”Selkä ei kestänyt normaalia kävelyvauhtia”, sanoo selkäkipujen vuoksi sairauslomalle joutunut Maria – oire jaloissa on vakava merkki - Terveys - Ilta-Sanomat

”Selkä ei kestänyt normaalia kävelyvauhtia”, sanoo selkäkipujen vuoksi sairauslomalle joutunut Maria – oire jaloissa on vakava merkki

Yli 90 prosenttia välilevypullistumista paranee ilman leikkausta, sanoo neurokirurgi.

Selkä ei tykkää liiallisesta istumisesta.­

4.2.2019 13:17

– Enemmän ja enemmän aikaa meni siihen, että koetin saada kivun pois, muun muassa kylmä-kuuma -hoidoilla. Treeni kapeni kapenemistaan, enkä lopulta voinut tehdä enää tiettyjä liikkeitä lainkaan. Juoksu ei enää onnistunut ja kävelykin hankaloitui. Tuntui siltä, ettei selkä kestä enää edes normaalia kävelyvauhtia, kertoo nelikymppinen Maria.

Kun koko liikuntakyky oli uhattuna, Maria havahtui siihen, että jotain täytyy olla pielessä.

Työterveyslääkäri ohjasi Marian tutkimuksiin. Diagnoosi tuli parin kuukauden kuluttua magneettikuvauksen myötä: Marian selässä oli muun muassa välilevyn rappeuma, kaksi pullistumaa, nikaman rasitusmurtuma sekä madaltuneita välilevyjä.

Selän välilevyongelmat eivät ole harvinaisia. Ikääntyessä välilevyt kuluvat luonnostaan ja niiden nestepitoisuus vähenee, mikä voi vaikuttaa selän liikkuvuuteen. Toisinaan välilevy saattaa pullistua ja painaa hermoa. Se voi olla varsin kivuliasta.

– Jos selkäkipu säteilee jalkaan, jalan voima on heikentynyt tai jos selkäkipu on kova, selkä vaatii kiireellistäkin arviota, sanoo neurokirurgi Jussi Antinheimo.

Kulumat ja pullistumat voivat olla myös täysin oireettomia.

Ei yhtä syytä

Välilevyt ovat kuin nesteisiä tyynyjä, jotka erottavat selkä- ja kaularangan nikamat toisistaan. Ne vaimentavat rankaan kohdistuvaa kuormitusta.

Välilevyn pullistuma voidaan todeta magneettikuvauksessa, mutta kuvausta ei läheskään aina tarvita.

Mitään yhtä selvää syytä välilevyjen pullistumiin ei ole. Se tiedetään, että perintötekijöillä on vaikutusta. Välilevyongelmat eivät myöskään ole yleensä vaarallisia. Kulumaa taas voisi verrata ikääntyvään ihoon: siihen nyt vain tulee ryppyjä.

Marian selän vauriot olivat sen verran suuret, että hän arvelee niiden juurien olevan hänen lapsuudessaan, voimisteluharrastuksessa.

Suurin osa paranee ilman leikkausta

Kipulääkitys ja fysioterapia ovat välilevyvaivojen ensisijaisia hoitokeinoja. Liikuntaa ei ole syytä jättää pois, sillä se vaikuttaa sekä välilevyjen verenkiertoon että selän lihaksiin. Ne ovat tärkeitä rangan hyvinvoinnille.

– Yli 90 prosenttia välilevypullistumista paranee ilman leikkausta. Oireet häviävät tyypillisesti kuukauden kahden sisään, Antinheimo kertoo.

Marian edessä oli pitkä kuntoutus. Se kysyi sekä aikaa että hermoja

– Täysi liikuntakielto ja sairausloma olivat kauheinta. Tuntui siltä, että menetin koko identiteettini, kun en voinut treenata, en käydä töissä enkä elää elämääni niin kuin olin tottunut, Maria sanoo.

Pitkä kuntoutus

Kuntoutus vei alussa suurimman osan päivästä. Fysioterapeutin antamia harjoituksia piti tehdä viidesti päivässä. Maria teki myös kävelylenkkejä, jotta selkäranka sai liikuntaa ja verenkierto stimulointia.

Fysioterapeutti havaitsi muun muassa sen, että Marian poikittainen vatsalihas oli passivoitunut. Monet liikkeet olivat sen vuoksi kuormittaneet liiaksi Marian selkää.

Pikkuhiljaa Maria sai kokeilla kyykkäämistä oman kehon painolla, sitten varovaisia juoksuaskelia ja keppijumppaa.

Koko prosessi ensioireista siihen, että Maria sai palata treenien pariin kesti kahdeksan kuukautta.

– Se, mikä auttoi tsemppaamaan oli oma fysioterapeutti sekä treeniyhteisö, joka jaksoi kannustaa ja toivottaa paranemisia. Itse pyrin ajattelemaan, että tämä on väliaikaista ja että selkä paranee.

Paraneminen ei silti ollut itsestäänselvää.

Hyvä ennuste

Jos kivun kanssa ei pärjää eivätkä oireet helpota, leikkaus voi olla tarpeen. Leikkauksessa välilevyn pullistuma otetaan pois, mutta välilevyä ei sen laajemmin tyhjennetä – onhan se kehon yksi iskunvaimennin. Kulumaa voidaan leikkauksessa ohentaa.

– Välilevyvaivojen ennuste on hyvä. Kivun kanssa ei kannata kärvistellä turhan pitkään vaan hakeutua hoitoon, Antinheimo sanoo.

Urheilua rakastava Maria on päivittäin kiitollinen siitä, että hän on saanut selän kuntoutettuna ja saa taas harjoitella.

– Selkä tuntuu loistavalta!

Haastateltavan nimi on muutettu.

Pidä huolta selästäsi

  • Liiku! Liikunta parantaa välilevyjen verenkiertoa ja pitää selän lihaksia kunnossa.

  • Vahvista myös keskivartalon lihaksia. Ne ovat hyvä tuki selälle.

  • Pidä paino normaalilukemissa.

  • Lopeta tupakointi – se huonontaa verenkiertoa.

  • Tauota päivän mittaan istumista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?