanhuuden vaivoilta

Julkaistu:

Terveys
Maalaislääkäri on erityisen huolissaan suomalaisten verenpaineesta.
Jos haluaa elää hyvää ja täyttä elämää myös seniori-ikäisenä, kannattaa miettiä millaisia valintoja tekee keski-iässä.

Maalaislääkäri Tapani Kiminkisen mukaan elämäntavoilla on ratkaiseva merkitys ”täyden elämän” tavoittelussa. Jos on sattunut syntymään sukuun, jossa esiintyy paljon esimerkiksi tyypin 2 diabetesta, verenpainetta tai valtimokovettumatautia, Kiminkinen kehottaa miettimään omia elämäntapoja erityisen tarkasti.

– Sattumaan ei voi vaikuttaa, mutta elämäntapoihin voi. Keski-ikäisen elämäntavoilla ja -valinnoilla on vahva yhteys sairastuvuuteen vanhempana.

Erityisen huolissaan hän on verenpainetaudista: maalaislääkärin mukaan jopa kahdella miljoonalla suomalaisella on liian korkea verenpaine.

– Hoitamattoman verenpainetaudin vaarat ovat todellisia. Silti sellaisiakin karpaaseja tulee vastaan, jotka hakevat lääkkeensä apteekista ja jättävät ne nauttimatta.

Tapani Kiminkinen kertoo hyvinvointia lisääviä näkemyksiään tällä viikolla ilmestyvässä kirjassaan Täyttä elämää, lisää laatua seniorivuosiin.

Kun maalaislääkäriltä kysyy yhtä yleispätevää neuvoa, joka säästäisi ihmistä vanhuuden vaivoilta ja ennenaikaiselta hoitokotiin joutumiselta, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä:

– Liikunta! Se vaikuttaa aivan kaikkeen.

Kiminkisen terveysvinkit keski-ikäisille ja senioreille

  1. Selvitä, esiintyykö suvussasi tyypin 2 diabetesta, verenpainetta tai valtimonkovettumatautia, rasvamaksaa, muistisairauksia, rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä, silmänpainetautia tai alttiutta joihinkin syöpäsairauksiin, kuten paksunsuolen syöpään, rintasyöpään tai eturauhastyöpään.
  2. Jos suvussasi esiintyy tyypin 2 diabetesta, älä missään nimessä lihota itseäsi. Diabeteksesta 80 prosenttia aiheutuu lihavuudesta. Keski-iän lihavuus on riski myös gerastenian (vanhuuden heikkous) kehittymiselle, ja lihavuus laskee miehellä testosteronitasoa ja erektiokykyä.
  3. Huolehdi, että verenpaineesi kotimittauksen keskiarvo on enintään 135/85 mmHg tai mielellään reilusti alle. Seuraa myös pulssiasi: jos havaitset epäsäännöllisyyttä, kyse voi olla eteisvärinästä, joten käy lääkärissä.
  4. Huolehdi riittävästä ja laadukkaasta yöunesta.
  5. Omaksu liikunnallinen elämäntapa, pyri seuraamaan aikaasi sekä ahmi kulttuuria ja kirjallisuutta.
  6. Suosi ravinnossasi pehmeitä rasvoja, kuten kasvi- ja kalarasvaa, ja käytä runsaasti värikkäitä kasviksia ja vihanneksia. Vältä suolaa. Muista myös riittävä proteiinin saanti.
  7. Lopeta tupakointi. Tupakointi lisää valtimokovettumataudin riskiä yli puolella.
  8. Pyri kohtuulliseen alkoholipolitiikkaan. Alkoholi ei ole elämälle välttämätöntä.
  9. Pidä rokotussuojasi ajantasaisena. Älä unohda kausi-influenssa- ja pneumokokkirokotteita.
  10. Huolehdi välttämättömästä lääkityksestäsi. Ota selvää, mitkä lääkkeet ovat tarpeellisia, miten niitä käytetään ja miten ne vaikuttavat. Muista, että tiheä tulehduskipulääkkeiden käyttö voi johtaa monenlaisiin ongelmiin, kuten vieroituspäänsärkyyn, verenpaineen kohoamiseen, turvotukseen ja munuaisten vaurioitumiseen.
  11. Jos suvussasi esiintyy silmänpainetautia, käy säännöllisesti silmälääkärissä.
  12. Nainen, älä luovu gynekologisista tarkastuksista menopaussissa. Tutki myös rintasi säännöllisesti ja käytä paikallisestrogeenia yhteistyössä lääkärisi kanssa.
  13. Mies, lähde lääkäriin, jos alkaa esiintyä virtsanheittovaikeuksia.
  14. Käy lääkärintarkastuksessa vuoden, kahden välein, vaikka tuntisit itsesi terveeksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt