6 yksinkertaista asiaa, joilla voit pysytellä erossa maha- ja flunssataudeista

Julkaistu:

Tartunnat
Ykkösneuvo on käsien pesu.
Nyt niitä taas jyllää, pöpöjä. Norovirustartuntoja on tullut tietoon selvästi enemmän kuin viime vuonna, influenssaepidemiakin on käynnistynyt.

Virukset ja bakteerit tarttuvat herkästi pinnoilta ja pisaratartuntana. Tartuntoja on vaikea estää kokonaan, mutta omalla toiminnalla voi kuitenkin vaikeuttaa taudinaiheuttajien pääsyä elimistöön. Tässä kuusi neuvoa:

1. Pese käsiä

Tätä ei voine liikaa korostaa. Pese kädet huolellisesti erityisesti WC-käynnin ja vaipanvaihdon jälkeen ja ennen ruokailua tai ruoanlaittoa.

2. Luovu pinttyneistä tavoistasi, kuten silmien hieronnasta

Nenän kaivelu, kynänpäiden pureskelu, silmien hierominen tai kynsien pureminen voivat johtaa siihen, että virukset pääsevät elimistöön. Kiinnitä huomiota maneereihisi ja pyri luopumaan niistä. Käsiä ei aina pysty pesemään jatkuvasti.

3. Nuku riittävästi

Univaje heikentää paitsi vireystilaa niin myös vastustuskykyä. Jos joka yö säännönmukaisesti nukkuu yhden lisätunnin, kyseessä on maailman helpoin tapa parantaa omaa terveyttä, sanoo tutkija jutussamme. Aikuiselle hyvä määrä on 7–8 tuntia yöunta.

4. Vältä kättelyä

Kättelemällä tauti tarttuu hyvin herkästi. Sitä kannattaa epidemioiden aikaan vältellä. Kannattaa myös muistaa, että kun ihmiset ahtautuvat samoihin sisätiloihin, viruksilla on otollinen tilanne levitä ihmisestä toiseen. Jo pelkästään niistäessä tartuntavaara on kahden metrin säteellä.

5. Ole tarkkana siitä, mihin tartut

Virukset ja bakteerit leviävät helpommin kosteilta kuin kuivilta pinnoilta. Flunssa voi tarttua, jos käyttää sairastuneen kanssa esimerkiksi samaa näppäimistöä tai kännykkää. Mikrobit leviävät helposti myös henkilöstöruokalassa, missä kaikki ottavat ruokaa samoilla välineillä.

– Tartuntalähteet ovat kaikissa niissä paikoissa, mihin ihmiset koskevat. Kun olemme kosketelleet niitä, niin pitäisi sen jälkeen pestä kädet, bakteeriopin professori Pentti Huovinen sanoi aiemmin jutussamme.

Norovirus voi säilyä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa matossa tartuntakykyisenä jopa kaksitoista vuorokautta.

6. Varmista D-vitamiinin saanti

Tutkimusten perusteella päivittäinen tai viikoittainen D-vitamiinilisien syöminen pienentää hengitystieinfektioiden riskiä jopa 50 prosenttia.

Suomalaissuositusten mukaan lasten ja aikuisten D-vitamiinin saanti ruoasta tai vitamiinivalmisteista olisi hyvä olla ainakin 10 mikrogrammaa eli päivässä, ja yli 75-vuotiaiden 25 mikrogrammaa. D-vitamiinia on esimerkiksi kalassa, vitaminoiduissa margariineja ja maitotuotteissa.

Parantele rauhassa

Muista myös, että voit itsekin tartuttaa muita. Viimeisen noro-oireilun jälkeen ei pitäisi mennä esimerkiksi uimahalliin samana päivänä, sillä silloin helposti vielä levittää tautia. Erityisesti hoiva-alalla tai elintarviketyössä olevien olisi hyvä malttaa parannella itseään ainakin vuorokauden ajan ennen työhön palaamista.

Liikkumalla ja tekemällä flunssaisena töitä oireet voivat myös pitkittyä ja toipuminen voi venähtää. Parantele siis rauhassa itseäsi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt