Terveys

Maito on pilattu teollisella prosessoinnilla ja 3 muuta muotiväitettä ruoasta – ”Pötypuhe tuntuu uppoavan paremmin kuin koskaan ennen”

Julkaistu:

Ruokavalio
Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen sanoo, ettei ravitsemussuosituksia voi syyttää suomalaisten lihomisesta ja sairastavuudesta, koska suosituksia ei edes noudateta.
Ravitsemus ja erilaiset ruokavaliot kiinnostavat enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin. Ilmiön kääntöpuoli on, että tutkitun tiedon ohella myös perusteettomat uskomukset ja harhaluulot ruoan terveellisyydestä tai epäterveellisyydestä elävät sitkeästi.

– Ruokavalioon liittyy yliuskoa ja ylilyöntejä siksi, että se on niitä harvoja asioita, jotka ovat konkreettisesti omissa käsissä, sanoo uutuuskirjan Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan (Kirjapaja) tekijä, laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.
Erilaisia ruokavaliovillityksiä ja ravitsemustrendejä tulee ja menee, ja erityisesti sosiaalisessa mediassa myös monet tieteellistä pohjaa vailla olevat uskomukset leviävät helposti.

– On paradoksaalista, että aikakautena, jolloin tutkittu tieto ja faktat ovat entistä helpommin kaikkien saatavilla, pötypuhe tuntuu uppoavan paremmin kuin koskaan ennen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Aika testaa ravitsemustrendit”

Laatikaisen vinkki on suhtautua uusiin ruokavaliotrendeihin maltilla.

– Ennen kuin lähtee uusiin ravitsemusvillityksiin mukaan, kannattaa muistaa miten muotiruokavalioita on tullut ja mennyt.

Ajan patina on hyvä testi.

– Aika testaa kaikki ravitsemustrendit, ja ne jotka ovat hyviä, jäävät elämään. Tutkimustietokin karttuu koko ajan, ja osoittaa, mistä on etua ja hyötyä.

Kokonaisuus merkitsee enemmän kuin yksittäiset ruoka-aineet

Oli ruokavalio mikä tahansa, Laatikainen muistuttaa, että kokonaisuus merkitsee aina enemmän kuin yksittäiset ruoka-aineet.

– On mielenkiintoista puhua mustikan antosyaaneista ja kauran erinomaisista ominaisuuksista, sillä ihmisiä kiinnostavat yksittäiset ruoat.

– Suurempi asia on kuitenkin se, että ylipäätään syötäisiin paljon kasviksia sekä täysjyväviljaa valkoisen viljan sijaan, Laatikainen sanoo.

Näin laillistettu ravitsemusterapeutti oikaisee harhaluuloja:

Väite 1: Ravitsemussuositukset ovat roskaa

Ravitsemussuositukset ovat viime vuosina joutuneet kovan arvostelun kohteeksi, ja niitä on väitetty syylliseksi muun muassa suomalaisten lihomiseen ja sairastavuuteen.

Reijo Laatikainen muistuttaa, että todellisuudessa ani harva suomalainen syö suositusten mukaan.

 

Ravitsemussuosituksia ei voi syyttää, koska niitä ei edes noudateta.

Pohjoismaiden ministeriöneuvoston tutkimuksen mukaan noin 18 prosenttia suomalaisista syö melko tai todella terveellisesti eli noudattaa suosituksia.

Kansainvälisessä vertailussa suomalaisten ruokatottumukset ovat terveellisyydeltään vain keskitasoa: asteikolla 0–100 suomalaiset saavat keskimäärin noin 50 pistettä.

– Toisin sanoen, vaikka suomalaiset käyttävät margariinia sekä syövät enemmän kasviksia ja hedelmiä kuin vuosikymmenet sitten, niin suuri osa meistä syö edelleen varsin epäterveellisesti, Laatikainen sanoo kirjassa.

– Ravitsemussuosituksia ei voi siten syyttää, koska niitä ei edes noudateta, hän huomauttaa.

Laatikainen muistuttaa, että useissa laajoissa väestötutkimuksissa ravitsemussuositusten mukaisen ruokavalion noudattamisen on osoitettu liittyvän pienempään syövän, sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diabeteksen, muistisairauksien sekä masennuksen riskiin.

Väite 2: Välttele gluteenia ja terveytesi kukoistaa

Gluteenipitoisten viljojen on väitetty aiheuttavan muun muassa lihavuutta, diabetesta, syöpää, masennusta, suolistotulehduksia ja dementiaa. Tämä johtuisi muun muassa siitä, etteivät ihmisen geenit ole tottuneet vuosituhansien aikana gluteeniin.

Laatikainen kehottaa tämän väitteen kohdalla ajattelemaan isovanhempia ja heidän vanhempiaan.

– Mitä he mahtoivat Suomessa syödä? Tietenkin vehnää, kauraa, ohraa ja ruista. Viime vuosisadan alussa Suomessa ei ollut lihavuusongelmaa eikä diabetesta siinä mittakaavassa kuin nykyisin.

Herkkävatsaisille gluteenipitoiset viljat voivat olla ongelmallisia.

– Niin sanotusta ärtyvästä suolesta kärsivät saattavat hyötyä merkittävästi viljojen käytön lopettamisesta tai vähentämisestä, mutta syy ei ole useiden pätevien tutkimuksien mukaan niinkään gluteenissa vaan viljojen kuiduissa, erityisesti fruktaaneissa.

Fruktaanit kuuluvat FODMAP-hiilihydraatteihin, jotka tutkitusti voivat lisätä vatsaoireita.

Väite 3: Maito on pilattu teollisella prosessoinnilla

Usein esiintyvä väite on, että teollinen maidon käsittely vähentää maidon hivenaine-, mineraali- ja vitamiinipitoisuutta ratkaisevasti.

 

Monista sosiaalisessa mediassa esitetyistä väitteistä huolimatta maidon pastörointi on siis tänäkin päivän tarpeellista.

– Asiaa on tutkittu, ja on todettu, että hivenaineiden ja mineraalien määrä ei vähene maidon prosessoinnissa. Esimerkiksi magnesiumia, kalsiumia ja seleeniä on prosessoidussa maidossa yhtä paljon kuin raakamaidossa. Vitamiinipitoisuudet säilyvät myös erittäin hyvin.

Pastöroinnin eli lämpökäsittelyn tarkoitus on poistaa ja estää haitallisten bakteerien kasvu maidossa, jotta ihmiset eivät sairastuisi.

– Monista sosiaalisessa mediassa esitetyistä väitteistä huolimatta maidon pastörointi on siis tänäkin päivän tarpeellista. Maidon tuotantoketju on altis pilaantumiselle.

Väite 4: Paleoruokavalio on terveellinen, koska niin on syöty vuosituhannet

Nettikeskusteluissa väitetään usein, ettemme ole sopeutuneet geeneiltämme viljoihin emmekä maitotaloustuotteisiin, ja siksi niitä olisi välteltävä. Ratkaisuksi esitetään paleodieettiä, joka on viljaton ja maidoton, ja jossa vältetään papuja sekä teollisesti prosessoituja ruokia, kuten sokeria ja margariinia. Lihaa syödään runsaasti, paleogurut saattavat suosittaa jopa puolen kilon liha-annosta päivässä.

 

Paleoruokavalioon liittyvästä margariinin, rypsiöljyn tai palkokasvien välttelystä ei yleensä ole hyötyä

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että kivikauden ihminen on syönyt sitä, mitä hän on sattunut suuhunsa saamaan. Esimerkiksi viljoja ihminen on käyttänyt jo kivikaudella. Ruokavalio on vaihdellut vuosituhansien aikana asuinpaikan mukaan paljon.

– Viljan ja sokerin poisjättäminen voi kyllä auttaa voimaan paremmin, varsinkin jos pääasiallinen viljan lähde on aiemmin ollut valkoinen höttöhiilari, Laatikainen toteaa.

– Paleoruokavalioon liittyvästä margariinin, rypsiöljyn tai palkokasvien välttelystä ei yleensä ole hyötyä – vaan päinvastoin, jos samaan aikaan lisätään punaisen lihan, kookosöljyn ja suolan käyttöä.

Lähde: Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan, Kirjapaja, 2018.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt