Suomalainen istuu tai makaa 9 tuntia päivästä – ”20 askelta vessaan saa lihaksemme hereille ja perusaineenvaihdunnan käyntiin”

Jo vessassa käyminen tai kahvin hakeminen tauottaa riittävästi istumista, sanoo UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari.

17.1.2019 11:49

Ennenaikaisen kuoleman riski vähenee 17 prosenttia, kun vaihtaa päivittäin puoli tuntia istumista puoleen tuntiin seisomista.

Vielä parempi, jos kävelee. Silloin riski vähenee jopa 35 prosenttia.

Tämä selviää tuoreesta amerikkalaistutkimuksesta.

UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari pitää tutkimustulosta tolkullisena.

– Viime aikoina on saatu lisää todisteita siitä, että istumisen välttämisellä on selkeät terveysvaikutukset. Seisominen kiihdyttää aineenvaihdunnan puolitoistakertaiseksi.

Istumisella ja muulla paikallaanololla on yhteys useiden pitkäaikaissairauksien ilmaantumiseen, kuten valtimosairauksiin ja diabetekseen.

Palaverin voi hoitaa istuen - tai seisten.

Liikkuminen ei riitä

Paikoillaan jököttäminen vaikuttaa terveyteen, vaikka muu arkiliikunta olisi kunnossa, Vasankari sanoo.

Edes päivittäisellä työmatkakävelyllä tai -pyöräilyllä ei voi täysin neutraloida istumisen tuhoja.

– Ammattiurheilijan ei tarvitse olla huolissaan istumisestaan, mutta meidän muiden kuolevaisten täytyy. Pitäisi liikkua pari tuntia päivässä, ettei istuminen vaikuttaisi terveyteen.

Tämä johtuu Vasankarin mukaan siitä, että istuminen ja vähäinen liikunta ovat kaksi erilaista terveyttä rapauttavaa riskitekijää.

– Molempia pitäisi tarkkailla: tuleeko meille täyteen minimisuositus 2,5 tunnin viikkoliikunta-annos ja ettemme istuisi niin paljon.

Jo pieni keskeytys istumiseen on eduksi.

Jopa yhdeksän tuntia päivässä

Istuminen on suomalaisten pahe, jota on vaikeaa mitata. Vasankari kertoo, että ihmiset arvioivat istumisensa usein alikanttiin.

UKK-instituutin väestötutkimusten mittausten mukaan suomalaiset aikuiset istuvat tai makaavat noin 9 tuntia päivässä.

Siksi jo pieni keskeytys istumiseen puolen tunnin välein riittää, Vasankari sanoo.

– Kaksikymmentä askelta vessaan ja takaisin saa lihaksemme hereille ja perusaineenvaihdunnan käyntiin.

Vasankarilla on tapana laskea leikkiä luentosalissa, että opiskelijoiden tulisi käydä tauolla keittiössä.

– Joskus kannattaa mennä katsomaan, onko jääkaapissa valo. Tunti sitten oli, mutta onko vieläkin?

Vasankarista on tärkeää, että sekä liikkuminen, että istumisen tauottaminen tapahtuvat ihmisen arjen ehdoilla.

– Ihmisen pitää itse käyttää niitä tapoja ja tottumuksia, jotka kullekin meistä parhaiten sopii. Ei tarvitse uida, jos se maistuu tylsältä. Eikä tarvitse välttämättä tehdä mitään kummajaista työpäivän aikana.

Pitkin päivää tulisi olla hänen mukaansa rutiineja, joihin tulee mentyä helposti mukaan. Hissin voi vaihtaa portaisiin tai pitää kokous seisten.

Vastuu arjen ratkaisuista ei ole pelkästään yksilöillä, vaan myös yhteisöillä, Vasankari sanoo.

– Tiedän organisaatioita, joissa kahvihuone on rakennettu viimeisimpään nurkkaan, jotta työntekijät saisivat askelia.

Vähennä näin tuoliaikaa

  1. Nouse ylös ja käy vessassa, hae kahvia tai vaihda kuulumiset lyhyesti seisten. Pidä työpalaveri seisten.

  2. Jää kyydistä kauempana. Kävele muutama pysäkinväli tai jätä auto kauemmas parkkiin.

  3. Suosi portaita, vältä hissiä.

  4. Hyödynnä oma aika. Käy lenkillä samalla kun lapset ovat omissa harrastuksissaan.

  5. Tekniikka auttaa. Tarkkaile liikkumistasi askelmittarilla ja käytä puhelimessa applikaatiota, joka käskee nousta välillä jaloittelemaan.

Vinkit antoi UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori Tommi Vasankari

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?