Näin selvität parissa viikossa, oletko herkkävatsainen - Terveys - Ilta-Sanomat

Näin selvität parissa viikossa, oletko herkkävatsainen

Ärtyvän suolen oireyhtymä on paljon yleisempi vaiva kuin laktoosi-intoleranssi tai keliakia.

Ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa jopa noin 300 000:ta suomalaista.­

3.11.2018 12:30

Niin kutsuttu herkkävatsaisuus johtuu tyypillisesti ärtyvän suolen oireyhtymästä, joka on suomalaisilla hyvin tavallinen vaiva. Sen oireita ovat turvotus, tukala olo, kipu, kaasunmuodostus ja ripuli tai ummetus.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on paljon yleisempi kuin laktoosi-intoleranssi tai keliakia, joita usein epäillään vatsavaivojen syyksi. Arvioiden mukaan ärtyvän suolen oireyhtymä vaivaa jopa noin 300 000:ta suomalaista.

Vaivaan ei ole olemassa täsmälääkettä, mutta valtaosa herkkävatsaisista voisi saada apua karsimalla ruokavaliosta fermentoituvia eli FODMAP-hiilihydraatteja.

Muuta ruokavaliota parin viikon ajaksi

Perusterve ihminen, joka kärsii vatsan turvotuksesta, voi kokeilla omin päin tiukkaakin FODMAP-rajoitusta parin viikon ajan.

– Kannattaa aloittaa hyvin laajalla rajoituksella, jolloin teho tulee esiin – jos on tullakseen, HUS:n Vatsakeskuksen gastroenterologi Markku Hillilä antoi ohjeeksi.

Hän myös korosti, että jos vatsa vaivaa jotenkin eri tavalla kuin ennen, on syytä mennä lääkäriin.

– Hälytysoireita ovat laihtuminen, kuumeilu tai se, että ulostaessa tulee verta. Sekin tulee ottaa huomioon, jos suvussa on keliakiaa tai tulehduksellisia suolistosairauksia.

Jos vaivasi johtuvat ärtyvän suolen oireyhtymästä, vaikutukset näkyvät nopeasti, kun FODMAP-hiilihydraatit on karsittu ruokavaliosta. Yleensä eron entiseen oloon huomaa jo viikon kuluessa.

Näin kokeilet FODMAP-rajoitusta oikein

FODMAP-ruokavaliossa tyypillisesti vältettäviä ruoka-aineita ovat:

  • Palkokasvit (linssit, pavut, herneet)

  • Sipulit

  • Kaalit

  • Makeiset ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia

  • Laktoosi (siirry laktoosittomiin maitotuotteisiin)

  • Vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetut viljatuotteet (leivät, hiutaleet, murot, puurot, leivonnaiset)

  • Omena, päärynä, kirsikka, luumu ja vesimeloni

  • Parsa, artisokka

  • Sienet

  1. Aloita ruokavalion kokeilu rajoittamalla laajasti ruoka-aineita. Näin FODMAP-rajoituksen teho tulee esiin, jos on tullakseen.

  2. Älä pelkästään karsi vaan korvaa. Esimerkiksi näin: vehnän ja rukiin sijaan kauraa, omenan ja päärynän tilalle sitrushedelmiä ja kaaliraasteen tilalle vihersalaattia.

  3. Kun oireet lievittyvät, palauta ruoka-aineita lautaselle. Tee se yksi kerrallaan, jotta huomaat, mikä vatsavaivoja aiheuttaa.

  4. Perusterve voi kokeilla FODMAP-rajoitusta omatoimisesti, mutta laajan rajoituksen ei ole tarkoitus pitkittyä. Jos tuntuu, että oireita aiheuttaa kovin moni ruoka-aine, varmista ruokavaliosi monipuolisuus ja turvallisuus ravitsemusterapeutilta.

  5. Lääkäriin pitää mennä, jos vatsavaivoihisi liittyy muitakin oireita kuten kuumeilua, laihtumista tai ulostaessa tulee verta.

Ärtyvän suolen oireyhtymälle on tyypillistä, että oireet aaltoilevat kuukausien tai vuosien mittaan. Jos ne katoavat, FODMAP-dieettiä ei tarvitse jatkaa.

– Nykyään suositellaan, että kieltolistaa noudatetaan vain niin kauan kuin se on tarpeen, kertoi laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?