Anu Marin löysi vatsavaivoihinsa yllättävän helpon avun: ”Suoliston toiminta palautui normaalille tasolle” - Terveys - Ilta-Sanomat

Anu Marin löysi vatsavaivoihinsa yllättävän helpon avun: ”Suoliston toiminta palautui normaalille tasolle”

Ravitsemusterapeutin mukaan gluteeniviljojen vähentäminen voi vähentää myös vatsavaivoja.

25.9.2018 15:55

Ensin lähtivät hiilihydraatit, sitten maitotuotteet, sokeri, gluteeni ja erilaiset lisäaineet. Painonsa kanssa kamppaillut voimaharjoittelu- ja ravintovalmentaja Anu Marin ajatteli, että tällä tyylillä hän varmasti laihtuu. Kiloja alkoikin lähteä, mutta muuta tuli tilalle, nimittäin vatsa- ja suolistovaivoja.

– Ruoan energiamäärä tippui aika matalalle ja kun aloin poistamaan ruokia, rupesin kokemaan vatsaoireita ja huomaamaan, että vähän kaikki turvottaa, Marin sanoo.

Monissa muodikkaissa dieeteissä terveyden punaiseksi langaksi sekä hyväksi laihdutuskeinoksi tarjotaan erittäin rajallista ruokavaliota.

Väitteenä voi olla esimerkiksi se, että tiettyjä ruoka-aineita rajoittamalla suoliston toiminta paranee ja ihminen laihtuu kuin itsestään.

– Tätä saatetaan jopa tarjota jonkinlaisena ihmelääkkeenä, Marin sanoo.

Marin uskoo, että hänen vatsavaivansa olivat seurausta liian vähäisestä energiansaannista, ”ruoka-aineisiin liittyvästä aivopesusta” ja stressistä.

  • Katso artikkelin yllä videolta, millaisia ohjeita Anu Marin ja ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen antavat vatsa- ja suolistovaivojen hoitamiseen.

Niukistelu ja vähäinen kuidun saanti pulmia

– Jos on aliravitsemustila tai on pitkään niukalla dieetillä tai syö liian vähän, suolisto ei toimi kunnolla, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Tällöin maha-suolikanava aistii ärsytystä herkemmin kuin normaalisti.

Vatsa- ja suolistovaivojen taustalla voi myös olla liian vähäinen kuidun saanti. Laatikaisen mukaan jokainen suomalainen voisikin lisätä ruokavalioonsa psylliumia, kaurakuitua tai pellavansiemeniä.

Kaura sopii monelle herkkävatsaiselle ja se on myös erinomainen kuidun lähde.­

”Gluteenittomuudessa on perää”

Laatikainen on tutkinut väitöskirjassaan, sietävätkö ärtyvän suolen oireyhtymästä tai gluteeniherkkyydestä kärsivät paremmin ruis- ja vehnätuotteita, jos niissä on vähemmän esimerkiksi FODMAP-hiilihydraatteja.

FODMAP-lyhenne tarkoittaa ravinnon fermentoituvia hiilihydraatteja, joita saamme esimerkiksi palkokasveista, sipuleista, kaaleista sekä viljatuotteista. Ne käyvät paksusuolessa ja voivat aiheuttaa osalle ikäviä vatsanväänteitä.

– Jos toiminnalliset vatsaoireet ovat vakavat, gluteenittoman ruokavalion noudattaminen vähentää oireita, Laatikainen sanoo.

Gluteenittomuus-buumissa näyttää siis olevan perää, ainakin vatsavaivojen näkökulmasta. Vatsaongelmien ydinsyy vaikuttaa kuitenkin löytyvän monien viljojen sisältämistä fruktaaneista, ei gluteenista. Fruktaanit kuuluvat FODMAP-hiilihydraatteihin.

Toiminallisia oireita ovat muun muassa ylävatsa- ja ilmavaivat, ripuli, ummetus ja turvotus. Osa näistä oireista kärsivistä täyttää ärtyvän suolen oireyhtymän kriteerit. Joskus vastaavankaltaiset oireet voivat johtua jostain vakavammasta, kuten keliakiasta tai tulehduksellisesta suolistosairaudesta. Ne on aina syytä sulkea pois kunnon tutkimuksilla.

Lue lisää: Pinkeä olo vatsassa? Vaihda muutama ruoka-aine: turpoaminen ja kipu lievittyvät jopa kolmella neljästä

 Kun rupesin syömään kaikkea ja enemmän, suoliston toiminta palautui normaalille tasolle.

Vatsavaivojen tarkkaa syytä ei voi lyödä lukkoon pelkkien oireiden perusteella.­

Muista myös lisätä!

Perusterve ihminen voi kokeilla omin päinkin FODMAP-rajoitusta. Jos vähennät FODMAP-hiilareita, kuten omenoita ja ruista, ota kuitenkin jotain tilalle – esimerkiksi banaania ja riisiä.

– Monesti kun tulee joku muodikas juttu, muutoksia lähdetään tekemään yksin. Usein se johtaa siihen, että unohdetaan, mitä ruokavalioon pitäisi lisätä, Anu Marin sanoo.

Jos poistaa ja poistaa paikkaamatta syntyneitä aukkoja, ruokien lista lyhenee ja energiansaanti sekä kuidun määrä voivat notkahtaa.

– Kun rupesin syömään kaikkea ja enemmän, suoliston toiminta palautui normaalille tasolle, Marin kertoo.

Jos vatsa vaivaa eikä kyse ole tietystä sairaudesta, milloin apua kannattaa hakea ravitsemusterapeutilta? Ainakin silloin, jos ummetus, ripuli tai turvotus haittaavat elämää.

Jos taas vatsanympärys on illalla 2–3 senttiä suurempi kuin aamulla, mutta muuten suolistossa ei tapahdu kuin pientä kaasuttelua, kyse on todennäköisesti suoliston normaalista toiminnasta. Silloin suolistossa tapahtuu käymistä, mikä tekee hyvää tärkeille suolistobakteereille.

Lue lisää: Saako suolistosi sopivaa ravintoa? Nämä ruoat ovat bakteerien suosikkeja

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?