Terveys

Moni syö liikaa kipulääkkeitä – Panacodin kirjoittaminen on kahdeksankertaistunut, varoittaa lääkäri

Julkaistu:

Kipu
Kipulääkkeitä syödään runsaasti, vaikka vain joka kolmas kivusta kroonisesti kärsivä saa niistä riittävästi apua.
Suomessa käytetään runsaasti kipulääkkeitä siihen nähden, että Käypä hoito -suosituksen mukaan lääkkeettömät hoidot ovat ensisijaisia kipupotilaan hoidossa.

– Kelan tiedot lunastetuista resepteistä kertovat, että Suomessa käytetään pelkästään kipulääke Panacodia 43 miljoonaa tablettia vuodessa. Sen kirjoittaminen on kahdeksankertaistunut vuodesta 2008, sanoo lääkäri ja kipututkija, dosentti Helena Miranda.

Suosituksen mukaan lääkkeettömiä hoitokeinoja tulisi käyttää aina, kun se on mahdollista. Lääkkeettömiä hoitoja ovat esimerkiksi liikunta, terapeuttinen harjoittelu, kognitiivis-behavioraalinen terapia sekä fysikaaliset hoidot, kuten kylmä- tai lämpöhoito ja TNS-hoito eli hermostimulaatio.

Mikäli lääkkeettömät hoidot eivät yksin riitä, niihin liitetään kipulääkitys.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Selkäkipu on suomalaisilla yleisintä

Tavallisin pitkittynyt kipu, josta suomalaiset kärsivät, on selkäkipu.

– Hyvin yleisiä ovat myös niskakivut sekä olkapää-, polvi- ja lonkkakivut, eli isojen nivelten kivut. Migreeni on tavallista myös, Miranda luettelee.

Yhdellä ihmisellä voi myös olla useita eri kipualueita, tai hän voi kärsiä laaja-alaisesta kipuoireesta kuten fibromyalgiasta.

– Itse asiassa kipu on yleisempää kuin flunssa, Miranda sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kun analysoin suuria suomalaisia väestötutkimuksia, havaitsin, että kuukauden aikana kahdella kolmasosalla työssä käyvistä oli ollut jotakin kipua. Puolella kipua kokeneista sitä oli ollut useammalla kuin yhdellä alueella.

– Flunssa ei tavallisesti ole näin yleistä.

Lääkkeettömille hoidoille on valtava tarve

Miranda on huomannut, että Suomessa on jyrkkääkin vastakkainasettelua kipulääkkeiden ja lääkkeettömien hoitokeinojen välillä.

– En koskaan sano, ettei ikinä tarvita lääkkeitä, hän korostaa.

– Jotkut tarvitsevat lääkkeitä enemmän ja toiset vähemmän, mutta kyllä meidän täytyy nähdä, millä muilla tavoilla kipua voi ottaa haltuun. Se on kipupotilaiden etu.

Miranda sanoo tilastojen osoittavan, että lääkkeettömille hoidoille on valtava tarve.

– Vain joka kolmas kivusta kroonisesti kärsivä saa riittävästi apua lääkkeistä. Riittävä apu tarkoittaa sitä, että kipu lievittyy noin 30–50 prosenttia.

”Aivoissa on paras lääkekaappi kivunhoitoon”

Lääkkeettömillä hoitokeinoilla lääkkeiden tehoa voidaan vahvistaa ja pitää lääkeannos mahdollisimman pienenä. Hoidot toimivat siksi, että ne tutkitusti vaikuttavat omaan, sisäiseen kivunsäätelyjärjestelmään.

– Koko ajan tulee lisää tutkimusnäyttöä siitä, että lääkkeettömillä hoitokeinoilla pystytään vaikuttamaan aivotasolla. Niillä saadaan kivunsäätelyjärjestelmä aktivoitumaan ja tuottamaan kivunlievitystä.

Miranda kertoo, että kun aivoille annetaan mahdollisuus, ne pystyvät tuottamaan morfiinin kaltaisia aineita, oksitosiinia ja dopamiinia, kipua lievittämään.

– Aivoissa on paras mahdollinen lääkekaappi kivunhoitoon. Lääkkeettömät hoitokeinot perustuvat siihen, että ne avaavat tämän aivojen oman lääkekaapin.

Britanniassa pohditaan kulttuurireseptejä

Maailmalla lääkkeettömät kivunhoitokeinot ovat suuren mielenkiinnon kohteena.

– Britannian julkinen terveydenhuoltojärjestelmä NHS miettii parhaillaan kulttuurireseptejä eli sitä, että yhtenä kivunhoitokeinona ruvettaisiin suosittelemaan taide- ja kulttuuritoimintaa.

Mirandalla on kroonisesta kivusta ja sen lääkkeettömästä hoidosta myös omakohtaista kokemusta.

– Aiemmin tein pitkää päivää ja kotiin tullessa saatoin herkästi ottaa Buranan ja mennä lepäilemään.

Sitten Miranda päätti, ettei aina hoida kipua lääkkeellä vaan yhdisti useamman lääkkeettömän hoitokeinon.

– Laitoin selkääni itsehoitoon tarkoitetun TNS- eli hermostimulaatiolaitteen ja kuulokkeisiin lempimusiikkia soimaan ja lähdin koiran kanssa lenkille. Kävellessä tein vielä tietoisuusharjoittelua.

– Tällä yhdistelmällä huomasin, että Buranan tarve väheni aivan huomattavasti jopa 15 minuutissa.

8 lääkkeetöntä keinoa kivunlievitykseen

1. Vaali unta

Kroonista kipua potevalla jo yksikin huonosti nukuttu yö lisää seuraavan päivän kipuherkkyyttä. Lisäksi viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että uniongelmat moninkertaistavat riskin laaja-alaisen kipuoireilun puhkeamiseen myöhemmin elämässä. Jos kärsit uniongelmista, pyydä lääkäriltä, että niitä ryhdyttäisiin hoitamaan ja luo itse itsellesi mahdollisimman rauhalliset olosuhteet nukkumiseen.

2. Kehitä myönteisyyttä

Kielteiset ajatukset vahvistavat kipukokemusta, kun taas nauraminen tuottaa lisää endorfiinia, joka on aivojen oma kipulääke. Nauru auttaa paljon, mutta sen vaikutusaika on lyhyt. Pitkäkestoisempi vaikutus kipuun on myönteisyydellä, realistisella optimismilla sekä hyväntuulisella elämänasenteella.

3. Kosketa ja tule kosketetuksi

Kosketus ja hieronta rauhoittavat elimistöä ja vähentävät stressihormoni kortisolin eritystä. Kosketuksen kipua lievittävä vaikutus etenee hermoston kautta, sillä ihon alla on hermosyitä, jotka välittävät kipua ja kosketusta. Jos polvi on kipeä, terveen kohdan hierominen polven yläpuolelta aktivoi hermosyyt, ja samalla kipusignaalien ”portti” sulkeutuu. Kaikista kosketuksen muodoista seksi vähentää kipua erityisen tehokkaasti, sillä se lisää hyvää oloa tuottavien hormonien määrää elimistössä.

4. Voimaannu musiikista

Eniten tutkimusnäyttöä taiteen ja kulttuurin vaikutuksesta kipuun on saatu musiikista. Lempimusiikki voi lievittää kroonista kipua parhaimmillaan 25 prosenttia. Vaikutus näyttää syntyvän siitä, että musiikki vahvistaa kipusignaalia estävien kipuratojen toimintaa. Tämän työkalun hyvä puoli on myös se, että jos voimat eivät riitä muuhun, musiikkia yleensä jaksaa kuunnella.

5. Hanki lemmikki

Lemmikkieläimen silittäminen lisää oksitosiinin tuotantoa, joka on yksi kipua lievittävistä hormoneista. Vielä enemmän oksitosiinia erittyy eläintä silmiin katsomalla. Jos hankit koiran, se tarkoittaa että tulet kävelemään joka päivä – ja myös liikunta on kipua lievittävä keino.

6. Lopeta tupakointi

Tupakoinnilla on monenlaisia biologisia vaikutuksia, joiden tiedetään lisäävän riskiä kipuoireiden kroonistumiseen ja kivun pahenemiseen. Tupakoinnin lopettaminen myös lisää tutkitusti hyväntuulisuutta.

7. Joogaa säännöllisesti

Eniten on tietoa joogan vaikutuksesta selkäkipuihin, ja tutkimusten mukaan sitä voi suositella täydentävänä hoitomuotona krooniseen selkäkipuun. Migreenissäkin joogasta on hyötyä, vaikka se on yksi pahimmista kivuista. Joogaa ei tarvitse harrastaa tuntikausia päivässä vaan puolikin tuntia riittää – oleellista on säännöllisyys.

8. Ole tietoisesti läsnä

Tuoreen tutkimuskatsauksen mukaan mindfulness eli tietoisuusharjoittelu paitsi vähentää kroonisen kivun voimakkuutta myös auttaa kivun hyväksymisessä.

Lähde: Helena Miranda: Ota kipu haltuun (Otava)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt