Terveys

Yksi ruokavalio pienentää masennusriskiä – ja voi ehkä jopa hoitaa masennusta

Julkaistu:

Ravinto
Suomalaisasiantuntija pitää uusia tietoja hyvänä muistutuksena siitä, kuinka monipuolisesti terveellinen ruokavalio vaikuttaa.
Terveellinen ruokavalio on yhteydessä pienempään riskiin sairastua masennukseen, kertoo uusi kansainvälinen tutkimus.

Tiedejulkaisu Naturessa julkaistun artikkelin mukaan välimerellistä ruokavaliota tarkasti noudattavilla ihmisillä on 33 prosenttia pienempi riski sairastua masennukseen kuin niillä, jotka kaikkein epätodennäköisimmin syövät kyseisen ruokavalion mukaan.

Välimeren ruokavaliossa syödään paljon kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä ja kalaa.

Tutkimuksessa analysoitiin 41 aihepiiriä koskevaa tutkimusta. Sen mukaan prosessoidun lihan ja transrasvojen syöminen sekä alkoholin käyttö lisäävät riskiä sairastua masennukseen. Suomalaiset saavat transrasvoja paljon rasvaisista maitotuotteista, voista ja voita sisältävistä tuotteista.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Terveellinen ruokavalio vaikuttaa suoliston bakteerikantaan ja ehkäisee kehon tulehdustilaa, millä on yhteys mielenterveyteen.

Suositukset lähes samat kuin pohjoismaisessa ruokavaliossa

Tutkimustulosten perusteella masennusta voisi ehkä hoitaa ja ehkäistä ruokavaliolla.

– Mahdolliset seuraukset kansanterveydelle ovat merkittäviä, lontoolaisyliopiston psykologian ja neurotieteen luennoitsija, tohtori Brendon Stubbs kommentoi tuloksia CNN:lle.

Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori Ursula Schwab pitää tutkimusta hyvänä muistutuksena siitä, kuinka monipuolisesti terveyttä edistävä ruokavalio vaikuttaa.

Nyt julkaistussa tutkimuksessa korostettiin välimerellistä ruokavaliota, mutta sen suositukset ovat lähes samat kuin Suomessa suositeltavalla pohjoismaisella ruokavaliolla.

”Suomalaiset käyttävät öljyjä liian vähän”

Suomessa käytetään rypsi- ja rapsiöljyä oliiviöljyn sijasta. Tämä on hyvä, sillä rypsi- ja rapsiöljyssä on kahta elimistölle välttämätöntä rasvahappoa, mutta oliiviöljyssä käytännössä vain yhtä. Välimeren maissa asuvia tämä ei haittaa, sillä he saavat tarpeellisia rasvahappoja saksanpähkinöistä, siemenistä ja merenelävistä.

Schwabin mukaan suomalaisille tärkeintä on, että ruokavaliossa ylipäänsä on öljyä – vaikka sitten oliiviöljyä.

– Yleensä suomalaiset käyttävät öljyjä liian vähän.

Terveellisesti syövät elävät muutenkin terveellisesti

Pohjoismaisessa ruokavaliossa suositellaan Välimeren maita enemmän maitotuotteita. Schwabin mukaan tämä ei ole terveyden kannalta ongelma, jos maitotuotteista valitsee rasvattoman tai vähärasvaisen vaihtoehdon ravitsemussuositusten mukaisesti.

Uutta tutkimusta on kritisoitu siitä, ettei sen perusteella voi osoittaa suoraa syy–seuraussuhdetta ruokavalion ja masennusriskin välille. Terveellisesti syövät yleensä myös liikkuvat paljon ja välttävät päihteitä, mikä sekin vähentää riskiä sairastua masennukseen.

Siitä tutkijat ovat kuitenkin yksimielisiä, että terveellinen ruokavalio edistää eri tavoin myös psyykkistä terveyttä. Pohjoismaisen ja välimerellisen ruokavalion on huomattu ehkäisevän masennuksen lisäksi muistisairauksia.

Rasvan laatu vaikuttaa myös solujen toimintaan

Schwabin mukaan jo aiemmin on todettu, että ihmisen syömän rasvan laatu vaikuttaa solujen toimintaan. Ihminen koostuu soluista ja jokainen solu tumasta, solulimasta ja solukalvosta. Näistä jälkimmäinen on pääosin rasvaa.

Jos syömme pehmeää rasvaa eli esimerkiksi öljyjä, solukalvokin on pehmeämpi ja signaalit kulkevat sen läpi nopeampi. Kovat rasvat kovettavat solukalvoa.

Syö näin – 6 keinoa estää masennusta

  1. Syö päivässä viisi kourallista marjoja, kasviksia ja hedelmiä.
  2. Valitse viljatuotteet täysjyvänä.
  3. Nauti maitotuotteet rasvattomina tai vähärasvaisina.
  4. Käytä rasvana öljyjä ja öljypohjaista margariinia. Sydänmerkillinen leipärasva on hyvä valinta.
  5. Syö kalaa 2–3 kertaa viikossa. Kalaöljykapselit eivät korvaa kalaa ruokavaliossa.
  6. Opettele syömään enemmän maustamattomia pähkinöitä ja siemeniä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt