Karu tieto ”terveyssuolasta”: ”Mielikuva voi olla suorastaan haitallinen” - Terveys - Ilta-Sanomat

Karu tieto ”terveyssuolasta”: ”Mielikuva voi olla suorastaan haitallinen”

Kaikkea suolaa kannattaa käyttää niin vähän kuin mahdollista, sanoo ravitsemusasiantuntija.

Ruususuolan punainen väri tulee raudasta. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei raudan saanti kohene tuotetta käyttämällä.

1.2.2019 11:33

Erikoissuolat, joista käytetään nimityksiä kuten ruususuola, kristallisuola tai Himalajan suola, ovat terveystuotteen maineessa.

Asiantuntijan mukaan suolan terveysuskomuksiin voi kuitenkin pahimmillaan liittyä jopa riski.

– Mielikuva, etteivät erikoissuolat nostaisi verenpainetta kuten tavallinen suola, voi etenkin sydänpotilaalle olla suorastaan haitallinen, sanoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Pusa muistuttaa, että kaikkiin suoloihin – huolimatta niiden mahdollisista terveysväitteistä – pätee yhä sama periaate.

– Mitä vähemmän, sen parempi, hän tiivistää.

Kaikki ylimääräinen natrium kuormittaa elimistöä

Suolan sisältämä natrium on ihmiselle välttämätön kivennäisaine, mutta liika määrä natriumia on pahasta.

– Kaikki ylimääräinen natrium kuormittaa elimistöä eri tavoilla: verenpaine voi nousta tai munuaiset voivat kuormittua, Pusa kuvailee.

Viidessä grammassa ruususuolaa on noin kaksi grammaa natriumia, mikä on 96 prosenttia päivittäisestä saantisuosituksesta. Määrä on sama kuin tavallisessa ruokasuolassa.

”Kivennäisaineiden merkitys on aivan minimaalisen pieni”

Erikoissuoloja markkinoidaan usein myös sillä, että ne sisältävät runsaasti erilaisia mineraaleja ja hivenaineita.

– Suolaa käytetään suhteessa muihin elintarvikkeisiin sen verran vähän, että sen sisältämien kivennäisaineiden merkitys on aivan minimaalisen pieni. Määrä on se, joka tässäkin ratkaisee, Pusa sanoo.

Ruususuolan punainen väri tulee raudasta.

– Siinä on rautaa enemmän kuin tavallisessa suolassa, mutta määrä on niin pieni, ettei kenenkään raudan saanti kohene tällaisen tuotteen käytöstä, Pusa sanoo.

Mineraalisuola ainut muista poikkeava suola

Kokonaisuudessaan suomalaisten suolan saannin tulisi olla huomattavasti tämänhetkistä pienempää.

Viimevuotisen FinTerveys 2017 -tutkimuksen luvut osoittavat, että naiset saavat suolaa keskimäärin noin 7 grammaa päivässä ja miehet lähes 10 grammaa. Suositus on enintään 5 grammaa päivässä.

– Miehet saavat suolaa tuplasti suositukseen nähden. Naisilla määrä on hiukan pienempi, koska se on yleensä sidoksissa syödyn ruoan kokonaisenergiamäärään.

Ensisijaisesti Pusa suosittelee käyttämään kaikkea suolaa mahdollisimman vähän.

Suolaksi paras valinta on jodioitu mineraalisuola.

– Mineraalisuola on ainut muista poikkeava suola. Siinä osa natriumista on korvattu muilla mineraaleilla, kuten kaliumilla tai magnesiumilla, jotka eivät nosta verenpainetta kuten natrium.

Myös jodi on terveydelle välttämätöntä, sillä liian vähäinen jodin saanti lisää esimerkiksi kilpirauhasen liikakasvun eli struuman riskiä.

Erikoissuoloista saattaa puuttua jodi kokonaan.

– Varsinkin silloin, jos valmistaa paljon ruokia itse, käytetyn suolan jodipitoisuudella on merkitystä, Pusa sanoo.

10 tapaa vähentää:

1. Valitse leipä ja leivänpäälliset vähäsuolaisempina.

Leipä on keskeisimpiä yksittäisiä ruokaryhmiä, joista suolaa saadaan. Yksinkertainen ohje suolan vähentäjälle on valita Sydänmerkki-tuotteita.

2. Osta liha ja kala suolaamattomina.

Marinoiduissa ja maustetuissa liha- ja kalatuotteissa on usein runsaasti suolaa. Mausta mieluummin itse yrteillä, pippureilla ja vähemmällä suolalla.

3. Jätä runsassuolaiset herkut harvempiin juhlahetkiin.

Esimerkiksi pizzat, sipsit, meetvursti sekä home- ja fetajuustot sisältävät usein runsaasti suolaa. Ne myös opettavat mieltymään suolaiseen ruokaan.

4. Valitse valmisruokahyllyltä Sydänmerkki-tuote.

Se tarkoittaa, että ruoassa on vähemmän suolaa kuin saman elintarvikeryhmän muissa tuotteissa.

5. Pienennä ruokaohjeen suolan, liemikuution tai soijakastikkeen määrää.

Vähennä määrää aluksi neljänneksellä. 1 ml:n mittalusikka auttaa hallitsemaan ja pikku hiljaa vähentämään suolan määrää.

6. Tarkista mausteseosten, -tahnojen ja -kastikkeiden suolapitoisuudet.

Korvaa ne suolattomilla mausteilla ja yrteillä. Hapokkuus ja makeus korostavat suolan makua, joten esimerkiksi sitruuna, tomaatti ja makeat kasvikset vähentävät suolan tarvetta.

7. Osta säilötyn sijaan tuoretta.

Vaihda säilötyt ruoat, kuten esimerkiksi kasvikset ja tonnikala, mieluiten käsittelemättömiin.

8. Ripottele kevyesti suolaa vasta valmiin ruoan pinnalle.

Jätä suola ja suolaa sisältävät mausteet pois ruokaa valmistaessa. Suola maistuu voimakkaammin ruoan pinnalle ripoteltuna kuin ruokaan sekoitettuna, joten saat makua vähemmällä suolan lisäämisellä.

9. Tilaa ravintolassa ruoka vain kevyesti suolattuna tai suolaamattomana.

Jos ruoka maistuu liian suolaiselta, anna siitä rohkeasti palautetta.

10. Älä haksahda trendisuoloihin.

Niiden suolapitoisuus on lähes sama kuin tavallisen suolan.

Lähde: Sydänliitto

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?