Laukaise niskajännitys kahdella lempeällä liikkeellä

Julkaistu:

Niska
Niska-hartiaseudun vaivat liittyvät usein huonoihin työasentoihin.
Niskan ja hartia-alueen väsymys, jomotus ja jännitys, joka voi säteillä päähän tai yläraajoihin. Tuntuuko tutulta? Ne ovat tyypillisimpiä niskaoireita.

Viimeisen kuukauden aikana 27 prosenttia yli 30-vuotiaista miehistä ja 41 prosenttia saman ikäisistä naisista on kokenut niskakipua (Terveys 2011 -tutkimus).

Niska-hartiaseudun vaivat liittyvät usein huonoihin, yksipuolisiin ja staattisiin työasentoihin, kuten kädet koholla työskentelyyn tai näyttöpäätetyöhön.

– Jatkuva lihasten jännittäminen voi heikentää verenkiertoa, jolloin lihasten käyttöön ei siirry riittävästi happea ja energiaa. Silloin lihakset saattavat väsyä nopeasti. Myös henkiset kuormitustekijät lisäävät niskakipuja ja voivat ylläpitää kipuoireilua, sanoo selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta.

Niska tykkää liikkeestä

Niska tykkää monipuolisesta liikkeestä, sillä silloin niska-hartiaseudun aineenvaihdunta toimii normaalisti. Töissä kannattaakin harrastaa taukoliikuntaa istumisen lomassa.

– Liikkumattomuus tai jatkuva yksipuolinen rasitus ei tee hyvää niska-hartiaseudulle, kuten ei muutenkaan keholle.

Myös riittävä ja hyvälaatuinen uni sekä henkinen hyvinvointi vähentävät kipuoireilua. Niska ei tykkää stressistä ja murehtimisesta.

Kokeile tätä niska-hartiaseutua hellivää liikettä


Tee liike muutaman kerran työpäivän aikana. Päivittäin.

Tai ota avuksi tämä liike, joka edistää niskalihasten toimintaa ja auttaa pitämän pään hyvässä asennossa:


Pään nyökkäysliikettä olisi hyvä tehdä päivittäin tai lähes päivittäin, jotta tuntuma oikeasta asennosta kehittyy.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt