Tiinan, 50, kolesteroliarvot nousivat, vaikka hän eli vuoden tiukalla terveyskuurilla – lääkäri kertoo nyt syyt

Julkaistu:

Me Naiset
Tiina siirtyi vuodeksi superterveelliseen elämään, mutta huomasi, ettei elämäntapamuutoksista aina ole apua kolesteroliarvojen muokkaamisessa.
50-vuotias Tiina sai vuosi sitten työterveyden testeissä epämiellyttäviä uutisia: kolesteroliarvot olivat koholla. Kokonaiskolesterolin pitäisi suositusten mukaan olla alle 5,0, mutta Tiinalla lukema oli 5,8. Niin sanottu hyvä eli HDL-kolesteroli oli suositusten mukainen, mutta ”huonon” LDL-kolesterolin määrä oli 3,6, kun suositus on alle 3.

– Lukemat eivät olleet superkorkeat, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että lääkitys voisi olla hyvä aloittaa, Tiina kertoo.

Hänellä oli jo ennestään verenpainelääkitys. Siksi Tiina toivoi pärjäävänsä ilman lisälääkkeitä. Hän ehdotti lääkärille, että muuttaisi elämäntapojaan ja yrittäisi saada kolesteroliarvot kuriin sitä kautta.

On tiedossa, että kolesteroliarvoja voi jossain määrin parantaa elintapoja muuttamalla. Terveellinen, monityydyttymättömiä rasvoja ja kuituja sisältävä ruokavalio on tärkein elämäntapamuutos, ja myös liikunnasta on apua. Ylipainoa ja tupakointia pitäisi välttää.

– Ajattelin, että tsemppaan vuoden ajan, koska haluan olla 50-vuotiaana elämäni kunnossa, Tiina sanoo.

Liikuntamäärät huippulukemiin

Tiinan elämäntavat eivät olleet kehnolla tolalla ennen muutostakaan. Hän teki kuitenkin muun muassa seuraavia viilauksia elämäntapoihinsa:
  • Lounas työpaikkaruokalassa on Tiinan päivän pääateria. Hän siirtyi syömään lounaalla vain kasvis- ja kalaruokaa välttääkseen kovia eläinrasvoja.
  • Tiina on vuosikausia syönyt aamiaiseksi leipää kalkkunaleikkeen ja juuston kera. Hän vaihtoi leivänpäälliset raejuustoon ja tomaattiin tai kurkkuun.
  • Aiemmin Tiina harrasti liikuntaa 3–4 kertaa viikossa. Hän päätti alkaa liikkua päivittäin, ja liikuntamäärä nousi 6–7 kertaan viikossa.
  • Tiina ei tupakoi, ja alkoholia hän juo muutaman annoksen viikonlopussa.
Tiina tietää, että korkeat kolesteroliarvot johtuvat osin sukurasitteesta. Silti hän odotti uusia verikokeita ja muita testejä innolla: elämäntapamuutoksen oli pakko toimia.

Tulos olikin päinvastainen.

– Verikokeessa sain kokonaiskolesteroliarvoksi 6,1. Tiedän, ettei arvo ole hälyttävä, mutta harmittaa, että vuoden muutos ei auttanut mitään.

Kokonaiskolesterolin ja huonon kolesterolin määrät olivat nousseet entisestään muutoksista huolimatta. Arvot eivät vieläkään ole kovin kaukana suosituksista, mutta eniten Tiinaa ärsyttääkin se, ettei elämäntapamuutoksilla näyttänyt olevan vaikutusta.

Perintötekijöillä suuri vaikutus

Sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi Terveystalosta vahvistaa Tiinan havainnot: se, millaisilla perintötekijöillä on syntynyt, määrittelee kolesteroliarvoja vahvemmin kuin vaikkapa ruokavalio.

– Tärkein juttu on genetiikka, hän toteaa.

Terveellisellä ruokavaliolla, liikunnalla ja laihdutuksella voi muuttaa kolesteroliarvoja, mutta lähinnä silloin, jos ei jo valmiiksi syö terveellisesti, liiku ja ole normaalipainoinen.

– Jos elämäntavat ovat jo valmiiksi aika hyvät, mutta silti kolesteroliarvot eivät ole hyvät, kohtuuttoman terveelliseen äärilaitaan menemällä saavutetaan harvoin paljon etua.

”Kyse on kokonaisuudesta”

Joskus korkeat kolesteroliarvot voivat johtua hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai perinnöllisestä korkeasta kolesterolista. Jos kolesteroliarvot ovat itsellä ja suvussa erittäin korkeat – esimerkiksi LDL-kolesterolin arvo on yli 5,5 – kehottaa Joni Suomi keskustelemaan lääkärin kanssa familiaarisen hyperkolesterolemian mahdollisuudesta. Asiaa voidaan tutkia geenitesteillä.

Joni Suomen mukaan pelkkien kolesteroliarvojen tuijottaminen ei ole järkevää. Kolesterolia seurataan, koska muiden tekijöiden, kuten verenpaineen, lisäksi se on yhteydessä sydän- ja verisuonitautien riskiin.

– Kyse on kokonaisuudesta. Pitää arvioida ihmisen kokonaisriski sairastua esimerkiksi sepelvaltimotautiin. Jos se on koholla, kolesterolilääkitystä on mietittävä. Jos taas potilaalla on ollut jo sydäninfarkti, hän hyötyy lääkityksestä käytännössä aina.

Lue lisää Tiinan elämäntapamuutoksista ja uusista suunnitelmista alkuperäisestä jutusta täällä.

Lue myös:

Vappu, 41, karisti 25 kiloa ja opiskeli PT:ksi: Nämä kolme harhaluuloa yhdistävät monia laihduttajia

Totuus kananmunasta: näin selvität, paljonko voit syödä turvallisesti

Mari, 39, kertoo: näin muutuin sohvaperunasta himoliikkujaksi

Oletko vaarassa sairastua sepelvaltimotautiin? Tarkkaile näitä merkkejä

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt