Terveys

Korkea verenpaine voi altistaa Alzheimerille – 5 vinkkiä elintapoihin

Julkaistu:

Muistisairaudet
Tuoreiden tutkimustulosten mukaan nykysuositusta alhaisempi verenpaine voisi pienentää muistihäiriöiden riskiä.
Uuden yhdysvaltalaistutkimuksen alustavat havainnot ehdottavat, että intensiivinen verenpaineen alentaminen voi pienentää lievään kognitiiviseen heikentymiseen sekä lievään kognitiiviseen heikentymiseen ja dementiana yhdistettyä riskiä.

Toisin sanoen: nykysuosituksia alhaisemman verenpaineen saavuttaminen voisi pienentää muistihäiriöiden riskiä.

Vielä julkaisemattoman Sprint Mind -tutkimuksen alustavista tuloksista on kertonut muun muassa Yhdysvaltain kansallinen sydän- keuhko- ja veri-instituutti NHLBI julkaisemassaan tiedotteessa.

Yhdysvaltain terveysviraston rahoittaman tutkimuksen tulokset esiteltiin heinäkuun lopulla Chicagossa Alzheimer-yhdistyksen kansainvälisessä konferenssissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

 

Jos nämä tulokset tällaisena pysyvät, niin ne tulevat todennäköisesti vaikuttamaan myös verenpaineen hoitosuosituksiin Suomessa.

”Merkittävät tulokset”

Finger-muistisairaustutkimusta Suomessa koordinoinut THL:n tutkimuspäällikkö Tiia Ngandu pitää yhdysvaltalaistutkimuksen alustavia tuloksia jopa merkittävinä.

– Nämä ovat positiivisia ja rohkaisevia, ihan merkittäviäkin tuloksia. Hyvin tavoitteellinen ja nykysuosituksia alhaisempaan verenpaineeseen tähtäävä hoito vaikuttaisi kognition kannalta olevan hyödyllistä.

Ngandu sanoo amerikkalaistutkimuksen alustavien tulosten olevan uutta ja kiinnostavaa tietoa, jolle on kuitenkin saatu viitteitä jo aiemmissa tutkimuksissa.

– Aika monessa havainnoivassa tutkimuksessa on nähty, että niillä henkilöillä, joilla on korkeampi verenpaine, on suurempi riski sairastua muistisairauteen. On nähty pientä viitettä, että verenpaineen lääkehoito voisi olla hyödyllistä.

– Se, mikä tässä nyt on uutta on se, että näinkin alhaiseen verenpainetasoon (alle 120/80 mmHg) hoitaminen vaikuttaisi tuovan lisähyötyä.

Vaikutusta hoitosuosituksiin

Ngandun mukaan kyseessä on iso ja laadukas tutkimus. Hän muistuttaa kuitenkin, ettei tutkimusta ole vielä julkaistu ja että samat havainnot tulee pystyä näyttämään toteen muissakin tutkimusaineistoissa. Tulokset voivat vertaisarvioidussa prosessissa myös joskus muokkautua.

Mikäli tulokset pysyvät nykyisellään, hän uskoo, että tutkimus tullee vaikuttamaan joidenkin vuosien viiveellä hoitosuosituksiinkin.

– Jos nämä tulokset tällaisena pysyvät, niin ne tulevat todennäköisesti vaikuttamaan myös verenpaineen hoitosuosituksiin Suomessa.

The Timen mukaan tutkimustulokset ovat herättäneet Alzheimer-asiantuntijoissa toiveikkuutta.

The Time kertoo, että koehenkilöiltä testattiin noin kolmen vuoden ajan erilaisia kognitiivisia taitoja, kuten muistia ja uuden tiedon prosessointia.

American College of Cardiology kirjoittaa tutkimukseen osallistuneen noin 9300 korkeasta verenpaineesta kärsivää ikäihmistä, joilla oli korottunut sydän- ja verisuonitautien kehittymisen riski.

5 neuvoa verenpaineen alentamiseksi

THL:n asiantuntijalääkäri, sisätautien erikoislääkäri Teemu Niiranen kertoo, että ensisijaisesti verenpainetta alennetaan terveillä elämäntavoilla. Tässä Niirasen ohjeet verenpaineen alentamiseksi.

1. Ylipainon välttäminen

– Jos ihminen on yli 15 kiloa ylipainoinen, niin kohonnut verenpaine on kolme kertaa yleisempää kuin normaalipainoisten keskuudessa. Ylipainon välttäminen on yksi tärkeimmistä asioista verenpaineen alentamisessa.

2. Vähäsuolainen ruokavalio

– Ruokavalion tulisi olla vähäsuolainen ja sen tulisi sisältää runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja kokoviljatuotteita. Suolan käytön vähentäminen on avainasia. Mutta pelkkä suolasirottimen pois heittäminen ei auta, koska suuri osa suolasta tulee valmisruoista ja leivästä. Eli pitäisi osata katsoa, että mikä se suolapitoisuus eineksissä on.

3. Liikunnan harrastaminen

– Liikunnalla on monellakin tapaa hyviä vaikutuksia. Se laskee painoa. Ja toisaalta terveellinen rasitus valtimoille parantaa valtimoiden kuntoa, mikä edesauttaa sitä että verenpaine pysyy matalampana.

4. Alkoholin välttäminen

– Kun ihminen ottaa ryyppynsä, niin tulee ohimenevä rentoutuminen ja verenpaine jopa laskee lyhyellä aikavälillä. Mutta seuraavana aamuna juominen nostaa verenpainetta, varsinkin jos juo ihan krapulaan asti. Alkoholi nostaa verenpainetta varsinkin pitkässä, kroonisessa käytössä.

5. Verenpainelääkitys

– Jos näillä edellä mainituilla elämäntapahoidoillakaan ei saada verenpainetta alenemaan kahden kuukauden sisällä, niin silloin usein joudutaan turvautumaan verenpainelääkkeisiin. Mutta elämäntapojen parantaminen on ensisijaisen tärkeää, vasta sen jälkeen voidaan harkita verenpainelääkettä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt