Hätkähdyttävä tutkimustulos valmisruoasta – THL:n tutkija: ota nämä neljä asiaa huomioon, kun ostat ruokaa

Julkaistu:

Ultraprosessoidulla ruoalla oli tutkijoiden mukaan yhteys ylipainoon, korkeaan verenpaineeseen ja syöpiin.
Tuore ranskalaistutkimus antaa viitteitä siihen, että ultraprosessoidun ruoan syöminen lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä.

Tutkimuksen mukaan riski kuolla ennenaikaisesti kasvoi 14 prosentilla, mikäli ultraprosessoitujen ruokien määrä ruokavaliossa kasvoi 10 prosentilla.

Tutkimus julkaistiin maanantaina JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Tutkijoiden mukaan ultraprosessoidut elintarvikkeet valmistetaan useista keinotekoisista ainesosista, jotka sisältävät yleensä ruuan säilymistä tai ulkonäköä varten käytettäviä lisäaineita.

Tällaisia ruokia ovat muun muassa valmisruoat, välipalat tai jälkiruokaherkut.

Tutkijoiden mukaan näiden kulutus on ollut pitkään kasvussa. Pitkälle jalostetut ruoat ovat tyypillisesti melko halpoja, nopeita syödä, helposti saatavilla ja pitkään säilyviä. Tutkijat arvioivat, että nämä ovat syitä suosioon kiireisessä nykymaailmassa.


Tulos perustuu yli 44 000 ranskalaisaikuisen otantaan. Osallistujat olivat yli 45-vuotiaita ja heidän keski-ikänsä oli 57 vuotta.

Osallistujien ruokavaliota tarkasteltiin kahden vuoden ajan. Seurannan aikana osallistujista 602 kuoli. Kuolemista 219 johtui syövästä ja 34 sydän- ja verisuonitaudeista.

Ultraprosessoidulla ruoalla oli tutkijoiden mukaan yhteys ylipainoon, korkeaan verenpaineeseen ja syöpiin.

Ultraprosessoitujen elintarvikkeiden kulutus linkittyi usein esimerkiksi nuoriin ihmisiin, pienituloisiin, matalaan koulutustasoon ja korkeaan painoindeksiin.

Erikoistutkija Heli Kuusipalo Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta uskoo, että tutkimustulokset ovat hyvin pitkälle paikkansa pitäviä.

Oikeanlainen hyvä ravinto edistää terveyttä ja hyvinvointia sekä auttaa jaksamaan arjessa.


Kaupassa kannattaa Kuusipalon mukaan kiinnittää huomiota tuotteiden myyntipäällyksiin.

– Tuotteista on hyvä katsoa suolan, kovan rasvan ja lisätyn sokerin määrää.

Ravintokuidun määrä on Kuusipalon mukaan neljäs tärkeä asia mihin on hyvä kiinnittää huomiota. Mikäli kuidun määrä on alhainen, tuotetta on pitkälle prosessoitu.

Päivittäisessä ruokavaliossa on erikoistutkijan mukaan hyvä muistaa lautasmalli.

– Puolet lautasella olevasta ruoasta pitäisi olla kasvikuntaa. Neljäsosa proteiinin lähteitä, kuten esimerkiksi mahdollisimman vähän prosessoitua lihaa, kalaa tai palkokasveja ja toinen neljäsosa vatsaa täyttäviä täysjyväpitoisia tuotteita tai perunaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt