Syötkö munan päivässä? Sekin saattaa olla liikaa - Terveys - Ilta-Sanomat

Syötkö munan päivässä? Sekin saattaa olla liikaa

Kananmunaa voi ja kannattaa syödä, mutta käyttö on hyvä pitää kohtuullisena ylistyspuheista huolimatta, ravitsemusterapeutti linjaa.

Julkaistu: 31.1.2019 16:00

Ruoan kolesteroli nostaa noin kolmasosalla suomalaisista muita tehokkaammin veren haitallista LDL-kolesterolipitoisuutta.

Kananmunaa on viime aikoina alettu pitää jopa superruokana, jota voi syödä kuinka paljon tahansa – vaikka sen keltuaisen kolesterolipitoisuus on tunnettu pitkään.

Ravitsemussuositusten mukaan kananmuna on hyvä ja monipuolinen proteiinin lähde. Suosituksessa kuitenkin todetaan, että kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin 3–4 kappaleeseen viikossa, koska siinä on runsaasti kolesterolia.

Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa kertoo, että kun aikoinaan huomattiin kolesterolin olevan keskeinen sydän- ja verisuonitautien riskitekijä, alettiin kiinnittää huomiota ruoan kolesteroliin.

– Tästä on tutkimusmaailma tullut eteenpäin. Nykyään ruokavaliossa tärkeimpänä tekijänä veren kolesterolin suhteen pidetään rasvan laatua, eli tyydyttyneen ja tyydyttymättömän rasvan suhdetta, ja ruoan sisältämä kolesteroli tulee kakkosena kuidun ohella.

Tätä ei kuitenkaan pidä tulkita niin, ettei kananmunan kolesterolilla olisi merkitystä.

– Yksilöllisen perimän vuoksi joillakin ruoassa oleva kolesteroli imeytyy hanakammin ja nostaa tehokkaammin veren haitallista LDL-kolesterolipitoisuutta kuin toisilla. Tällaisia henkilöitä on noin kolmasosa suomalaisista.

Pusa kehottaa pohtimaan ruokavaliota, jos veren LDL-kolesteroli on kohonnut, on alttius sepelvaltimotaudille tai on jo todettu valtimotauti.

– Tällaisissa tapauksissa ruoan kolesteroliakin pitää ilman muuta vähentää.

”Ei ole tavatonta, että joku syö 15 munaa viikossa”

Munakas on suosittu aamiainen, koska se pitää kylläisenä. Jos munakas kuuluu päivittäiseen ruokavalioon, kananmunia tulee kuitenkin helposti syötyä turhan suuri määrä viikossa.

– Ei ole tavatonta, että joku syö 15 munaa viikossa. Saatetaan tehdä päivittäin kolmen munan munakas. Se on jo hyvin kaukana keskiarvosta, joka suomalaisilla on 3–4 kananmunaa viikossa.

Pusa muistuttaa, että kananmunan valkuaisessa kolesterolia ei ole.

– Valkuaisia voi siksi syödä proteiininlähteenä melko vapaasti.

Jos on mieltynyt munakasaamiaiseen tai muuten käyttää paljon kananmunia, Pusa korostaa, että omista kolesteroliarvoista kannattaa olla tietoinen.

Kokeile ja mittauta kolesteroliarvosi

Samaa suosittelee myös laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen tuoreessa kirjassaan Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan (Kirjapaja).

Laatikainen kirjoittaa, että jokainen voi itse kokeilla kananmunan vaikutuksen kolesteroliarvoonsa, sillä yksilöllinen vaste on hyvin erilainen.

– Ole neljä viikkoa syömättä lainkaan kananmunia ja syö sitten neljä viikkoa joka päivä yksi kananmuna syöden muutoin samalla tavalla. Mittaamalla kolesteroliarvon molempien kokeiden jälkeen näet miten kananmuna vaikuttaa sinun kolesteroliarvoosi.

Jokaisen olisi hyvä tietää omat arvonsa.

– Tässä on hyvä syy mittauttaa kolesteroliarvosi, jos et sitä tiedä ja olet halukas lisäämään kananmunien käyttöä, Laatikainen kirjoittaa.

Pysyttele kohtuudessa ylistyspuheista huolimatta

Laatikainen ottaa kirjassaan kantaa myös kananmunan superruoan maineeseen. Hän huomauttaa, että tavanomaisella kulutusmäärällä kananmuna ei ole mitenkään poikkeuksellisen ravinteikas.

Kananmunan ei myöskään ole vakuuttavasti osoitettu vähentävän minkään kroonisen sairauden riskiä – toisin kuin esimerkiksi pähkinöiden, kalan ja kasvisten runsaan käytön.

– Kananmunaa voi ja kannattaa syödä. Suosittaisin kuitenkin pitämään käytön kohtuullisena huolimatta ylistyspuheista. Ole kananmunan käytön suhteen varovainen, jos sinulla on kohonnut kolesteroli, Laatikainen tiivistää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?