Salakavala metabolinen oireyhtymä on Suomessa hurjan yleinen – jos 3 asiaa toteutuu, se on todennäköisesti sinullakin

Julkaistu:

Terveys
Metabolisella oireyhtymällä on linkki moniin sairauksiin, kuten rasvamaksaan.
Tunnetko termin metabolinen oireyhtymä? Se on aineenvaihduntaan liittyvä vakava terveysriski – ja varsin yleinen Suomessa.

Tarkalleen ottaen metabolinen oireyhtymä on tila, jossa terveyttä uhkaa joukko eri tekijöitä. Salakavalaksi oireyhtymän tekee se, että oireet eivät aina ole kovinkaan selvät.

Jos näistä viidestä toteutuu kolme, kyseessä on metabolinen oireyhtymä:
  1. Jos olet mies ja vyötärönympäryksesi on yli 100 cm / jos olet nainen ja vyötärönympäryksesi on yli 90 cm
  2. Triglyseridien eli rasvojen määrä veressä on suurentunut (yli 17 mmol/l)
  3. Hyvän kolesterolin (HDL-kolesteroli) määrä on pienentynyt (alle 1,0 mmol/l miehellä ja alle 1,3 mmol/l naisella)
  4. Verenpaine on koholla (130/85 tai enemmän)
  5. Yöpaaston jälkeen otettu verensokeri on ylärajoilla tai kohonnut (yli 5,7 mmol/l)
Terveyskirjaston mukaan näillä kriteereillä tarkasteltuna metabolinen oireyhtymä on yli kolmasosalla miehistä ja naisista yli neljäsosalla.

Syyt ja seuraukset

Metabolinen oireyhtymä juontaa juurensa rasvan kertymisestä vatsaonteloon ja maksaan. Se vaikuttaa kehon aineenvaihduntaan.

Etenkin keskivartalolihavuus altistaa metaboliselle oireyhtymälle, samoin niukasti kuitua sisältävä ruoka ja runsas alkoholinkäyttö. Myös muun muassa pitkäaikainen stressi ja kortisoliaineenvaihdunnan häiriöt on yhdistetty oireyhtymän kehittymiseen.

Metabolisella oireyhtymällä on linkki moniin sairauksiin. Se on esimerkiksi tärkein syy vakaviin maksaongelmiin Suomessa, kertoo sisätautiopin professori tässä jutussa.

Oireyhtymä nostaa esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien sekä kakkostyypin diabeteksen riskiä. Sairauksien riski riippuu siitä, kuinka vaikea metabolinen oireyhtymä on.

Laihdutus auttaa

Laajentuneen vyötärön kaventaminen on metabolisen oireyhtymän ensisijainen hoitokeino. Painon putoamisen myötä rasva poistuu maksasta, verensokeri laskee, hyvä kolesteroli nousee, veren triglyseridi-arvo laskee ja verenpaine alenee.

Perusterveellinen ruokavalio, painon pysyminen normaalin rajoissa sekä liikunta auttavat oireyhtymän ehkäisyssä. Tutkimuksen mukaan jo alle tunti kuntosalitreeniä viikossa pienensi riskiä sairastua metaboliseen oireyhtymään 27 prosentilla.
Lähteitä: Terveyskirjasto, Aikakauskirja Duodecim

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt