Terveys

Aikuisten suomalaisten ruokavalio kaukana suosituksista – katso, syötkö itse niiden mukaisesti

Julkaistu:

Ravitsemus
Suomalaiset saavat liian vähän hiilihydraatteja ja kuituja, kertoo FinRavinto 2017 -tutkimus.
Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään liian vähän, punaista ja prosessoitua lihaa taas liian paljon. Suomalaisten aikuisten syömiset ovat kaukana ravitsemussuosituksista, muistuttaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Viidesosa aikuisista saa ruoasta liian vähän tiettyjä vitamiineja.

Toisaalta hyvääkin kehitystä on nähtävissä. Kuidun ja D-vitamiinin saanti on lisääntynyt ja sakkaroosin saanti vähentynyt. Useita vitamiineja, kuten E-vitamiinia, niasiinia ja B12-vitamiinia sekä kivennäisaineita, kuten kaliumia, seleeniä ja sinkkiä, saadaan tarpeeseen nähden riittävästi.

Aikuiset syövät tai juovat keskimäärin seitsemän kertaa päivässä.


Naiset syövät terveellisemmin kuin miehet – parantamisen varaa on silti

Naisten ruokavalio on lähempänä suosituksia kuin miesten ruokavalio.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ravitsemussuositusten mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä. Miehistä vain 14 prosenttia ja naisista 22 prosenttia syö suosituksen mukaisesti.

Punaista ja prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, makkaroita ja nakkeja suositellaan käytettäväksi enintään 500 grammaa viikossa. Miehistä jopa 79 prosenttia ylittää suosituksen, naisista 26 prosenttia.

Miesten keskimääräinen ruokavalio sisältää energiaan suhteutettuna enemmän rasvaa, tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa verrattuna naisten ruokavalioon. Naisten ruokavalio puolestaan sisältää miehiä enemmän muun muassa hiilihydraatteja, kuitua, A-, E-, ja C-vitamiinia, folaattia, kaliumia ja magnesiumia.

Miehillä ravintoaineiden lähteinä ovat useammin liha, lihavalmisteet, rasvat sekä viljavalmisteet. Naiset puolestaan saavat ravintoaineensa useammin maitovalmisteista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä palkokasveista, pähkinöistä tai siemenistä.

Liikaa rasvaa, liian vähän hiilihydraatteja

FinRavinto-tutkimuksen mukaan väestöstä 35 prosenttia saa ruokavaliostaan liikaa rasvaa.

Suositusten mukaan tyydyttyneiden rasvahappojen saannin tulisi olla alle 10 prosenttia päivän energiasta. Vain viisi prosenttia aikuisista saavuttaa suosituksen.

Ruokavalion rasvan laatua parantaisi tyydyttyneiden rasvahappojen korvaaminen tyydyttymättömillä. Tyydyttymätöntä rasvaa on erityisesti kasviöljyissä, kasviöljypohjaisissa levitteissä, pähkinöissä, siemenissä sekä kalassa ja kananlihassa. Tyydyttynyttä rasvaa saadaan sen sijaan esimerkiksi voipohjaisista levitteistä, juustosta, lihasta ja makkaroista.


Hiilihydraattien ja kuidun saanti on riittämätöntä yli 70 prosentilla aikuisista. Proteiinia suomalaiset saavat pääosin riittävästi tai runsaasti. Yli kaksi kolmasosaa tulee eläinproteiinista, kuten lihasta, kalasta ja maitovalmisteista.

– On aika kohdistaa huomio erityisesti elintarvikevalintoihin ruokavalion hiilihydraatin, rasvan ja proteiinin laadun korjaamiseksi. Kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljatuotteita tulisi syödä riittävästi. Punaisen ja prosessoidun lihan sijaan voi valita kalaa, vaaleaa lihaa tai palkokasveja. Annoskoon tulisi olla kullakin aterialla sopiva, muistuttaa erikoistutkija Niina Kaartinen THL:n tiedotteessa.

Liian vähän vitamiineja

D-vitamiinin saanti ruoasta on lähes kaksinkertaistunut 10 vuodessa. Silti 14 prosenttia miehistä ja 30 prosenttia naisista saa sitä ravinnosta liian vähän.

Vähintään viidesosa aikuisista ei saa ruoasta A- ja D-vitamiineja sekä folaattia ja B1-vitamiinia (tiamiinia) keskimääräiseen tarpeeseen verrattuna riittävästi. Lisäksi noin joka viides mies saa ruoastaan liian vähän C-vitamiinia ja eli B2-vitamiinia (riboflaviini).

Ravintolisiä käyttää yli puolet miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista. Tämä on THL:n mukaan osin tarpeetonta.

Monet ravintolisiä käyttävät saavat jo syömästään ruoasta vähintään yhtä paljon vitamiineja ja kivennäisaineita kuin ne, jotka eivät käytä lisiä. Ensisijaiseksi ravintoaineiden lähteeksi suositellaan monipuolista ruokaa.
Yhdeksän kymmenestä aikuisesta saa liikaa suolaa, miehistä lähes jokainen.
Tiedot selviävät FinRavinto 2017 -tutkimuksesta. Siinä selvitettiin Suomessa asuvien 18–74-vuotiaiden elintarvikkeiden kulutusta ja ravintoaineiden saantia.

Ravitsemus Suomessa – hyvää ja huonoa

HYVÄÄ
  • Aamupala, lounas ja päivällinen ovat aterioinnin kivijalat
  • D-vitamiinin ja kuidun saanti on lisääntynyt
  • Useita vitamiineja ja kivennäisaineita saadaan riittävästi
  • Jodin saanti on riittävää suurella osalla aikuisista
  • Vesijohtovesi on suosittu janojuoma
HUONOA
  • Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään liian vähän
  • Punaista ja prosessoitua lihaa syödään liian paljon
  • Suolaa käytetään liikaa
  • Kuidun lähteitä on ruokavaliossa liian vähän
  • Tyydyttyneet rasvahapot vievät tilaa hyödyllisemmiltä ravintoaineilta
Lähde: THL, FinRavinto 2017

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt